Automotive15.08.2017

Mazda MX-5 RF roadster met verhoogd rijplezier


“Mazda MX-5 RF roadster met verhoogd rijplezier.” Het zijn woorden die Mazda zelf gebruikt in haar omschrijving over een bijzondere sportauto die heel veel rijplezier en exclusiviteit biedt voor een prijs die je toch niet gaat geloven. De uitdaging moet groot zijn geweest want hoe ga je de toch al iconische Mazda MX-5 met z’n bekende softtop nu omtoveren naar een regelrechte hardtop waarbij je ook nog eens geen consequenties wilt doen aan laadruimte.

Misschien heeft dat laatste de designers wel geholpen om tot het finale (kodo) design te komen van deze RF-editie (RF staat voor Retractable Fastback). Een prachtig design is bij Mazda echter niet voldoende, auto’s moeten hier voldoen aan een andere Japanse waarde, Jinba-Ittai, wat zoveel zegt als dat de bestuurder zich onder alle omstandigheden één moet voelen met zijn auto.

De Mazda MX5 RF hoe mooi kan een roadster zijn!
De Mazda MX5 RF hoe mooi kan een roadster zijn!

Re-inventing the Roadster

Een Mazda MX-5 heeft zo’n beetje in alles het dna van een echte roadster. Open dak, windgeruis om je oren, net voldoende sound en dito comfort. Het is een van de voorwaarden als je puur autorijden wilt ervaren. Volgens de die-hard roadster-rijders is het daarom uitgesloten om zoiets puurs van een hardtop te gaan voorzien. Dak eraf is dak eraf maar niet bij de RF-versie.

De Mazda MX-5 RF is een compacte sportauto die het beste van twee werelden biedt. Een aansprekend design met het dak dicht én een intense rijervaring met het dak open.

De blikvanger van de Mazda MX-5 RF is ongetwijfeld het ‘transformer-gedrag’ van de opklapbare hardtop. Dit geavanceerde dak kan (tot 10 km/u) tijdens het rijden in amper 13 seconden geopend worden en de sportauto een nog meer fraaie looks geven. Daarna is het rap gas geven en genieten van het heerlijke weggedrag van de MX-5, speels, brommend, driftig in de bochten en altijd met natuurlijk het windgeruis om je oren zoals dat hoort. Er is overigens wel een verschil in geluid als je de zijramen laat zakken. Omlaag geeft nog wat meer rijplezier maar moet je wel ook rekenen op maar windruis. Liefhebbers zal het niets uitmaken en wie het net wat too much vindt bij hogere snelheden moet gewoon de ramen omhoog doen. Met z’n compacte afmetingen is de MX-5 wel wat minder geschikt voor als je echt lang bent. De binnenmaten zijn prima maar de stoelen hebben nu eenmaal in deze compacte sportauto minder de mogelijkheid deze heel ver naar achteren te plaatsen.

Mazda MX-5 RF en de ‘looks’

Ga maar eens op zoek naar een auto met zo’n uitgesproken en good-looking uiterlijk in de prijsklasse van pakweg 35 tot max 45.000 duizend euro als deze MX-5 RF. Die ga je niet vinden. Wat bijzonder is dat iedereen die RF voor de eerste keer ziet spontaan gaat vergelijken. Van een (Porsche) ‘Targa-look’ tot aan een ‘hij lijkt een beetje op een kleine Ferrari (Dino) en ook zien sommigen de lijnen van een Corvette er in terug. Eigenlijk is iedereen gewoon enorm enthousiast over de looks van deze compacte sportauto. Het Mazda rood past goed bij de RF maar ook het speciale grijs lijkt hem goed te staan.

De neus en koplampen zijn 100 procent Mazda en wie ooit heeft begrepen wat het Kodo-design betekent zal de katachtige lijnen herkennen. Het is sportauto pur sang, niet of nauwelijks vergelijkbaar en heeft z’n eigen categorie weten te creëren. Een Mazda MX-5 RF moet je staan, moet bij je passen en wie er wat langer dat het geijkte proefritje mee gaat rijden raakt redelijk snel verslaafd. Die verslaving en drang om weer plaats te nemen in de RF wordt helemaal versterkt als je 1.000 kilometer door de mooiste wegen langs, door en onder de fjorden van Noorwegen mag ervaren. Om dat te begrijpen moet je echt ook ‘die kurven meines lebens’ een lezen.

mazda_mx5_rf_3
mazda_mx5_rf_3

Prijzen en uitvoeringen

Misschien is de prijs nog wel het meest uitzonderlijke want al het lekkers wat Mazda MX-5 RF heet staat vanaf deze maand in de showroom met een prijs die begint bij van 35.480 euro voor de voordeligste uitvoering met een 1,5 handgeschakelde benzinemotor. Wie zo verliefd is en een lifetime editie (je doet hem echt nooit meer weg) 2.0 liter automaat wil kopen met alles erop en eraan mag 44 duizend euro aftikken. Ook voor deze editie met een heerlijk soepel schakelende motor betaal je nog steeds niet de hoofdprijs.

Mazda heeft ons met de Mazda MX-5 RF op alle fronten weten te verrassen. Het ‘old school rijplezier met z’n state-of-the-art design heeft een bijzonder effect op je. Eigenlijk willen we allemaal toch zo’n (Retractable) Fastback.

Foto’s (c) Dutchcowboys: Kurven deines Lebens

mazda_mx5_rf_4
mazda_mx5_rf_4
mazda_mx5_rf_5
mazda_mx5_rf_5
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Mazda

Mazda CX-80: luxeheld van de hockeyclub

De Mazda CX-80 is het 25 centimeter langere broertje van de CX-60, centimeters die ten goede komen aan de wielbasis en daarmee het interieur. Dat is lekker ruim, zoals het hoort bij een luxe topmodel. Maar is die CX-80 de titel topmodel in de dagelijkse praktijk waardig?

Automotive14.10.2024

Mazda CX-80: luxeheld van de hockeyclub

​De Mazda MX-30, de eerste vegan elektrische auto

De Mazda MX-30 is Mazda’s elektrische paradepaardje. En terecht. Dit is de eerste elektrische auto met een vegan interieur. Dat zie je niet, dat ruik je niet en het voelt heerlijk comfortabel. Maar er is meer. Wij ging...

Automotive15.11.2021

​De Mazda MX-30, de eerste vegan elektrische auto

Mobiel werken in de Mazda CX-5 SkyActive-D

Vorige maand startten we met de serie waarbij ik op een andere manier kijk naar auto’s. We werken immers steeds vaker buiten de deur en nu de coronapandemie op zijn eind loopt zullen na de vakanties de woon-werk files...

Automotive04.08.2021

Mobiel werken in de Mazda CX-5 SkyActive-D

Roadtrip door het wonderschone en ruwe landschap van Kazachstan

De nieuwste Mazda-expeditie - bekend van eerder door ons gereden roadtrips in onder andere Scandinavië en de Azoren - werd begin 2019 vóór de reisbeperkingen van Covid-19 als verkenning voor de eerste keer uitgevoerd....

Automotive24.01.2021

Roadtrip door het wonderschone en ruwe landschap van Kazachstan

Review Mazda2 2020: vernieuwd design, bekend rijgevoel

Mazda heeft zijn kleinste model een flinke upgrade gegeven. De Mazda2 doet het goed in Nederland en is nu nog uitgebreider uitgerust. Bovendien is het design vernieuwd en heeft de Japanse fabrikant de auto voorzien van n...

Automotive03.02.2020

Review Mazda2 2020: vernieuwd design, bekend rijgevoel

Mazda presenteert hun eerste elektrische auto de Mazda MX-30

Mazda heeft zojuist op de Tokyo Motorshow hun eerste volledig elektrische auto gepresenteerd, de Mazda MX-30. Dat deze er aan zat te komen was al maanden bekend maar vandaag mag de hele wereld meekijken naar de wederom p...

Automotive23.10.2019

Mazda presenteert hun eerste elektrische auto de Mazda MX-30

​Mazda 3 met een SkyActiv-X benzine motor

Met de introductie van de Mazda 3 met SkyActiv-X motor hebben de Japanners de belangrijkste vernieuwing onder de motorkap zitten, namelijk: een benzine motor met de eigenschappen van een diesel. Oftewel een vonkontstekin...

Automotive23.10.2019

​Mazda 3 met een SkyActiv-X benzine motor

De nieuwe crossover van Mazda heet CX-30: een compacte, maar toch ruimtelijke SUV

Vanaf eind augustus vind je de nieuwe Mazda CX-30 bij de dealer. Kwam de Japanse autofabrikant eerder dit jaar met de nieuwe Mazda3, met de lancering van de CX-30 richten ze zich op een nieuw marktsegment. Bij de ontwikk...

Automotive01.08.2019

De nieuwe crossover van Mazda heet CX-30: een compacte, maar toch ruimtelijke SUV