Komen F1 coureurs dit seizoen in de buurt van het 'blackout point'?

Komen F1 coureurs dit seizoen in de buurt van het 'blackout point'?

Vorig artikel Volgend artikel

Er staat weer een nieuw Formule 1-seizoen voor de deur en dus zit heel Nederland met smart te wachten op de nieuwe prestaties van onze Nationale held Max Verstappen. Op 26 maart zal de eerste Grand Prix gereden worden in Australië.

Meer G-krachten

Zoals ieder jaar zijn er weer de nodige aanpassingen doorgevoerd in de F1. Zo gaat dit jaar ondermeer de downforce omhoog. Deze verhoogde neerwaartse druk zal zorgen voor nog meer snelheid in ondermeer de bochten, hetgeen zal gaan leiden tot een toename in de G-krachten.

Formule 1-coureurs komen nu met de toename van de G-krachten in met name de bochten weer een stapje dichter bij het 'blackout point,' aldus Paul Hembery van Pirelli. Dat is het punt waarop je bijna flauw kan gaan vallen. Iets dat natuurlijk onwenselijk is bij snelheden boven de 300 km/u.

Hembery geeft aan dat de coureurs nu al 5G halen in de bochten. En of een toename daarvan menselijk is weet hij niet. Tegenover ESPN zegt hij: "It is quite shocking. Even now, you are talking 5G corners… a road car, top Ferrari, Lambo, [would be] 1.2 or 1.3G. These are getting to levels now that, I don’t know…. I’m sure a normal human being wouldn’t be able to."

Dat laatste punt heeft hij natuurlijk helemaal gelijk in. Maar F1-coureurs zijn dan ook geen normale mensen. Net als Max zijn alle coureurs topfit en trainen ze ook extra de nekspieren.

Banden

Maar dan is er nog het puntje van de betere banden. Deze zijn harder gemaakt, slijten minder snel, gaan dus langer mee, waardoor veel races ineens mogelijk worden in een één-stopper. Met maar één pitstop per race zal ook dat zwaarder worden voor de coureurs.

Het zijn zorgen die overigens begin vorig jaar ook al aangekaart werden bij de bekendmaking van de nieuwe bolides. We gaan er vanuit dat de coureurs allemaal goed voorbereid zijn op deze nieuwe aanpassingen!

[Afbeelding © mojolo - Fotolia]

Meer content

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies