Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het kabinet wil harder gaan aansturen op meer elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur wil daarover in gesprek met de autobranche, en één van de ideeën die ze heeft om de verkoop te stimuleren is een cursus voor autoverkopers.
De staatssecretaris denkt dat verkopers nog geen goed verhaal hebben als ze elektrische auto’s verkopen. De aanschafprijs mag dan wel hoger zijn, dat betaalt zich op de lange termijn natuurlijk heel gemakkelijk terug in de lagere onderhoud- en vooral brandstofkosten. “Dat verhaal moeten verkopers wel helder uitleggen aan potentiële klanten.” zegt ze daarover tegen het AD.
Zijn de autoverkopers het echt schuld?
Autoverkopers kwamen een tijdje geleden negatief in het nieuws toen bleek dat in Scandinavië (waar relatief veel elektrische auto’s verkocht worden) helemaal geen moeite deden om elektrische auto’s als optie aan te bieden en zelfs moeite deden om het consumenten uit hun hoofd te praten. Blijkbaar valt er minder te verdienen aan elektrische auto’s, al is het ook prima mogelijk dat veel dealers een opdracht van hogerhand hebben om vooral niet te veel elektrische auto’s te verkopen. Of de voorgestelde verplichte cursus van de staatssecretaris dus veel zou opleveren is maar de vraag.
Dat zegt een woordvoerder van de RAI ook. Het grootste struikelblok voor elektrische auto’s is de hoge aanschafprijs. Je kunt wel mooi rekenen op lagere kosten in de toekomst, maar als je domweg geen 40.000 euro hebt om aan een nieuwe auto uit te geven houdt het op. Een aanschafsubsidie of mogelijkheid tot renteloze lening vanuit de overheid zou veel beter werken. Leaserijders krijgen dat natuurlijk al wel maar voor de gewone autokoper is er geen enkel mechanisme om het kopen van een elektrische auto aantrekkelijk te maken. De bijtelling blijft gelukkig wel voorlopig op 4 procent staan, in elk geval voor de modellen onder de 50.000 euro, maar daar is ook alles mee gezegd. Als het kabinet écht meer elektrische auto’s wil zien, dan zullen ze het toch aantrekkelijk moeten maken. Dan weet je meteen of de verkopers hebben zitten jokken of niet.
[Afbeeldingen © Scharfsinn86 – Adobe Stock]
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive19.03.2024
Fisker zit in zwaar weer: legt productie elektrische auto’s stil
Verder lezen over Nederland
Entertainment09.04.2024
Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen
Lifestyle20.03.2024
Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Nieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
Nieuws04.03.2024