Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het kabinet wil harder gaan aansturen op meer elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur wil daarover in gesprek met de autobranche, en één van de ideeën die ze heeft om de verkoop te stimuleren is een cursus voor autoverkopers.
De staatssecretaris denkt dat verkopers nog geen goed verhaal hebben als ze elektrische auto’s verkopen. De aanschafprijs mag dan wel hoger zijn, dat betaalt zich op de lange termijn natuurlijk heel gemakkelijk terug in de lagere onderhoud- en vooral brandstofkosten. “Dat verhaal moeten verkopers wel helder uitleggen aan potentiële klanten.” zegt ze daarover tegen het AD.
Zijn de autoverkopers het echt schuld?
Autoverkopers kwamen een tijdje geleden negatief in het nieuws toen bleek dat in Scandinavië (waar relatief veel elektrische auto’s verkocht worden) helemaal geen moeite deden om elektrische auto’s als optie aan te bieden en zelfs moeite deden om het consumenten uit hun hoofd te praten. Blijkbaar valt er minder te verdienen aan elektrische auto’s, al is het ook prima mogelijk dat veel dealers een opdracht van hogerhand hebben om vooral niet te veel elektrische auto’s te verkopen. Of de voorgestelde verplichte cursus van de staatssecretaris dus veel zou opleveren is maar de vraag.
Dat zegt een woordvoerder van de RAI ook. Het grootste struikelblok voor elektrische auto’s is de hoge aanschafprijs. Je kunt wel mooi rekenen op lagere kosten in de toekomst, maar als je domweg geen 40.000 euro hebt om aan een nieuwe auto uit te geven houdt het op. Een aanschafsubsidie of mogelijkheid tot renteloze lening vanuit de overheid zou veel beter werken. Leaserijders krijgen dat natuurlijk al wel maar voor de gewone autokoper is er geen enkel mechanisme om het kopen van een elektrische auto aantrekkelijk te maken. De bijtelling blijft gelukkig wel voorlopig op 4 procent staan, in elk geval voor de modellen onder de 50.000 euro, maar daar is ook alles mee gezegd. Als het kabinet écht meer elektrische auto’s wil zien, dan zullen ze het toch aantrekkelijk moeten maken. Dan weet je meteen of de verkopers hebben zitten jokken of niet.
[Afbeeldingen © Scharfsinn86 – Adobe Stock]
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive11.12.2024
Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Verder lezen over Nederland
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Lifestyle05.12.2024
Wat kost een verkeersbord eigenlijk?
Automotive04.12.2024
Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026
Nieuws04.12.2024
Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024