Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Jeep heeft dit jaar de nieuwe Jeep Compass gelanceerd. En laten we eerlijk zijn, misschien gewoon een jaar te laat want hoe mooi zou het zijn geweest om deze nieuwe telg juist in 2016 te hebben gelanceerd, het jubileumjaar van het stoere Amerikaanse merk. Na 75 jaar lanceert Jeep een nieuw model waarbij alles zo’n beetje samenkomt. Een echte Jeep, met al die buitengewone rijcapaciteiten voor offroad plezier, een SUV inspelend op de populariteit van deze modellen en qua uitvoering toegankelijker dan de extreme lijnen van de Renegade of the ‘bold factor’ van de Grand Cherokee.
De nieuwe Jeep Compass wordt gepositioneerd tussen het succesnummer van de Renegade en de ‘gewone’ Cherokee – al is die laatste in de Trail Hawk-versie verre van normaal te noemen. De ontwerpers hebben hun taak nogal letterlijk uitgevoerd want qua afmetingen zit de Compass er inderdaad precies tussenin. Toch oogt de compacte en stoere SUV een aanzienlijk stuk groter dan de Renegade. Wanneer we hem naast een Grand Cherokee plaatsen zie je duidelijk dat bij het ontwerp ook veel meer is gekeken naar het topmodel. Jeepers hadden misschien veel liever weer eens een model gezien gebaseerd op het DNA van het merk zoals bijvoorbeeld de Wrangler. Maar dat maakt de modellen van Jeep nou juist zo bijzonder want ook met deze Compass kun je weer letterlijk helemaal losgaan in ruw terrein, mits je natuurlijk wel de juiste uitvoering kiest.
Jeep Compass fun-factor
Dat de fun-factor bij deze nieuwe Jeep nog steeds aanwezig is merken we bij het off-road rijden in Portugal. Het is dat wat iedere Jeeper (bezitters van een Jeep) zou moeten doen. Niets (nou ja er zijn altijd nog wel spannendere alternatieven te bedenken) is bijna leuker dan met een auto ‘off the map’ te gaan rijden. Daar waar het asfalt op gaat houden en de natuur de baas is. Op die plekken ontdek je pas echt wat er zo leuk aan een Jeep is. Het is het dilemma van een Jeep-koper want helaas valt er in ons gecultiveerde landje niet zoveel te off-roaden. Hier houden we van fraai geasfalteerde wegen terwijl de fun juist in de natuur zoveel leuker is. Qua performance doet deze Jeep niet onder voor alle andere modellen. Mits je de juiste uitvoering kiest zit daar die knop waarbij je kunt kiezen in wat voor soort terrein je wilt gaan rijden.
Maar terug naar de de kop want de nieuwe Compass is inderdaad een compacte SUV geschikt voor iedereen. Het merk, z’n afwijkende lijnen, de onmiskenbare neus met de ‘seven slot grille’ en de lange historie van Jeep maken hem anders dan anderen. Het is een beetje wegstappen van het reguliere, want helaas is het verschil tussen heel veel (compacte) SUV’s tegenwoordig niet altijd heel groot meer. De Compass is daar wel degelijk een uitzondering in en oogt veel eigenzinniger dan de concurrentie. En voor een Jeep moet dat ook.
Jeep Compass Interieur
Vanaf de bestuurdersplaats herken je duidelijk de interieurlijnen uit de Renegade en de Cherokee met het trapeziumvormige middenconsole. Jeep wil met de kleuren voor het interieur welke zijn geïnspireerd door de natuur inspelen op de lifestyle van klanten en de leefomgevingen waarin de Compass zal worden gebruikt. Er is keuze uit drie kleuren: Urbex-zwart, zwart met Ski Grey-grijs en zwart met Sandstorm-beige al of niet in een combinatie van stof met leder, volledig leder en een combinatie van leder met geventileerd leder. De kleuren komen verder subtiel terug in elementen waarmee het exterieur is afgewerkt, zoals de velgen en carrosserie-details. Verder is de Jeep Compass verbazend ruim ondanks zijn compacte afmetingen. Niet alleen voorin maar ook achterin beschik je over zeer veel beenruimte waardoor hij gerust een echte gezinsauto is te noemen.
Een Jeep moet je blijven voeden
Deze nieuwe Jeep Compass is een Jeep die past in deze tijd. Ruim zeventig connectiviteits- en veiligheidstechnologieën zorgen ervoor dat je in alles ervaart in een zeer moderne auto te rijden. Wat de Jeep Compass tot een echte Jeep maakt zijn de 4×4 offroad-capaciteiten die je een ongekend gevoel van vrijheid geven tijdens het rijden in omstandigheden die wat ons betreft redelijk extreem mogen zijn. Het is het moment waar je van je Jeep gaat houden, een liefde die daarna nooit meer over zal gaan en die je regelmatig zult moeten voeden.
Offroad rijden
Aan de basis staan twee fulltime 4×4-systemen welke verantwoordelijk zijn voor de offroad capaciteiten van de Compass: Jeep Active Drive en Jeep Active Drive Low met een zogenaamde kruipversnelling. Wanneer de situatie het nodig maakt zorgen beide systemen voor een maximale grip tot 100 procent van het beschikbare motorkoppel naar welk wiel dan ook. Afhankelijk van de ondergrond kun je kiezen uit vijf instelmodes (Auto, Snow, Sand en Mud, en de exclusieve Rock-instelling op de Trailhawk). Dit Jeep Selec-Terrain systeem zorgt voor de allerbeste vierwielaandrijving op de weg of in het terrein, bij welke weersomstandigheden dan ook.
Jeep Active Drive en Jeep Active Drive Low schakelen onmiddellijk in op het moment dat 4×4 tractie nodig is. De 4×4 Compass-uitvoeringen hebben allen een 4WD ‘lock’ functie waarmee de 4×4 tractie ‘gelockt’, vastgezet wordt. De nieuwe Compass heeft een bodemvrijheid van 22,9 cm en is voorzien van skid plates, een rood sleepoog aan de achterzijde en agressieve 17-inch offroad banden. Als laatste heeft de Compass een Selec-Speed Control en Hill-descent Control waarmee je van ongekend steile hellingen kunt afdalen zonder dat je de rem- of gaspedaal hoeft te gebruiken.
Jeep Easter Eggs: probeer ze maar te vinden
Geheel in de traditie van het merk vind je in de nieuwe Compass weer een aantal ‘Jeep Easter Eggs’. Dit zijn goed verborgen styling-surprises die de ontwerpers als een soort paaseieren in het design hebben verstopt. Het zou wat te eenvoudig zijn om nu even het aantal, en de plekjes waar ze zitten te gaan verraden. Daarvoor moet je echt zelf aan de bak als je Jeep Compass gaat aanschaffen. De Easter Eggs inmiddels een traditie voor nieuwe Jeep-modellen en bestaan uit kleine gestileerde afbeeldingen ontleend aan het design-erfgoed van het merk, zoals de zevensleufs grille of het profiel van de Wrangler of een ander legendarisch Jeep-model. De afbeeldingen zijn soms ook geïnspireerd op de natuur of een andere avontuurlijke thema. Het is in ieder geval een leuke manier om met het merk te spelen.
Modellen en motoren
De Jeep Compass komt op de markt met nogal wat keuzemogelijkheden waaronder twee benzine- en twee dieselmotoren met twee transmissies: een negentraps automaat en een handbak met zes versnellingen. Verder kun je kiezen uit vier uitrustingsniveaus: Sport, Longitude, Limited en Trailhawk waarbij deze laatste de beste ‘Trail Rated’ 4×4-capaciteiten heeft in zijn segment. Standaard is hij uitgevoerd met een uitrusting die ruimschoots voldoet aan wat je allemaal nodig hebt voor het offroad rijden.
De twee benzine-uitvoeringen bestaan uit een 1.4 MultiAir2 turbomotor met start/stop levert 140 pk bij 5.000 toeren en 230 Nm koppel bij 1.750 toeren in combinatie met de handgeschakelde transmissie met zes versnellingen en 4×2-aandrijving. De 1,4-liter MultiAir2 levert 170 pk bij 5.500 toeren en een koppel van 250 Nm bij 2.500 toeren gekoppeld aan de negentraps automaat en 4×4-aandrijving.
De dieseluitvoeringen bestaan uit een 1.6 MultiJet II met stop/start 120 pk bij 3.750 toeren en 320 Nm koppel bij 1.750 toeren gekoppeld aan de handgeschakelde transmissie en 4×4-aandrijving. De 2.0 liter MultiJet II met start/stop levert 140 pk bij 4.000 toeren en 350 Nm koppel bij 1.750 toeren gekoppeld aan de negentraps automaat en 4×4-aandrijving. De meest krachtige diesel is de 2.0 liter MultiJet II met 170 pk gekoppeld aan de negentraps automaat en 4×4-aandrijving.
Een Jeep Compass kopen
De nieuwe Jeep Compass is in alles een echte Jeep en heeft buitengewone offroad-capaciteiten. Door z’n authentieke Jeep uitstraling zal hij zeker een grote doelgroep aanspreken. De door ons gereden 2 liter diesel Trailhawk uitvoering met de negentraps automaat is een genot om zowel op de openbare weg als in rotsachtig terrein mee te rijden.
Wat bijzonder is, is dat hij zelfs in redelijke extreme omstandigheden uiterst stil is zonder ook maar enig gekraak van wat dan ook. De besturing is prettig en dankzij zij alle aanwezige tech heb je altijd een zeer comfortabel gevoel. Juist omdat hij het gat tussen de Renegade en Cherokee zowel in uitvoering als in prijs weet op te vullen kan deze Jeep Compass zomaar eens een commercieel succes gaan worden. De Compass staat inmiddels bij de Jeep dealer met een prijs welke begint vanaf 30.990 euro.
Verder lezen over Auto
Automotive04.12.2024
Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie
Automotive03.12.2024
Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?
Automotive26.11.2024
Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026
Automotive15.11.2024
De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024
De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit
Verder lezen over Jeep
Automotive11.07.2024
Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive26.01.2024
Verbeterde Jeep Avenger krijgt een e-Hybrid uitvoering
Automotive13.01.2023
Jeep Avenger wint met overmacht verkiezing Auto van het Jaar 2023
Automotive19.10.2022
Nieuwe Jeep Avenger kan zomaar een groot succes worden
Automotive08.09.2022
De nieuwe Jeep Avenger, Recon en Wagoneer S, allen volledig elektrisch
Automotive02.03.2022