Nu ruim 6 maanden later rijden we meer met dezelfde Trailhawk als reisgenoot. Dan ervaar je een andere dimensie van van deze Jeep Cherokee, die als een luxueus en rijk uitgevoerde SUV. De 3.2 liter V6 automaat rijdt als een zonnetje. Je ervaart op geen enkele wijze de 9-traps versnellingsbak. Onderin lijkt het alsof de versnellingen nauwelijks bestaan. Hard je gaspedaal indrukken bij de stoplichten is los van het nut niet iets wat past bij de auto. Het is gewoon een zware luxe bak die heerlijk is om in te rijden. Je ziet automobilisten denken, ”
wat voor auto is dit eigenlijk“?
Cherokee in de sneeuw
Dankzij koning winter kunnen we ook in de sneeuw met de Cherokee kennismaken. Het slimme ronde knopje heeft niet voor niets de modus ‘snow’. Onze Cherokee Trailhawk is niet uitgerust met sneeuwbanden maar zelfs op een harde verijsde ondergrond gedraagt hij zich voortreffelijk. Alleen in een paar iets te optimistisch genomen bochten drift de zware SUV zich er doorheen om na een seconde weer grip te krijgen met de witte ondergrond. Binnen in de auto heb je voor de koukleumen onder ons verwarmde voorstoelen. Wie ervan houdt zal er blij mee zijn. Een andere gadget is het verwarmde stuur wat je dankbaar beetpakt als je net het ijs van de ramen hebt weten af te krabben. Je merkt aan alles dat deze Jeep Cherokee gemaakt voor meer dan een gewone zomerse dag.
Jeep wil met de Cherokee de lat in zijn segment opnieuw hoger leggen met verbeterde rijdynamiek en handling, het legendarische vermogen als Jeep 4×4, een luxe interieur bomvol technologie en zuinige motoren. De wagen is extreem veilig, met een vijfsterren veiligheid rondom, waardoor de Cherokee als ‘best in class’ bij de Euro NCAP in de compacte off-road 4×4-categorie werd uitgeroepen. Het geeft aan dat Jeep er alles aan heeft gedaan om het comfort en uitrustingsniveau te maximaliseren.
De Cherokee is ook de eerste middenklasse SUV die de achterwielaandrijving uitschakelt, zodat er minder energie nodig is als de 4×4 capaciteiten niet noodzakelijk zijn en er aldus aanzienlijk minder brandstof verbruikt wordt. De uitschakeling van de aandrijving op de achteras schakelt onmerkbaar tussen twee- en vierwielaandrijving, zonder dat de je daar als chauffeur wat aan moet doen. Merken doe je het zeker niet!