Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
In Californië hebben sinds september vorig jaar 4 ongevallen met zelfrijdende auto’s plaatsgevonden. Dat hebben Google en Delphi Automotive, de fabrikanten van de wagens, bevestigd in een reactie op een onderzoek van Associated Press. Sinds september worden in Californië 48 zelfrijdende auto’s op de openbare weg getest.
Bij 2 ongevallen werd de auto door een chauffeur bestuurd. In de andere twee gevallen was de automatische piloot geactiveerd. Google benadrukt dat de ongevallen in geen enkel geval aan de technologie kon worden toegeschreven, maar wel te wijten was aan menselijk falen of onoplettendheid. De ongevallen gebeurden met lage snelheden. Er was alleen blikschade. En er vielen geen gewonden.
“Ieder van de 6 bedrijven die betrokken is bij de tests met zelfrijdende auto’s heeft een garantie van 5 miljoen dollar moeten deponeren om zich in te dekken tegen schade of lichamelijk letsel die door de voertuigen zouden worden veroorzaakt,” merkt Mark Harris, redacteur technologie bij het magazine Quartz, op.
Meldingsplicht
De betrokken partijen zijn ook wettelijk verplicht om ieder incident, zelfs met de kleinste materiële schade, aan de autoriteiten te melden. Chris Urmson, directeur van het autonome auto-programma bij Google, merkt op dat het bedrijf sinds zes jaar geleden met de tests gestart werd, op een totaal afgelegde afstand van 1,7 miljoen mijl 11 kleine ongevallen – met beperkte materiële schade en zonder enig lichamelijk letsel – heeft geregistreerd.
“In het traditionele verkeer moeten volgens cijfers van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration rekening worden gehouden met 0,3 ongevallen per 100.000 mijl,” zegt Harris.
“Google lijkt met zijn zelfrijdende auto’s aan een gemiddelde van 2,14 ongevallen per 100.000 mijl aan een relatief hoog niveau incidenten te komen, maar wijst erop dat in het normale verkeer jaarlijks ongeveer vijf miljoen lichte ongevallen nooit door de autoriteiten worden geregistreerd.”
Officiële cijfers
Het Department of Motor Vehicles (DMV) van Californië heeft geen nog geen officiële cijfers over de tests met de zelfrijdende auto’s vrijgegeven. Er zouden een aantal juridische bezwaren zijn tegen de publicatie van de gegevens. Ryan Calo, professor robot-wetgeving aan de University of Washington, stelt echter dat het publiek recht heeft om geïnformeerd te worden over de risico’s van de technologie.
“In een aantal gevallen kan de bescherming van privacy worden ingeroepen,” geeft Calo toe. “Anderzijds moet de burger ook toegang kunnen hebben tot informatie over een technologie die impact kan hebben op zijn leven.”
Verder lezen over Google
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Gadgets23.09.2024
5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Artificial Intelligence12.09.2024
Podcast maken? AI doet het vanaf je notities
Zeg maar niksVerder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024
Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften
Automotive27.02.2024