De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De flinke daling in de verkoop van hybride auto’s is inmiddels structureel te noemen, zo heeft de autobrancheorganisatie Bovag tegenover leasebedrijf crocolease.nl laten weten.
De jarenlange populariteit van deze auto’s in Nederland was voornamelijk te danken aan de gunstige fiscale regels voor zakelijke rijders, maar dat veranderde in 2015 door een aangepaste wetgeving.
Nu er over de hybride auto gewoon 22% bijtelling betaald moet worden, valt de plug-in uit de gratie: het aandeel daalde van ruim 12% in 2015 naar nog maar 5%. Ondertussen maakt de volledig elektrische auto voorzichtig zijn opmars.
Tussenfase
Volgens Bovag is de plug-in hybride auto altijd al een soort tussenfase geweest. Nodig voor de overgang van een normale brandstofmotor naar een volledig elektrische aandrijving.
Daar komt bij dat de aanschafprijs hoger is dan een vergelijkbare conventionele benzine- of dieselauto en ook de fiscale voordelen voor zakelijke rijders zijn afgeschaft. Alleen de volledig elektrische auto krijgt nog een lage bijtelling van 4 procent. Voor alle andere auto’s geldt het tarief van 22 procent, ook voor hybride auto’s.
Gesubsidieerde benzineauto
De belangrijkste reden om de lage bijtelling op een hybride auto te schrappen, is dat de auto niet zo schoon is als werd gedacht. Hybrides kunnen volledig elektrisch rijden, maar dat gebeurt alleen wanneer de automobilist zijn autooplaadt. Iets dat in praktijk maar nauwelijks gebeurde, daardoor waren de plug-ins een soort gesubsidieerde benzineauto’s.
Elektrische auto
De markt voor de volledig elektrische auto groeit. De verkoop van de elektrische auto’s is dit jaar flink gestegen, tot ruim 3.200 stuks in de eerste helft van dit jaar. Dat is meer dan in heel 2015 en al zo’n 80% van het verkoopniveau in heel 2016. Op het totaal aantal verkochte auto’s vertegenwoordigen de elektrische auto’s nu 1,4% marktaandeel, maar de verwachting is dat dit snel gaat toenemen zodra er meer modellen van grote fabrikanten op de markt komen, tegen redelijke prijzen en met een grote(re) actieradius.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Automotive06.03.2024
De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV
Hey, het is de General E!Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024