Automotive23.04.2015

In de toekomst ben je niet langer eigenaar van je eigen auto


Over de snode plannen van General Motors en John Deere

Consumenten die zich een auto aanschaffen, verwerven wel een levenslange licentie op het gebruik van de wagen, maar kunnen geen volledig eigendom opeisen. Dat hebben onder meer autobouwer General Motors en tractorenfabrikant John Deere naar voor gebracht in een dossier over de nieuwe Amerikaanse Digital Millennium Copyright Act (DMCA).

In juli zou het Amerikaanse Copyright Office een beslissing nemen over het probleem. De constructeurs zeggen met hun amendement de technologie van hun ontwikkelingen tegen piraten en hackers te willen beschermen, maar indien het Copyright Office op hun eis ingaat, zou het concept van het wagenbezit volgens waarnemers fundamenteel veranderen.

Mobiele digitale platformen

De autosector maakt steeds meer gebruik van computers en andere moderne technologische toepassingen. Dat heeft het voor de bezitter van de wagen niet alleen moeilijker gemaakt om zelf aan de auto te werken of het voertuig te laten onderhouden door een garage die niet officieel door de producent is erkend, maar zou de sector ook het onderwerp kunnen maken van het digitaal copyright.

Autobouwers beschouwen hun wagens immers steeds meer als een mobiele computer-platformen. Daardoor zouden de autoconstructeurs in grote mate kunnen beperken wat de zogenaamde bezitter kan doen met de auto die hij heeft aangekocht.

De autobouwers merken echter op dat deze computertechnologie onder meer gericht is op de bescherming van het leefmilieu en de verkeersveiligheid.

Wanneer aan het publiek zou worden toegelaten om aan die technologieën te werken of andere programma’s toe te voegen, kan volgens de Auto Alliance – een belangengroep die de meeste grote autoconstructeurs vertegenwoordigt – die bescherming echter langer niet meer worden gegarandeerd.

Er moet volgens de Auto Alliance dan ook een wettelijk initiatief worden genomen dat elke manipulatie van de betrokken technologieën zou verbieden.

Zware kritiek

Het standpunt van de autosector krijgt echter vanuit verschillende hoeken zware kritiek. Onder meer John Deere werd zwaar op de korrel genomen nadat het bedrijf had aangevoerd dat zijn tractoren zonder wettelijke beperkingen zouden kunnen worden gebruikt om illegaal muziek te kopiëren.

Fundamenteler is echter de kritiek dat het onder meer voor onafhankelijke garage’s nog nauwelijks mogelijk zou zijn om aan de auto’s te werken, aangezien ze steeds risico zouden lopen de wet te overtreden.

Bovendien wordt opgemerkt dat de motivaties van de autosector te maken hebben met problemen die onder de bevoegdheid van de verkeerspolitie en natuurbescherming vallen en niets met copyright hebben te maken.

Er zijn inmiddels ook een aantal wetsvoorstellen ingediend om de impact van het copyright op de autosector te beperken.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Overheid

Meer flitspalen bij spoorwegovergangen

Naar aanleiding van een succesvolle proef met twee flitspalen bij spoorwegovergangen heeft ProRail besloten dat ze de komende maanden en jaren nog meer spoorwegovergangen van flitspalen gaan voorzien. En dat is een goede...

Nieuws17.01.2024

Meer flitspalen bij spoorwegovergangen

Geslaagde pilot krijgt een vervolg
​Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto

Overweeg je een elektrische auto te kopen in 2024? Dan kun je rekenen op subsidie van de overheid. De subsidiepot is nu geopend en hierin zit 58 miljoen euro. Je kunt hiervan 2950 euro aanvragen als je een elektrische au...

Automotive10.01.2024

​Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto

De subsidiepot is nu geopend
Duitsland schrapt subsidie voor EV’s

In Nederland gaat het potje waaruit de aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s betaald wordt, dit jaar niet leeg. Dat komt vooral doordat potentiële EV-kopers aan het twijfelen geraakt zijn vanweg...

Automotive20.12.2023

Duitsland schrapt subsidie voor EV’s

UPDATE: Drie fabrikanten blijven deze maand de volledige subsidie betalen
Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

Het zal niemand ontgaan dat we met zijn allen opnieuw naar de stembus moeten gaan. De vervroegde Tweede Kamerverkiezing vindt plaats op 22 november 2023. De laatste Tweede Kamerverkiezing vond plaats op 17 maart 2021. To...

Technology25.10.2023

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

Aanschafsubsidie voor EV’s ligt te wachten

De afgelopen twee jaar was het een kwestie van een paar weken (2021) of maanden (2022) voordat de beschikbare aanschafsubsidie (SEPP) voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s al volledig opgesoupeerd was. Dit jaar i...

Automotive18.09.2023

Aanschafsubsidie voor EV’s ligt te wachten

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

De Europese Data Protection Board (EDPB), het samenwerkingsverband van Europese privacy toezichthouders, heeft nieuwe regels geïmplementeerd voor het berekenen van boetes voor bedrijven die de Algemene Verordening Gegev...

Online24.07.2023

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

gelijke regels voor de berekening van AVG-boetes
Moet er een social media-richtlijn komen voor de overheid?

Weet jij waar je je lokale politie kunt vinden op social media? Is het Twitter, is het Facebook, TikTok misschien? Of je gemeente, of de Belastingdienst? Waar de overheid meestal vrij bureaucratisch in elkaar zit met dui...

Social Media17.07.2023

Moet er een social media-richtlijn komen voor de overheid?