Automotive26.03.2018

In 2050 is het aantal auto’s wereldwijd nog maar de helft van nu


Je ziet het nu al veel gebeuren: verminderd autobezit. Eerder dit jaar werd al becijferd dat bij jongeren het aantal auto’s in de stad nog maar de helft is van die op het platteland, en terecht: auto’s zijn duur. Je moet er een kopen voor een hoop geld, dan moet je nog belasting betalen en een autoverzekering regelen.

Dat laatste wordt ook steeds duurder trouwens, want om de een of andere redenen (het zal toch niet aan de smartphones liggen zeker?) zijn die alleen dit jaar al 10 procent duurder geworden. Je kunt hier de autoverzekering berekenen als je nieuwsgierig bent naar wat een gemiddelde auto je kost aan verzekering.

Autobezit en rijbewijs onder jongeren. Bron: CBS
Autobezit en rijbewijs onder jongeren. Bron: CBS

Maar goed, dan heb je al dat geld al uitgegeven en dan gebruik je je auto eigenlijk niet genoeg om je geld er uit te halen, zeker als je inderdaad in de (Rand)stad woont. Je zou er jaren mee moeten doen, maar naarmate we steeds meer richting 2030 gaan, het moment waarop zelfrijdende auto’s volgens de geleerden betaalbaar gaan worden, is die investering ook steeds minder waard.

Het delen van auto’s gebeurt daarom niet verrassend nu al op grote schaal, maar op het moment dat we zelfrijdende auto’s hebben zou je helemaal gek zijn als je er eentje gaat halen voor jezelf, zodat ‘ie 90 procent van de tijd kan stilstaan. Dan is een gedeeld model veel handiger én goedkoper voor mensen die niet elke dag de hele dag een auto nodig hebben. Voor de goede orde: dat zijn er heel veel.

Meer delen, minder kopen

Naarmate die trend zit voortzet zal het er voor zorgen dat het aantal auto’s gestaag afneemt, zeker in Nederland. Je zou kunnen voorzien dat er een soort abonnements-service komt waarin je per rit afrekent. Dat zou dan de echte commerciële variant van het openbaar vervoer worden, met (hopelijk) echte concurrentie, zodat het voor iedereen betaalbaar wordt om zich te laten rijden. Sterker nog: als je zelf een auto kunt kopen en die inzet om mensen te vervoeren kun je zelf mini-Uber spelen.

Hoe dan ook, het kopen van een auto wordt in de komende dertig jaar steeds minder gebruikelijk. Dat wil nog niet zeggen dat je het voor nu ook maar moet laten, natuurlijk: voordat het allemaal zover is hebben we met zijn allen nog steeds een hele hoop kilometers gekard.

[Afbeeldingen © Tomasz Zajda – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Zelfrijdende auto

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Een auto die uit zichzelf kan rijden en beslissingen neemt op de weg is tegenwoordig al niet eens meer zo bijzonder, maar eentje die daarbij ook nog kan driften, zeker wel. Geely toont een testauto die zich goed staande...

Automotive29.03.2024

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Apple stopt met het maken van zijn eigen elektrische auto. Het bedrijf zou al meer dan tien jaar werken aan een auto die zelfrijdend is, maar dat is nu voorbij. Meerdere bronnen laten weten dat Apple met Project Titan st...

Automotive27.02.2024

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen

Het is eigenlijk geen nieuws meer dat we in het verkeer uiteindelijk steeds meer zelfrijdende auto’s en vrachtwagens gaan tegenkomen. De grootste struikelblokken zijn het aanpassen van de wegenverkeerswetten, de aanspr...

Automotive09.01.2024

Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen

Voorlopig alleen voor eigen medewerkers in en rond Phoenix
Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026

Het gaat er ooit toch echt aankomen, volledig zelfrijdende auto’s in steden en op snelwegen. Tesla roept, bij monde van opperbaas Elon Musk, al jaren dat de EV’s van het bedrijf er in principe al klaar voor zijn. En...

Automotive27.12.2023

Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026

Gefaseerde uitrol en er moeten ook nog wel wat juridische hordes genomen worden
Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee

General Motors haalt al zijn zelfrijdende auto’s van de weg. Ze hebben zo vaak ongelukken dat het niet langer verantwoord is om ze de weg op te sturen. Diverse initiatieven van andere bedrijven rondom zelfrijdende taxi...

Automotive16.11.2023

Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Ford is een van de autofabrikanten van het eerste uur. De eerste grote innovatie, die tegenwoordig nog altijd door alle merken toegepast wordt, is de lopende band productielijn die in 1913 door Henry Ford werd bedacht om...

Automotive28.09.2023

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California

Hier in Nederland, en veel andere landen ter wereld, duurt het nog wel even voordat zelfrijdende auto’s ook echt de weg op mogen. Er wordt her en der wel al mee getest, maar de wetgeving is nog lang niet zover, in tege...

Automotive25.09.2023

Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Als eerste heeft BMW in Duitsland van de lokale autoriteit het ‘Kraftfahrtbundesamt’ (KBA) goedkeuring gekregen voor het inzetten van het systeem voor autonoom rijden op de openbare weg. Het betreft de zogenoemde aut...

Automotive15.06.2023

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn