De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het credo van Akio Toyoda, de topman bij het Japanse merk, is: “No more boring cars.” Het klinkt als een goede oneliner, maar het heeft voor een ware revolutie gezorgd bij Toyota. Ondermeer met behulp van een ontwerpstudio uit California.
Aangezien Tokio voor Toyota de stad is waar alles gebeurd, zou je misschien niet verwachten dat de nieuwe impulsen voor het automerk vanuit Amerika komen. Toch is het zo. Om van het saaie imago af te komen werken ingenieurs van Toyota onder andere samen met ontwerpers van Calty design (opgericht door Toyota) als onderdeel van de Toyota New Generation Architecture (TNGA). Het nieuwe TNGA platform zorgt voor een lager zwaartepunt en betere rijdynamiek.
Calty Design Research
Met de oprichting van Calty Design Research in 1973 werd Toyota de eerste grote autofabrikant die ontwerpactiviteiten opzette in El Segundo, Californië. Fun fact: De naam “Calty” is een mash-up van de woorden Californië en Toyota.
Destijds waren de activiteiten van het Japanse merk vooral gericht op het ontdekken van de Amerikaanse markt en wat autokopers zochten. Grootste wapenfeit was de iconische 1978 Toyota Celica Liftback, die de ontwerpstudio uit Californië wereldwijd op de kaart zette.
Inmiddels heeft Calty Design verschillende studio’s in Amerika die verantwoordelijk zijn voor verschillende afzonderlijke elementen. Het hoofdkantoor in Californië richt zich vooral op ontwerp richtingen, innovatie, creativiteit en toekomstige concepten. Zo zijn zij verantwoordelijk voor de concepten: Toyota FT-1, Lexus LF-LC en Toyota FT-4X.
Maar men richt de pijlen ook op samenwerking met bedrijven in Silicon Valley, om zo de nieuwste technologieën en toekomstige trends toe te passen in de volgende generatie Toyota’s. Er is ook een aparte studio in Michigan die zich richt op productiemodellen voor de Amerikaanse markt zoals de: Tundra, Tacoma, Avalon en Sienna.
Meer smaak
Voor veel autoliefhebbers waren de vroegere modellen van het automerk qua design soms wat te saai, te veilig, te pragmatisch en te conservatief. Vandaar dat de uitspraak van Toyoda, “no more boring cars,” bij veel van de ontwerpers een vlam heeft doen ontbranden. Dat zorgt ervoor dat er nu meer smaken toegevoegd worden aan de nieuwe ontwerpen dan altijd maar voor vanille te kiezen. Iets dat nu dan ook heel goed terug te zien in ondermeer de Toyota C-HR, RAV4, GR Supra en ook de twaalfde generatie Toyota Corolla.
Verder lezen over Design
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Mobile16.04.2024
Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola
aangedreven door moto AILifestyle09.04.2024
3 tips als je een nieuwe vloer gaat uitzoeken
Online27.03.2024
Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen
Automotive23.02.2024
De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets
Automotive13.02.2024
Tributo Italiano; een eerbetoon met een hoofdrol voor de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Tonale PHEV
Automotive05.02.2024
Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid
Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Verder lezen over Toyota
Automotive04.12.2023
Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen
Automotive20.10.2023
Toyota pakt uit met drie elektrische concepten
Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zienAutomotive21.09.2023
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen
Toyota levert in Parijs 500 Mirai's afTechnology20.09.2023
Toyota opent basisschool voor robots
Automotive12.09.2023
Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op
Automotive13.06.2023
Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s
Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerdAutomotive10.05.2023
VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken
Automotive16.01.2023