Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Economisten bij de ING bank zijn positief over de ontwikkelingen van het elektrisch rijden in Europa. Ze voorspellen dat tegen het jaar 2035 alle nieuwe auto’s elektrisch zullen zijn. Dat klinkt als goed nieuws: elektrische auto’s worden op een angstaanjagend tempo beter, met een langere afstand die gereden kan worden op een volle batterij, die ook nog eens sneller opgeladen kan worden en steeds goedkoper wordt.
Het is inderdaad angstaanjagend, maar dan wel voor de Europese autobedrijven, althans volgens de ING. Die hebben namelijk slechts een heel klein aandeel in die batterijmarkt met drie procent. Dat betekent dat we als Europeanen moeten gaan leunen op landen als China en Japan voor die batterijen.
De voorsprong (eventueel door techniek) die de Europese automakers hebben opgebouwd qua motor-ontwerp is straks relatief nutteloos met de veel simpelere maar verdomd effectieve manier van aandrijving die elektrisch rijden mogelijk maakt.
Er komen wat interessante cijfers uit het rapport: zo denken de economen dat een elektrische auto per gereden kilometer al in 2024 net zo duur zal zijn als een benzine-auto. Let wel: de berekeningen gaan uit van Duitsland (vanwege het simpelere belastingstelsel voor auto’s) en uitgaande van gelijk blijvende brandstof- en energieprijzen.
Om onze elektrische toekomst te laten slagen moeten er een aantal dingen verbeterd worden rondom de elektrische auto: er moeten meer laadpalen komen, je moet meer kilometers kunnen rijden op de batterij en – natuurlijk – moeten de auto’s nog goedkoper worden.
Ligt allemaal voor de hand, maar terwijl dat allemaal in de komende tien jaar gebeurt zullen er zeker weten automerken en -concerns in de knoei komen, met Europa – helaas – voorop. Niet het soort race dat je wilt winnen, maar laten we eerlijk zijn: er zijn nu eigenlijk al te veel automerken en hoe meer elektrisch rijden vanzelf gaat (want die ontwikkeling wordt niet eens meegenomen), hoe minder we een ‘eigen’ auto nodig hebben.
[Afbeeldingen © Michael Flippo]
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive11.12.2024
Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive11.12.2024
Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024