Open rijden aka de cabrio-factor
De 124 Spider kun je technisch en qua rijgenot beoordelen met zowel de kap dicht als open. Het is dezelfde auto maar wanneer het dak eraf gaat is het toch net allemaal even anders. De stoffen kap die de wagen omtovert in een cabrio kun je met een simpele handmatige beweging laten verdwijnen. In Italië vergapen mensen op straat zich als deze Spider van hun zo geliefde Fiat voorbij zien komen. De auto valt op en als echte cabrio/roadster moet je eigenlijk als het maar evan kan dan ook gewoon ‘open’ gaan rijden. Het is overigens opmerkelijk hoe de Spider wordt ingeschat door de omgeving, die toch verwachten dat dit zomaar een zeer kostbare ‘Italiaan’ is.
Goedkoop of aantrekkelijk
Veel mensen zullen wellicht een auto tussen 30 en 35K behoorlijk aan de prijs vinden maar de looks van de 124 Spider zorgen ervoor dat deze Italiaanse bolide aanzienlijk duurder wordt ingeschat. Is ‘ie dus goedkoop dan? Nope, maar door zijn prijsstelling is hij juist reuze aantrekkelijk en als je wilt kun je bijna het hele jaar genieten van het feestje wat we ‘open rijden’ noemen. Natuurlijk is dit een tweezitter pur-sang en kun je ook je hutkoffers niet kwijt in de bagageruimte. Maar dat speelt ook eigenlijk helemaal niet want een Fiat 124 Spider koop je vooral om van te genieten en niet om je zwager ermee te gaan verhuizen.
Onder de motorkap
De 124 Spider komt in Nederland op de markt met een 1.4 MultiAir turboblok, goed voor 140 Pk, een koppel van 240 Nm en een topsnelheid rond de 200 km/u. Verder ligt er een handgeschakelde zesbak in die prima schakelt en past bij deze auto. De wagen wordt standaard geleverd met 16-inch wielen en 195/50R banden. De optionele 17-inch wielen met de net iets bredere banden (205/45R) passen duidelijk beter bij het ontwerp en zouden ook bij deze auto gewoon standaard gemonteerd moeten zijn.