Automotive30.03.2022

Eletre, de elektrische crossover SUV van Lotus


Lotus, voor mij duikt dan vrijwel meteen het beeld op van Roger Moore die als 007 in The Spy Who Loved Me een Lotus Esprit reed die ook onder water kon. De van oorsprong Britse sportcar fabrikant, die al enkele jaren in Chinese handen is, heeft nu met de onthulling van de Eletre ook een stap gezet op de almaar groeiende markt van elektrische crossover SUV’s. De Eletre is meteen een volledige EV, met twee elektromotoren die 600 pk leveren. De komende jaren wordt de Eletre familie nog uitgebreid met een sportmodel, een volwaardige SUV en een coupé, aldus Lotus.

Imago van de sportauto bewaken

Lotus heeft met de Eletre weliswaar een crossover SUV gemaakt, maar zonder het imago van fabrikant van sportauto’s uit het oog te verliezen. De Eletre accelereert, zoals alle elektrisch ondersteunde bolides, met overtuiging. En in dit geval voldoende overtuiging om binnen drie seconden de 100 km/h aan te tikken.

Voor een EV, die doorgaans begrensd worden op ruim onder de 200 km/h – anders moet je elk half uur aan de lader – heeft de Eletre een indrukwekkende topsnelheid: 260 km/h. Zoals gezegd, hoe sneller, hoe meer stroomverbruik. Lotus heeft de Eletre voorzien van een 100kWh accupakket. Bij ‘normaal’ gebruik zou die goed zijn voor een bereik van 600 kilometer.

Wees gerust, met 260 per uur over de Duitse autobahn (want in Nederland mag dat niet) ga je daar never nooit bij in de buurt komen. Dan is het wel een beetje goed nieuws dat de Eletre met 350 kW opgeladen kan worden. Volgens de fabrikant heb je dan na 20 minuten alweer voldoende stroom om 400 kilometer te rijden. Let wel, niet met 260 km/h.

De Lotus Eletre heeft weinig weg van een Lotus zoals we die van `vroeger` kennen\/
De Lotus Eletre heeft weinig weg van een Lotus zoals we die van `vroeger` kennen/

Uiterlijk weinig ‘Lotus’

Van buiten kun je de Eletre niet echt een ‘Lotus’ noemen zoals bijvoorbeeld de Evija hypercar dat wel nog was. Ik bedoel, een SUV is op zich al heel erg on-Lotus. En dan ook nog eentje van meer dan 2000 kilo. Lotus stond juist altijd bekend om haar ultra-lichte sportscar design. Neem de Elise, die woog – in verhouding – bijna niks waardoor een ‘autootje’ met amper 150 pk tot grootse prestaties komen.

Nee, de Eletra is niet licht en al zeker niet compact. Met iets meer dan vijf meter lengte is hij bijvoorbeeld al langer dan een Peugeot 508 SW. Voor een crossover SUV is de hoogte van 1m63 dan wel weer aan de compacte kant. Ow, en dan de prijs nog… De exacte volgorde van de cijfers zijn nog niet bekend, maar in het VK ligt de richtprijs rond de 100.000 pond.

Eletre-header
Eletre-header
Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Elektrische auto

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Er is een goede reden bijgekomen om een gebruikte elektrische auto te kopen. Dit jaar nog. Dit is waarom je het beste kunt gaan kijken naar een tweedehands EV.

Automotive19.04.2024

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Maar er komt iets voor terug
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone

Porsche werkt al een tijdje samen met smartphone-bedrijven, zoals Huawei en Honor, maar automaker Polestar maakt zijn eigen telefoon.

Automotive18.04.2024

Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

De Alfa Romeo Milano is geen toeval. Het Italiaanse merk wil net als alle neven en nichten een footprint hebben in het grootste segment van de Europese markt, een Alfa Romeo in een compacte vorm.

Automotive17.04.2024

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan belooft dat het de komende paar jaar met maar liefst 16 elektrische auto’s komt. Het had eerst andere plannen in het kader van verduurzamen, maar heeft deze aangepast. Het was van plan om 23 elektrische auto’s...

Automotive26.03.2024

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland
​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers