De transformatie en comeback van Lancia

De transformatie en comeback van Lancia

Puur en radicaal ontworpen EV’s met een nieuw logo en bekende namen

Vorig artikel Volgend artikel

De laatste jaren kenden we het automerk Lancia met name van de toch ietwat vreemd ogende Ypsilon. Het merk dat ooit de legendarische Delta en Stratos lanceerde – waarvan de rally uitvoeringen jarenlang aan de top stond – was zeker in Nederland, maar ook elders, niet meer echt populair. Daar wil eigenaar Stellantis nu verandering in aanbrengen.

Pu+Ra Zero: geen auto maar een sculptuur

Deze week werd de nieuwe merkstrategie, compleet met een vers logo, van Lancia gelanceerd. Vanaf 2024 gaat het Italiaanse automerk alleen nog elektrische auto’s op de markt zetten, met een puur en radicaal design. Om die nieuwe strategie alvast te onderstrepen werd samen met het nieuwe logo ook de Lancia Pu+Ra Zero onthuld.

Nee, de Lancia Pu+Ra Zero is geen concept model van de nieuwe, volledig elektrische, Ypsilon die in 2024 het daglicht gaat zien, maar een sculptuur die als inspiratie dient voor de EV’s die tussen 2024 en 2028 in de showrooms van Lancia zullen verschijnen. Sterker nog, Lancia is ervan overtuigd dat de sculptuur en filosofie het ontwerp van Lancia voor de komende 100 jaar zal bepalen. Een renaissance noemen ze het zelf.

Puur en radicaal design

Pu+Ra Zero staat voor auto’s met een puur (Pure) en radicaal (Radical) design en zero-emission. Toegegeven, als de nieuwe Lancia’s qua vorm en lijnen ook maar een beetje gaan lijken op de Pu+Ra Zero sculptuur, dan wordt het smullen. Stellantis zelf omschrijft het als volgt: “Met Lancia Pu+Ra Design worden de volumes van de nieuwe voertuigen gecreëerd door opeenvolgende lagen, elementaire en iconische vormen toe te voegen en te kruisen, zoals de cirkel, rechthoek en driehoek, en ze te combineren met eclectische details. Het resultaat is een algemene taal die niet typisch automotive is.”

Vooralsnog heeft het merk daar echter nog geen voorproefje van gegeven. Behalve dan dat we nu weten dat de Ypsilon en Delta, als EV’s en met een radicaal en puur nieuw design, blijven bestaan.

Lancia-PuRaZero-b
De Pu+Ra Zero sculptuur vormt de basis, of inspiratie, voor nieuwe Lancia's.

Nieuw tijdperk, nieuw logo

Lancia bestaat al 116 jaar en het nieuwe logo is inmiddels de achtste versie. De zeven voorgangers deelden volgens de fabrikant allemaal unieke waarden die inherent zijn aan het DNA van het merk op het gebied van elegantie, "grafische kracht" en verfijning.

Met de start van een nieuw tijdperk, dat van de elektrische Lancia’s, hoort natuurlijk ook een nieuw logo. Een logo dat de intrede van het merk in de elektrische mobiliteit markeert. Het nieuwe logo verschijnt niet alleen op de eerste nieuwe EV van het merk, de Ypsilon, maar ook op de nieuwe Delta en het nieuwe topmodel van Lancia, waarover verder ook nog niets geroepen werd tijdens de presentatie van het ‘nieuwe Lancia’.

Lancia-PuRaZero-a
Toegegeven, Pu+Ra Zero ziet er veelbelovend uit. Benieuwd wat daarvan overblijft in de eerste nieuwe Lancia's die over ruim een jaar in de showroom verschijnen.
Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...