De OX is een truck die je zelf in elkaar kunt zetten

De OX is een truck die je zelf in elkaar kunt zetten

Nieuw ontwerp voor oud probleem

Vorig artikel Volgend artikel

Als de handleiding maar beter is. Dat dachten we toen we hoorden van de OX, een kleine vrachtwagen die zo vernuftig bedacht is dat je 'm in een (hele grote) doos kunt vervoeren en daarna, IKEA-style, in elkaar kunt zetten. Drie getrainde (maar niet per sé professionele) mensen kunnen de auto binnen een halve dag in elkaar zetten en dan heb je een voertuig dat volgens Top Gear niet kapot te krijgen is. Dat heeft een aantal oorzaken, maar de belangrijkste is de ontwerper van de auto: Gordon Murray. De goede man is een ex-Formule 1-ontwerper die ook bijvoorbeeld de McLaren F1 heeft ontworpen, een auto die bijna tien jaar lang de snelste productieauto ter wereld was.

De OX is lang niet zo snel, maar is ondanks het feit dat het een zelfbouwpakket in 60 delen is, blijkt de OX een vernuftig stukje techniek. Niet in de laatste plaats door het materiaal waar de auto van is gemaakt: hout. Niet zomaar hout, maar Wisa, een soort multiplex dat waterdicht en onverwoestbaar is. Dat is ook nodig, zo'n truck heeft bijvoorbeeld in Afrika nogal wat te verduren als transportmiddel, zowel qua lading als qua ondergrond. Ook de rest van het ontwerp is gemaakt op onbegaanbare wegen en moeilijke omstandigheden.

Afrika? Ja, want de OX is uitermate geschikt voor ontwikkelingslanden en dat verklaart meteen waarom de opdracht voor de auto bij philanthropist Torquil Norman en zijn bedrijf Global Vehicle Trust vandaan kwam. Er is al flink geïnvesteerd in de auto en binnenkort gaan de eerste containers (met zes OXen er in, in plaats van twee gewone auto's) die kant uit. Murray weet echter zeker dat de innovaties die met dit enigszins koddig uitziende vehikel ook in de geïndustrialiseerde wereld van pas gaan komen.

iStream

De techniek die gebruikt wordt om de OX zo sterk maar toch zo licht te maken heet iStream en ondanks dat het in de racewereld al lang wordt toegepast is deze methode zoals gezegd een stuk robuuster en dat zou ook in andere auto's kunnen worden toegepast. Het zou volgens de legendarische designer "fundamenteel kunnen veranderen hoe we auto's maken". Dat zijn flinke claims natuurlijk, maar hij is niet de eerste de beste en wie weet? Misschien rijden we over 20 jaar wel allemaal in houten auto's. Of ja, rijden...


[Afbeeldingen © Global Vehicle Trust]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies