Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Kia heeft met de Niro al een tijdje een competitieve subcompact, maar zoals ze al aangaven met het design concept dat ze lieten zien op de CES wilden ze zo snel mogelijk een volledig elektrische auto op de markt gaan brengen. De tijd lijkt er rijp voor, want met een kleine persconferentie en wat foto’s mochten we kennismaken met de Niro EV, de eerste productieauto van Kia die helemaal elektrisch gaat worden. Ja, de Kia Soul bestond natuurlijk ook al,
De Niro EV gaat een geschat standaardbereik hebben van 380 kilometer (450 km volgens de WLTP meetmethode) echte kilometers op een volle batterij, maar hoeft daar geen interne ruimte voor op te geven ten opzichte van hetzelfde model. Verder ziet de EV er hetzelfde uit, met als grote verschil de grille aan de voorkant. Die is bij de EV-versie dichtgemaakt, want zoveel lucht is er niet nodig om de elektrische motor te koelen. Er komt trouwens ook nog een versie met een kleinere batterij beschikbaar, die slechts 240 kilometer bereik heeft. Die batterijen zijn trouwens gedeeld met de Kona EV van Hyundai.
Vernieuwde styling
De kleuren waarin de EV Niro wordt getoond lijken op dit moment beperkt tot zwart en wit, maar het zou prima kunnen dat dit alleen de show-kleuren zijn geweest voor de persconferentie en dat er uiteindelijk in allerlei kleuren besteld kan gaan worden. Daar zullen we toch nog even op moeten wachten, want de Niro wordt in de tweede helft van 2018 in Korea uitgeleverd, en andere markten komen pas daarna.
De styling van de elektrische auto lijkt net iets anders dan de gewone- en hybride versies met een iets sportievere afwerking bij de wielen en in de body, dus het zou goed mogelijk zijn dat dit de nieuwe stijl van de Niro wordt voor alle modellen. Als de EV een geheel eigen model krijgt zou het logischer zijn om de grille helemaal weg te werken in de body in plaats van de opvulling die er nu (niet onaardig) in lijkt gezet om het gat van de grille te vullen.
Hoe dan ook, de elektrische variant komt er aan, hoewel een van de belangrijkste aspecten van de elektrische auto ons nog een raadsel blijft: wat ‘ie moet gaan kosten.
[Afbeeldingen © Kia]
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Verder lezen over Kia
Automotive19.03.2024
Nieuwe Kia K4 is de volgende generatie van een compacte sedan
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Kia gaat speciale PBV’s leveren aan Uber-chauffeurs
Kia PV5: een modulair voertuigAutomotive03.01.2024
Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023
En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoopTech in Asia02.01.2024
CES 2024: Kia lanceert nieuw Platform Beyond Vehicle
Automotive15.12.2023
Kia Charge gaat over jouw EV en de toekomst van thuisladen
Tech in Asia05.12.2023
Kia komt met Uniwheel een Universal Wheel Drive System voor de toekomst
Automotive08.11.2023