Automotive15.12.2017

De nieuwe Audi RS 4 Avant, vierde generatie!


Het is precies 18 jaar geleden dat de allereerste Audi RS 4 Avant werd gelanceerd. Inmiddels is bekend dat de vierde generatie van dit power station beschikbaar komt. De nieuwe Audi RS 4 Avant combineert weer de handige dagelijkse bruikbaarheid met echt goede prestaties. De 2.9 TFSI V6-motor levert 331 kW/450 pk en 600 Newtonmeter aan trekkracht. Hij sprint hiermee van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden.

Audi 90 quattro IMSA GTO

De designers van de Audi RS 4 Avant hebben inspiratie geput uit de Audi 90 quattro IMSA GTO uit 1989. Aan de voorkant is het topmodel van de A4-reeks te herkennen aan grote luchtinlaten met honingraatstructuur. De optionele Matrix LED koplampen hebben een donkere behuizing. Voordeel hiervan is dat je continu met groot licht kunt rijden zonder je tegenliggers te verblinden. Dit wordt bewerkstelligd doordat bepaalde LED-units tijdelijk kunnen worden uitgeschakeld.

In vergelijking met de Audi A4 Avant zijn de wielkasten van de RS 4 Avant aan beide zijden met 30 millimeter verbreed. Aan de achterkant vallen vooral de diffuser, dakspoiler en ovale pijpen van het RS-uitlaatsysteem op. De wagen is standaard uitgerust met 19 inch lichtmetalen velgen, maar kan ook worden besteld met 20 inch exemplaren.

Zuiniger

Voorin de Audi RS 4 Avant ligt een 2.9-liter biturbo V6 met 331 kW/450 pk. Zijn koppel van 600 Nm (170 Nm meer dan voorheen) is beschikbaar tussen 1.900 en 5.000 tpm.

De RS 4 Avant sprint hiermee in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u en gaat door naar een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Iets dat met een RS dynamics-pakket nog te verhogen is naar 280 km/u.

De 2.9 TFSI is gekoppeld aan een achttraps tiptronic-transmissie met korte schakeltijden en aan quattro permanente vierwielaandrijving. Op verzoek monteert Audi een sportdifferentieel op de achteras. Hij weegt overigens 1.790 kilogram en gemiddeld verbruikt de RS 4 Avant 8,8 liter per 100 kilometer. Daarmee is hij 17 procent efficiënter en 80 kilogram lichter dan het vorige model.

Bestuurders kunnen verder de rijervaring aanpassen aan hun eigen voorkeuren met het standaard Audi drive select dynamic handling systeem. Het ESC Electronic Stability Control heeft een speciale RS-afstelling en kan op drie manieren worden ingesteld. Naast de normale modus is er ook de sportmodus, waarbij het ESC iets later ingrijpt.

Sportief

Het in zwart uitgevoerde interieur van de RS 4 Avant onderstreept zijn sportieve inborst. Het RS-logo is terug te vinden op de RS-sportstoelen, het afgeplatte RS-sportstuur, het paneel rondom de schakelpook en de verlichte aluminium instaplijsten. De Audi virtual cockpit en het (optionele) head-up display hebben RS-specifieke meters die de bestuurder informeren over bandenspanning en -temperatuur, g-krachten, vermogen en koppel.

Voor het eerst is hij ook leverbaar met een trekhaak. De Audi RS 4 Avant is direct te bestellen en zal in Nederland een vanafprijs hebben van € 119.000.

<i>Honingraatstructuur</i>
Honingraatstructuur
<i>Lichtmetalen velgen</i>
Lichtmetalen velgen
<i>De ovale pijpen van het RS-uitlaatsysteem.</i>
De ovale pijpen van het RS-uitlaatsysteem.
<i>Sport interieur.</i>
Sport interieur.
<i>De 2.9 TFSI V6-motor.</i>
De 2.9 TFSI V6-motor.
Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

...

Verder lezen over Audi

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Profvoetballers rijden vaak in auto’s die de gewone man of vrouw niet kan betalen. Bij Bayern München valt dat wel mee. Althans, wat de auto’s betreft die de spelers en staf ‘van de zaak’ krijgen. De autosponsor...

Automotive25.08.2023

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

Het zal ongetwijfeld een soort van dichterlijke vrijheid zijn geweest van de PR-afdeling van Audi om zichzelf uit te roepen tot softwarespecialist. Dit naar aanleiding van de kop van hun laatste nieuwsbericht: "Audi tran...

Automotive02.02.2023

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Audi wil virtual reality-ervaringen toevoegen aan zijn bolides. Heb je een Audi met het meest recente besturingssysteem van het merk, dan kun je er al mee aan de slag. Het gaat om een samenwerking met Holoride, een docht...

Online04.11.2022

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Hallo Holoride
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

Vandaag heeft driftkoning Ken Block zijn nieuwe, langverwachte Electrikhana-video gepresenteerd, met in de hoofdrol de Audi S1 Hoonitron. Dit volledig elektrische prototype werd speciaal voor dit doel ontwikkeld en gebou...

Automotive25.10.2022

Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideo
​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Je kunt bij LEGO wel een paar toffe auto’s vinden, maar soms heeft de leverancier van plastic steentjes het niet helemaal bij het rechte eind. De Volkswagen-bus, die is bijvoorbeeld niet helemaal rond genoeg. Ben je op...

Automotive15.10.2022

​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy

Ooit deed Audi de wereld van de 24-uurs races verbazen toen het Duitse automerk met een diesel aan die races ging meedoen. Dat bleek niet bepaald een misstap te zijn want met een turbodiesel wist Audi Le Mans maar liefst...

Automotive12.09.2022

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy