Automotive23.06.2018

De Audi Q8 is het nieuwe topmodel in Audi’s SUV-lineup


In de herfst verkrijgbaar

De nieuwe Audi Q8 is vanaf de herfst leverbaar in Europa en dus wordt het tijd om te gaan kijken of dat het moeite van het wachten waard is. De Q8 is een soort hybride model, dat de ruimte van een SUV biedt gecombineerd met de sportieve carrosserielijn van een vierdeurs coupé. Het Europese model wordt een zuinige 50 TDI met 210 kW/286 pk.

De SUV-coupé van Audi wordt als Q8 50 TDI gelanceerd. De krachtige 3.0 TDI-motor produceert 210 kW/286 pk en 600 Nm koppel, waarmee hij in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert en een top van 245 km/u haalt. Met de achttraps tiptronic-automaat is dat dus heerlijk en ongecompliceerd rijden. Volgend jaar krijg je meer keuze: dan breidt Audi het aanbod voor de Q8 uit met de Q8 45 TDI (170 kW/231 pk) en met de Q8 55 TFSI (250 kW/340 pk).

5F13D0F9-9661-400D-AD6B-B22D8D7BF19D
5F13D0F9-9661-400D-AD6B-B22D8D7BF19D

Slim en mooi

Er zit ook een 48 Volt-systeem in de Q8 met een lithium-ion batterij en een startmotor/generator. Als er geremd wordt kan het systeem tot 12 kW aan energie terugwinnen en die Mild Hybrid-technologie zorgt ervoor dat de Q8 over een relatief lange afstand kan ‘zeilen’ met losgekoppelde aandrijflijn. Het betekent ook dat het start/stop-systeem al bij 22 km/u begint te werken. Het resultaat is een brandstofbesparing tot maximaal 0,7 liter per 100 kilometer.

Dankzij een grondspeling van 25,4 centimeter, korte overhangen voor en achter, quattro permanente vierwielaandrijving en Hill Descent Control voelt de Q8 zich overal thuis, ook als het geplaveide asfalt ophoudt. Met de imposante, achthoekige Singleframe-grille is de Audi Q8 meteen het nieuwe gezicht van de Q-familie. Het uiterlijk van de grote auto kenmerkt zich door zijn elegant aflopende daklijn, forse wielkasten die qua design de onderhuidse quattro-aandrijving aanzetten, standaard LED-koplampen (HD matrix LED-verlichting is optioneel) en grote lichtmetalen velgen.

B3B450ED-102D-4AE1-AF0A-835AB0AC2208
B3B450ED-102D-4AE1-AF0A-835AB0AC2208
1A723853-4BA9-4260-8661-182F2C9A51B8
1A723853-4BA9-4260-8661-182F2C9A51B8

Ook mooi van binnen

De twee touchscreens van het MMI-systeem verdwijnen bijna volledig in het zwarte oppervlak van het dashboard als ze zijn uitgeschakeld. Het infotainment- en navigatiesysteem en de verwarming, airconditioning en andere comfortfuncties worden met die twee schermen bediend, maar je kunt ook stemcommando’s gebruiken. Ook heel gaaf: een heads-up display projecteert de belangrijkste informatie in de voorruit.

De Audi Q8 is (afhankelijk van de uitvoering) voorzien van tot wel vijf radarsensoren, zes camera’s, twaalf ultrasone sensoren en een laserscanner. Hij heeft onder meer Adaptive Cruise Assist, Efficiency Assist, Crossing Assist, Lane Change Warning, Curb Warning en een 360 graden-camera. Remote Garage Pilot volgt in 2019, waarmee de SUV, onder supervisie van de bestuurder, autonoom in en uit een garage kan rijden. Voor nog meer details over de Q8 kun je op het Audi-blog kijken.

[Afbeeldingen © Audi]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Audi

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Profvoetballers rijden vaak in auto’s die de gewone man of vrouw niet kan betalen. Bij Bayern München valt dat wel mee. Althans, wat de auto’s betreft die de spelers en staf ‘van de zaak’ krijgen. De autosponsor...

Automotive25.08.2023

Bayern spelers verkopen hun Audi’s

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

Het zal ongetwijfeld een soort van dichterlijke vrijheid zijn geweest van de PR-afdeling van Audi om zichzelf uit te roepen tot softwarespecialist. Dit naar aanleiding van de kop van hun laatste nieuwsbericht: "Audi tran...

Automotive02.02.2023

Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Audi wil virtual reality-ervaringen toevoegen aan zijn bolides. Heb je een Audi met het meest recente besturingssysteem van het merk, dan kun je er al mee aan de slag. Het gaat om een samenwerking met Holoride, een docht...

Online04.11.2022

VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al

Hallo Holoride
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

Vandaag heeft driftkoning Ken Block zijn nieuwe, langverwachte Electrikhana-video gepresenteerd, met in de hoofdrol de Audi S1 Hoonitron. Dit volledig elektrische prototype werd speciaal voor dit doel ontwikkeld en gebou...

Automotive25.10.2022

Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas

nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideo
​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Je kunt bij LEGO wel een paar toffe auto’s vinden, maar soms heeft de leverancier van plastic steentjes het niet helemaal bij het rechte eind. De Volkswagen-bus, die is bijvoorbeeld niet helemaal rond genoeg. Ben je op...

Automotive15.10.2022

​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy

Ooit deed Audi de wereld van de 24-uurs races verbazen toen het Duitse automerk met een diesel aan die races ging meedoen. Dat bleek niet bepaald een misstap te zijn want met een turbodiesel wist Audi Le Mans maar liefst...

Automotive12.09.2022

Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy

Audi gaat meedoen aan de Formule 1

Dit weekend start de tweede seizoenshelft van de Formule 1. Op het programma staat de race in Spa-Francorchamps die dit jaar hopelijk meer actie laat zien dan de regenoptocht van 2021. De eerste actie van het nieuwe race...

Automotive26.08.2022

Audi gaat meedoen aan de Formule 1

Pas vanaf 2026 en in eerste instantie als motorleverancier