Wouter schrijft over auto’s en gadgets, fotografeert en luistert bluesmuziek. Ook houdt hij van Engeland en Australië. Hij schreef dit zelf in de derde persoon enkelvoud.
Plug-in hybrides zijn nog steeds mateloos populair in Nederland. De start van 2016 betekende weliswaar het einde van 7% bijtelling, maar ook 15% bijtelling blijft leaserijders trekken. BMW gaat de markt flink verstoren met deze BMW 330e, want niet alleen de prijs is goed…
Laten we maar meteen met die prijs beginnen. BMW vraagt minimaal 44.764 euro voor de 330e. Voor dat geld krijg je een 2,0 liter viercilinder met 184 pk en een elektromotor met 88 pk. In totaal heeft de auto een systeemvermogen van 252 pk en 420 Nm. Nu we toch met cijfers bezig zijn: nul naar honderd toet hij in 6,1 seconden, hij kan maximaal 41 kilometer elektrisch rijden en haalt een topsnelheid van 225 km/h. Elektrisch is zijn topsnelheid begrensd op 130 km/h, maar op die snelheid gaan je accu’s ook al sneller leeg dan die van een smartphone in de kou.
Maar goed, 44.764 euro dus. Dat is precies 1.018 euro minder dan BWM vraagt voor de 330i en die auto heeft geen accupakket en overigens ook geen achttraps automaat. Wil je die, ben je voor de 330i nog eens 500 euro extra kwijt. Die investering is het overigens altijd waard, maar dat even terzijde. Waar zit dan die adder onder het gras van deze plug-in 330e?
We hebben er twee gevonden… Allereerst, de bagageruimte. Met 370 liter is die van de plug-in hybride flink kleiner geworden dan die van de 330i. Er moest namelijk plaats gemaakt worden voor het accupakket. Hij is overigens nog steeds groot genoeg voor meerdere koffers. Dat accupakket is ook meteen het tweede punt waarop je inlevert: hij is wat zwaarder dan de 330i en dat gewicht zit hem voornamelijk achterin. Merk je dat bij rijden op de snelweg? Nee. Merk je dat als je heel sportief bochten gaat nemen? Ja. Al met al twee punten die je meteen weg kunt strepen, want daar ga je hem niet voor laten staan.
De elektromotor is sterk genoeg voor stadsverkeer, maar ook buiten de stad kun je aardig meekomen op alleen de elektromotor. Stel je navigatiesysteem in en de auto kiest zelf waar hij het beste de elektromotor kan gebruiken en waar het beste de benzinemotor. Of allebei, als je bijvoorbeeld heuvelop gaat, of stevig accelereert. Denk je het zelf beter te weten, kun je altijd de ‘eDrive’ knop bedienen, waarmee je kunt kiezen tussen ‘Auto eDrive’, ‘Max eDrive’ en ‘Save Battery’. Eigenlijk werkt de ‘Auto’ stand het beste, maar soms kan het handig zijn om de accu even te sparen voor later gebruik.
Opladen met een laadpaal kost je trouwens zo’n twee uur en een kwartier. Wil je hem opladen aan het stopcontact thuis, kost het je zo’n drie uur. Op de accu’s kun je vervolgens volgens BMW zo’n 41 kilometer rijden, maar in de praktijk is dat eerder een kilometer of 25. En het verbruik? Ja, dat hangt – zoals altijd – af van je rechtervoet. Heel getraind moet je een gemiddelde van 1 op 20 kunnen halen, maar gemiddeld kun je beter rekenen op 1 op 15.
Je bent met de 330e ook niet beperkt in opties of uitrusting. De auto is precies zo aan te kleden als iedere andere BMW 3 Serie. Welke opties we kunnen aanraden? Het Harman/Kardon audiosysteem (1.164 euro ), schakelpaddles aan het stuurwiel (213 euro) en het Navigatiesysteem Professional (961 euro). Verder loont het om speciale pakketten te nemen, waar opties in gebundeld zitten. Dat kan soms behoorlijk schelen.
BMW is weliswaar bij lange na niet de eerste met een plug-in hybride in dit segment, maar komt wel meteen met een scherp geprijsde, zeer goed rijdende. De 3 Serie hoort bij de best sturende auto’s in zijn klasse en vooruit, je levert iets aan scherpte in, maar hij doet nog steeds mee aan de absolute top. De 330e is wat ons betreft dan ook niet alleen een aanrader als je gaat shoppen voor een auto met 15% bijtelling. Ook particulier is hij zeer de moeite waard.
Verder lezen over BMW
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive11.07.2024
Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive08.09.2023
BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming
Automotive28.08.2023
Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW
Automotive15.06.2023
BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn
Entertainment02.05.2023
Bundesliga kijken op het scherm in je BMW
Verder lezen over Hybride auto
Automotive28.11.2024
JAECOO J7: Moderne luxe in een stoer jasje met een groot actieradius
Automotive14.10.2024
Mazda CX-80: luxeheld van de hockeyclub
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive21.05.2024
DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau
Neem je fantasie mee op avontuurlijke reizenAutomotive13.05.2024
De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive29.03.2024