Automotive08.03.2017

Apart: Toyota showt i-TRIL concept met controller-besturing


op Autosalon Genève

De Toyota i-TRIL Concept werd door Toyota als wereldprimeur getoond op de Autosalon van Genève. Die toont Toyota’s visie op stedelijke mobiliteit in 2030. Het studiemodel sluit aan op de filosofie Waku Doki: een Japanse term voor ‘Beat of the Heart’. Toyota wil hiermee bewijzen dat ook toekomstige elektrische auto’s rijplezier kunnen bieden.

Elektrisch aangedreven

De i-TRIL is een nieuwe vorm van transport, vooral bedoeld voor steden. De concept is ontworpen voor een nieuwe doelgroep: een vooruitstrevende 30- tot 50-jarige actieve vrouw in een SMESTO (Small to Medium Sized TOwn). Europese studies hebben aangetoond dat grote steden als Londen en Parijs in de toekomst niet zozeer in de breedte groeien, maar in de hoogte. Dat vraagt om een compact, wendbaar en stadsvriendelijk voertuig en dat is de i-TRIL zeer zeker.

11-In-Geneve-showt-Toyota-de-nieuwe-Yaris-en-de-hot-hatch-Yaris-GRMN-i-Tril
11-In-Geneve-showt-Toyota-de-nieuwe-Yaris-en-de-hot-hatch-Yaris-GRMN-i-Tril

Active Lean

De i-TRIL Concept is maar een klein voertuig: 2,8 meter lang en anderhalve meter hoog, met aan taps toelopende breedte: 1,2 meter aan de voorkant en slechts 60 cm aan de achterkant. Vlinderdeuren zorgen voor maximaal gemak tijdens het in- en uitstappen. Doordat de voorwielen en zijschermen vóór ‘los’ staan van de carrosserie, zijn grotere kantelhoeken mogelijk en kan de i-TRIL dus binnen vier meter draaien.

Autonoom

In de basis is de i-TRIL een autonoom voertuig. Op een volle acculading kan tot 200 kilometer elektrisch worden gereden, maar als bestuurder heb je de keuze om ook zelf te rijden. Er is zelfs een lager gelegen rijpositie mogelijk waardoor het bijna als een kart rijdt. Voor maximale betrokkenheid tijdens het rijden, zoals Toyota het zelf zegt.

10-In-Geneve-showt-Toyota-de-nieuwe-Yaris-en-de-hot-hatch-Yaris-GRMN-i-Tril
10-In-Geneve-showt-Toyota-de-nieuwe-Yaris-en-de-hot-hatch-Yaris-GRMN-i-Tril

Alles onder controle

De i-TRIL Concept heeft geen pedalen. Het sturen, accelereren en remmen gebeurt allemaal via drive-by-wire technologie. Dat doe je met een controller die lijkt op een gamecontroller en tijdens de actieve ritjes uit de console komt. De informatie die je nodig hebt wordt via een heads-up display weergegeven en natuurlijk is er spraaktechnologie aanwezig zodat je tegen de auto kunt praten.

Extreem futuristisch dus, en daarbij ook nog eens handig voor de mensen die nooit hebben leren rijden met pedalen: een controller is voor de generatie die de i-TRIL misschien echt gaat gebruiken bekender dan wat we nu in auto’s zien.

09-In-Geneve-showt-Toyota-de-nieuwe-Yaris-en-de-hot-hatch-Yaris-GRMN-i-Tril
09-In-Geneve-showt-Toyota-de-nieuwe-Yaris-en-de-hot-hatch-Yaris-GRMN-i-Tril

Met hoe veel?

Je zou het niet zeggen als je de auto zo ziet, maar Toyota zegt dat er makkelijk drie volwassenen in de Concept passen. Dat komt doordat de chauffeur in het midden zit en de twee passagiers daar schuin achter. Om dat mogelijk te maken zijn er een aantal slimme aanpassingen aan de ‘normale’ interieur-normen van auto’s gedaan.

De hoofdsteun van de bestuurdersstoel is aan het plafond bevestigd en klapt naar beneden als de i-TRIL wordt gestart. Daarnaast gaat bij het openen van de portieren een deel van de vloer mee, zodat in- en uitstappen makkelijker wordt. Voor de bestuurder is het helemaal makkelijk: de stoel draait automatisch mee als de deuren open gaan.

Heel gaaf dus, maar zoals altijd bij concept-auto’s is het de vraag hoeveel van de i-Trill we ook echt gaan zien en wanneer we dit hoogstandje (zij het in aangepaste vorm) zouden kunnen verwachten op de weg. 2030 is te ver in de toekomst, dit mag er ook al iets eerder zijn…

[Afbeeldingen © Toyota]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Toyota

Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen

Toyota en elektrisch rijden, (te)lang waren die twee niet echt elkaars vrienden. Veel energie en geloof werd gestopt in het rijden op waterstof maar die droom lijkt definitief over. De automaker werd zelfs benoemd tot d...

Automotive04.12.2023

Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen

Toyota pakt uit met drie elektrische concepten

Op de Japan Mobility Show die eind deze maand van start gaat komt Toyota onder andere met drie bijzondere elektrische conceptauto’s. Nou ja, twee auto’s, de FT-3e SUV en de sportieve FT-Se, en een busje, KAYOIBAKO, d...

Automotive20.10.2023

Toyota pakt uit met drie elektrische concepten

Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zien
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Over iets minder dan een jaar is Parijs het toneel van de 30e Olympische zomerspelen van het moderne tijdperk. En deze spelen worden zowaar nog wat moderner. Dat wil zeggen, er is meer aandacht voor het klimaat. Het Inte...

Automotive21.09.2023

500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Toyota levert in Parijs 500 Mirai's af
Toyota opent basisschool voor robots

Robots kunnen worden geprogrammeerd, maar ze zijn natuurlijk veel waardevoller met een sprankeltje kunstmatige intelligentie. Hierdoor is Toyota begonnen met een robotkookschool, waar het robots die gebruikmaken van gene...

Technology20.09.2023

Toyota opent basisschool voor robots

Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op

Voor de zomer maakte Toyota bekend dat het Nederlandse VDL, bekend van de autofabriek in Born waar (nu nog) Mini’s en BMW’s geproduceerd worden, vrachtwagens van het Japanse merk gaat ombouwen tot waterstof aangedrev...

Automotive12.09.2023

Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op

Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s

Toyota heeft deze week, vlak voor de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, bekend gemaakt dat de autofabrikant werkt aan de ontwikkeling van nieuwe EV-accu’s. De primaire doelen die Toyota daarbij voor ogen heeft is he...

Automotive13.06.2023

Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s

Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerd
VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken

Toyota zet, naast batterij-elektrische voertuigen (BEV), ook flink in op waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens. Deze week maakte de Japanse fabrikant bekend dat een deel van die ‘waterstoftrucks’ binnenkort i...

Automotive10.05.2023

VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken

Toyota wil petrolheads tegemoetkomen, maar dan anders

Ze zijn er nog in grote getalen, petrolheads die (nog) niets moeten hebben van elektrische bolides. Toegegeven, ook ik ben nog altijd heel blij met mijn Golf 4 V5 met zijn ronkende en benzine slurpende 2,3 liter vijfcili...

Automotive16.01.2023

Toyota wil petrolheads tegemoetkomen, maar dan anders

Fabrikant toont zero-emission uitvoeringen van een jaren 80 Corolla

Verder lezen over Zelfrijdende auto

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Een auto die uit zichzelf kan rijden en beslissingen neemt op de weg is tegenwoordig al niet eens meer zo bijzonder, maar eentje die daarbij ook nog kan driften, zeker wel. Geely toont een testauto die zich goed staande...

Automotive29.03.2024

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Apple stopt met het maken van zijn eigen elektrische auto. Het bedrijf zou al meer dan tien jaar werken aan een auto die zelfrijdend is, maar dat is nu voorbij. Meerdere bronnen laten weten dat Apple met Project Titan st...

Automotive27.02.2024

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen

Het is eigenlijk geen nieuws meer dat we in het verkeer uiteindelijk steeds meer zelfrijdende auto’s en vrachtwagens gaan tegenkomen. De grootste struikelblokken zijn het aanpassen van de wegenverkeerswetten, de aanspr...

Automotive09.01.2024

Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen

Voorlopig alleen voor eigen medewerkers in en rond Phoenix
Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026

Het gaat er ooit toch echt aankomen, volledig zelfrijdende auto’s in steden en op snelwegen. Tesla roept, bij monde van opperbaas Elon Musk, al jaren dat de EV’s van het bedrijf er in principe al klaar voor zijn. En...

Automotive27.12.2023

Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026

Gefaseerde uitrol en er moeten ook nog wel wat juridische hordes genomen worden
Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee

General Motors haalt al zijn zelfrijdende auto’s van de weg. Ze hebben zo vaak ongelukken dat het niet langer verantwoord is om ze de weg op te sturen. Diverse initiatieven van andere bedrijven rondom zelfrijdende taxi...

Automotive16.11.2023

Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Ford is een van de autofabrikanten van het eerste uur. De eerste grote innovatie, die tegenwoordig nog altijd door alle merken toegepast wordt, is de lopende band productielijn die in 1913 door Henry Ford werd bedacht om...

Automotive28.09.2023

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California

Hier in Nederland, en veel andere landen ter wereld, duurt het nog wel even voordat zelfrijdende auto’s ook echt de weg op mogen. Er wordt her en der wel al mee getest, maar de wetgeving is nog lang niet zover, in tege...

Automotive25.09.2023

Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Als eerste heeft BMW in Duitsland van de lokale autoriteit het ‘Kraftfahrtbundesamt’ (KBA) goedkeuring gekregen voor het inzetten van het systeem voor autonoom rijden op de openbare weg. Het betreft de zogenoemde aut...

Automotive15.06.2023

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn