
Toyota is wederom de nummer 1 op de wereldwijderanglijst “Best Global Green Brands 2012” ranglijst van Interbrand. Johnson & Johnson en Honda maken de top 3 compleet van de groene ranglijst van het merkenadviesbureau, gebaseerd op zowel de publieke perceptie van duurzame merken als de daadwerkelijke groene prestaties van die merken. Nissan (21), H&M (46) en UBS (50) zijn dit jaar nieuw op de lijst, met H&M als enige modeketen in de top 50. Net als vorig jaar staan er 2 Nederlandse merken in de top 50 Best Global Green Brands; Philips (31) en Shell (34).
"Hoewel geen grote verschuivingen qua positie op de ranglijst voor deze merken, zien we wel een ander opmerkelijk verschil ten aanzien van vorig jaar. In tegenstelling tot de ranglijst van 2011 zien we nu dat Shell door mensen als duurzamer wordt gezien dan de werkelijke groene prestaties van het bedrijf. Hier bestaat een licht risico voor het merk," aldus Patrick Stal, Managing Director Interbrand Amsterdam. Hij vervolgt: "Voor Philips geldt nog steeds dat perceptie van mensen ten opzichte van de duurzame prestaties van het merk achterblijft op de sterke prestaties van de organisatie op dit gebied. Deze zouden nog steeds een sterker relevant onderdeel van het merk gemaakt zouden kunnen worden."
Automerken domineren
De lijst wordt dit jaar gedomineerd door automerken, met Toyota opnieuw als aanvoerder van de lijst. Niet geheel verrassend, gezien duurzaamheid nog steeds een van de kernprioriteiten is van het merk. Met de Toyota Prius bemachtigde het merk hun duurzame perceptie. Hieraan is recentelijk een heel scala aan duurzame auto's toegevoegd, waaronder het eerste Toyota plug-in model. Toyota is een van de 8 automobiel merken die in de Best Global Green Brands ranglijst terug te vinden zijn, naast Toyota staan ook Honda (3), Volkswagen (4) en BMW (10) in de top tien staan.
Ranglijst
De Best Global Green ranglijst 2012 is gebaseerd op de sterkste merken uit de Interbrand Best Global Brands ranglijst van 2011. "Veel van deze merken laten een consistente waarde zien, door ieder jaar opnieuw op de ranglijst te verschijnen. Dit maakt het met name interessant om naast de waarde die zij creëren voor stakeholders, te kijken naar het duurzaamheidsgehalte van deze merken. Naast de duurzaamheidpercepties van de merken dat Interbrand uitvoerde, hebben we Deloitte opnieuw gevraagd een methodiek te ontwikkelen voor het meten van de duurzaamheidprestaties op basis van openbaar toegankelijke data, om zo de percepties van deze merken op duurzaamheid te kunnen toetsen aan de daadwerkelijke prestaties", zegt Patrick Stal.
Anneke Sipkens, director Innovation & Sustainability binnen Deloitte: "Het is duidelijk dat duurzaamheid voor veel bedrijven steeds vaker een 'must have' is dan een 'nice to have'. Consumenten vinden duurzaamheid steeds belangrijker en daarmee is duurzaamheid belangrijk voor de merkwaarde. Het dichter bij elkaar brengen van groene prestaties van een bedrijf en de publieke perceptie is een elementair onderdeel bij de keuze voor en het doorvoeren van duurzaamheidinitiatieven. Tevens is duurzaamheid een stimulans voor efficiency verbeteringen en heeft het invloed op het groeiperspectief van bedrijven."
De hele top 50:


Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Behalve...