Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Audi presenteert tijdens het Wörthersee-evenement voor Audi-, Volkswagen, SEAT- en Skoda-fans de werkelijk te gekke de e-bike Wörthersee. Deze high-performance e-bike is volgens Audi zeer geschikt voor sport- én ’trick’-gebruik. Maar wat ons betreft valt hij terecht op door het innovatieve design en de aanwezige connectiviteits-features.
Voor het design van de e-bike Wörthersee geeft Audi aan te hebben gemaakt van principes uit de autosport: vorm en functie zijn in perfect balans. Het frame is compact en kent een laag zwaartepunt. Dat betekent dat de e-bike onder alle omstandigheden perfect handelbaar is. De lithium-ion batterij is in het frame geïntegreerd. Het opladen ervan duurt 2,5 uur. Voor langere trips kan een tweede batterij worden meegenomen – het wisselen van de batterijen is zeer eenvoudig. De 2,3 kW sterke elektromotor is op het laagst mogelijke punt in het frame geplaatst. Hij levert een maximale trekkracht van 250 Nm op het achterwiel. Zonder de elektrische componenten weegt de e-bike 11 kg. De vermogens-gewichtverhouding komt daarmee uit op 9 kg/kW (7 kg/pk).
Het frame en de swingarm waaraan het achterwiel is bevestigd, zijn gemaakt van lichtgewicht CFRP (Carbon Fiber Reinforced Polymer ofwel met koolstofvezel versterkte kunststof). Ook de 26-inch wielen in ‘blade-design’ zijn van dit materiaal gemaakt. De brede en vlakke spaken van de wielen zorgen ervoor dat de kracht van de pedalen optimaal wordt overgebracht. Het frame is afgewerkt met een doorlopende LED-lichtstrip. Als de e-bike wordt gebruikt voor extreme stunts, kan het zadel zo laag worden gezet dat hij naadlos overloopt in het frame. Na een druk op de knop komt het zadel automatisch weer omhoog voor een comfortabelere zitpositie.
De verschillende rijmodi en een groot aantal ander functies, kunnen worden ingesteld/bediend via het touchscreen. De mobiele telefoon van de berijder is via WLAN aan de fietscomputer te koppelen. Bij de start van een rit wordt op deze manier bijvoorbeeld automatisch de startvergrendeling uitgeschakeld. Videobeelden van de trip of de trick die via de helmcamera worden opgenomen, kunnen in real time worden geüpload naar bijvoorbeeld Facebook. Ook de ‘status’ van vrienden wordt op dit display weergegeven. Elke trick die met de e-bike Wörthersee wordt uitgevoerd, levert punten op.
Via internet is zo een competitie met andere berijders aan te gaan. De berijder van Audi’s innovatieve e-bike heeft de keuze uit vijf rijmodi. In ‘Pure’-modus komt het uitsluitend aan op de spierkracht van de berijder. ‘Pedelec’ staat voor ondersteuning door de elektromotor. In deze modus zijn snelheden tot 80 km/h mogelijk en de actieradius bedraagt dan 50-70 km. In ‘eGrip’-modus wordt uitsluitend de elektromotor ingezet. De topsnelheid in deze stand bedraagt 50 km/h. De berijders kan schakelen door middel van een ‘gripshift’ ofwel een in de handgreep geïntegreerde bediening van de versnelling. De gewenste kracht van de elektromotor is in te stellen via de fietscomputer.
De Audi e-bike Wörthersee heeft ook twee ‘wheelie-modi’, die de berijder ondersteunen als er wheelies worden gemaakt of als er uitsluitend op het achterwiel wordt gereden. In de ‘Power Wheelie-modus is de gewenste wheeliehoek in te stellen. Bovendien zorgt de gerichte inzet van de elektromotor ervoor dat de fiets altijd in balans blijft. De berijder kan de snelheid op dat moment zelf beïnvloeden. Door naar voren te leunen versnelt de fiets, naar achteren leunen staat gelijk aan afremmen. Daarmee is de ‘Power Wheelie’-modus vooral handig voor berijders die nog niet zo veel ervaring hebben met het maken van wheelies. De Balanced Wheelie-modus is juist zeer geschikt voor sportieve uitdagingen. Tot slot is er een ‘Traningsmodus’ voor trainingsdoeleinden.
Verder lezen over Audi
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive25.08.2023
Bayern spelers verkopen hun Audi’s
Automotive02.02.2023
Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist
Online04.11.2022
VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al
Hallo HolorideAutomotive25.10.2022
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas
nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideoAutomotive15.10.2022
Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone
Automotive12.09.2022
Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy
Verder lezen over e-bike
Gadgets03.12.2024
E-bikemerk Stella mag toch nog fietsen maken: doorstart door Scheybeeck
Gadgets29.11.2024
Zo voorkom je dat je e-bike voor brand zorgt
Gadgets18.11.2024
Stella Fietsen is failliet: wat betekent dat voor jou?
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Gadgets05.11.2024
E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan
Nieuws30.10.2024
Fatbikes worden nog een probleem deze winter
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Gadgets04.09.2024