Automotive25.02.2011

Kwart autodealers meet inzet social media niet


kwart-autodealers-meet-inzet-social-medi.jpg
kwart-autodealers-meet-inzet-social-medi.jpg

Uit een onderzoek van BOOM Communicatie naar het gebruik van social media in de automotive sector blijkt dat 26% haar social media inzet niet meet. De automotive sector heeft de klok duidelijk horen luiden, maar de huidige inzet heeft een sterk vrijblijvend karakter. Verder blijven ook de investeringen flink achter ten opzichte van traditionele media; 82% besteedt minder dan 5% van het marketingbudget aan social media.

In december vorig jaar ontvingen meer dan 500 autodealers een enquête over het gebruik van social media en werd er een discussie gestart op LinkedIn. Hieruit bleek dat de kennis over de verschillende platformen niet erg groot is; 26% van alle deelnemers gebuikt social media pas korter dan 6 maanden. Desalniettemin is 94% ervan overtuigd dat de inzet van social media een flinke boost kan geven aan de naamsbekendheid en loyaliteit van hun merk. 74% is er zelfs van overtuigd dat het correct inzetten van social media leidt tot een hogere omzet en 24% denkt zelfs dat erover 5 jaar geen printreclame meer wordt ingezet in de automotive-communicatie.

De meest gebruikte media onder de responenten zijn momenteel Twitter en Hyves. Maar ook LinkedIn speelt een belangrijke rol. Twitter wordt met name ingezet ter ondersteuning van een goede klantenservice, terwijl LinkedIn gebruikt wordt voor salesdoeleinden en het werven van personeel. Facebook (38%) en Twitter (50%) zijn de tools waar men het meest van verwacht in 2011.
 
Een beknopt overzicht van de resultaten staat in het onderstaande filmpje:

...

Verder lezen over Auto

Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie

Het zal in sommige gevallen ongetwijfeld toeval zijn (en het jaar is nog niet voorbij…), maar de politie durft al voorzichtig te stellen dat het schrijven van een rake brief helpt.

Automotive04.12.2024

Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie

Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?

Het merk, dat je toch snel associeert met zakenmannen die veel geld te spenderen hebben, slaat duidelijk een andere weg in. Eentje waardoor je bijna zou denken dat Jaguar gehackt is.

Automotive03.12.2024

Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?

Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026

Gezien hoe de F1 zich de laatste jaren ontwikkelt is het een heel logische keuze dat het ultra-Amerikaanse Cadillac zijn intrede doet.

Automotive26.11.2024

Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Er kunnen veel redenen zijn voor auto's om in het geheime gedeelte van het museum terecht te komen. Nieuwsgierig wat er staat? Kijk mee.

Automotive15.11.2024

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Spotify lanceerde het en na een half jaar was het klaar. Doodzonde natuurlijk, maar gelukkig is er een tweede leven mogelijk voor Spotify Car Thing.

Gadgets13.11.2024

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De Ypsilon is terug en heeft meerdere gedaantes. We reden mee met een rallyrijder in de allernieuwste Ypsilon. Echt waar, namelijk de Ypsilon Rally 4 HF.

Automotive30.10.2024

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

De automatische noodrem waarvan steeds meer auto’s worden voorzien blijkt echt levens te redden. Ze worden steeds beter in het voorkomen van ongelukken. 

Automotive24.10.2024

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit