Top 10 van websites luxemerken die niet werken op een iPad

Vorig artikel Volgend artikel
Top 10 van websites luxemerken die niet werken op een iPad

Tussen al het moddergooien van Apple en Adobe door vond weblog PSFK de tijd om eens kritisch te kijken naar de gebruikerservaring die de iPad biedt als het gaat om het bezoeken van de Top 10 luxemerken. Logisch natuurlijk, want wie wil er nou niet sippend aan een Hennessy zijn Rolex even aan de kant leggen en op de iPad kijken naar de website van Chanel? De uitkomst is zoals verwacht: ontluisterend.

De oorzaak van alle problematiek is overduidelijk: alle luxemerken ontwikkelen hun sites in Flash voor een optimale gebruikerservaring. Door het gekissebis tussen Apple en Adobe wordt dat echter niet ondersteunt op Apple's nieuwste gadget, waarvan er intussen toch meer dan een 1 miljoen van in omloop zijn. 

Problematisch voor de luxemerken, zij zien hun online gebruikerservaring en de webshops falen op een apparaat dat binnen no-time mateloos populair is geraakt in hun doelgroep. Met de lancering in het luxemerken-verslaafde Japan aanstaande, zullen zij nog hard aan de bak moeten om een waardig alternatief op het tablet aan te bieden.

Een rondje langs de velden dan, te beginnen met de echte falers.

Prada

-789.jpg

De grote Flash-knop valt lekker op in het witte design. Je kunt er alleen niet op klikken.

Cartier

-790.jpg

Een gapend zwart gat. Geen meldingen, geen knoppen of redirects.

Het merendeel van de bekende merken valt in de categorie "Er Staat Nog Wel Wat". Een melding dat de site niet wordt ondersteunt of het onmogelijke verzoek om je Flash-player te upgraden:

Fendi

-791.jpg

Weinig spannende pagina die de gebruiker vraagt om Flash te downloaden en installeren.

Moet & Chandon

-792.jpg

Al wat beter vormgegeven landingspage met wederom de vraag Flash te downloaden.

Hennessy

-793.jpg

Deze keer de vraag om Flash te downloaden in meerdere talen. Het antwoord blijft echter universeel.

Rolex

-794.jpg

De site van Rolex vindt het alleen nodig om Flash te upgraden. Maar doet verders ook niets.

Dappere pogingen worden er gedaan door respectievelijk Hermes en Chanel. Toch redden ze het net niet; Hermes laat de gebruiker wel de HTML-placeholder voor de website zien, maar de inhoud blijft achter. Chanel leidt gebruikers slim om naar een Store Locator, maar is daar helaas vergeten een stylesheet aan toe te voegen.


De duimen kunnen eigenlijk alleen echt in de lucht voor de luxemerken onder de luxemerken. Zowel Gucci als Luis Vuitton hebben het iPad-technisch prima op orde: de sites vertonen een gebruikerservaring die veel gelijknis toont met de "desktop-ervaring". Gucci heeft zelfs de webshop al compleet functionerend.


Natuurlijk is er enige ludiekheid verbonden aan deze lijst. Toch is het volgens PSFK-redacteur Piers Fawkes ook een duidelijk signaal: "Brands need to realize that the iPad offers a different experience. While some have invested in Apps to overcome the iPhone’s limitation – the fairly light iPad with its 9 inch screen brings some focus back to the browser driven web."

Nu ik een enkele keer met de iPad heb mogen stoeien, kan ik me ten delen vinden in de waarschuwing van Fawkes. Maar de vraag is natuurlijk of merken er voor kiezen om (nogmaals) te investeren in een browser-driven-web of toch kiezen voor een iPad-app.... wat denken jullie?

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies