Advertising02.09.2016

YouTube: ad-onvriendelijke content verdient straks niks meer


Monetization policy in de spotlight

YouTube is een platform dat blijft evolueren, dat nooit stilstaat en dat zichzelf altijd opnieuw moet uitvinden. Uiteindelijk is het echter wel afhankelijk van de content creators, de mensen die YouTube dag in, dag uit vol zetten met video. Inmiddels zijn er zat mensen die een carrière hebben gemaakt van het plaatsen van video’s en die zijn niet blij met de laatste blik op de Terms of Service van YouTube.

Daarin staat namelijk dat zogenaamde ‘ad-onvriendelijke’ content niet meer te gelde gemaakt kan worden. Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld onderwerpen als oorlog, politieke conflicten, tragedies en type content zoals sexueel suggestief geweld (waaronder sexuele humor bijvoorbeeld ook valt), maar zelfs dingen als vulgair taalgebruik kan al genoeg zijn voor YouTube om de monetization op video’s niet toe te staan.

Het is nogal een waslijst aan dingen die ad-onvriendelijk geacht worden.
Het is nogal een waslijst aan dingen die ad-onvriendelijk geacht worden.

Censuur

Dat is nogal een probleem voor veel kanalen en contentmakers, die nu opeens hetzelfde soort censuur moeten ondergaan waar de ‘echte’ tv tientallen jaren onder gebukt ging. Makers kunnen zich aanpassen of geen geld meer verdienen, wat betekent dat er zomaar een hoop mensen zouden kunnen verdwijnen van YouTube die zichzelf niet meer kunnen bedruipen. Hele comedy-, nieuws- en politieke channels zien zo de bodem onder hun businessmodel uitvallen.

Ook het noemen van eigen sponsors in video’s is vanaf nu tegen de richtlijnen in, zoals te lezen is in deze tweet. Dat is op zijn zachtst gezegd onhandig, want YouTube gaat dus straks het belang van hun eigen adverteerders ver boven dat van die van de videomakers zetten. In hun haast om ‘advertiser conflict’ te beperken zetten ze de makers en kanalen waar ze bijhoren nogal onder druk.

Het gekke is dat dit allemaal al sinds 2015 in de TOS staat, maar makers werden er nu opnieuw opmerkzaam op gemaakt, wat zou kunnen betekenen dat de regels er wel al waren, maar dat het gedoogbeleid nu voorbij is. Slim, want dan kan niemand zeggen dat de spelregels ineens veranderd zijn en hebben de gebeten honden geen poot om op te staan. Dat wil echter niet zeggen dat YouTube de pijn niet gaat voelen van dit verhaal: ze pakken nu een doelgroep aan die nogal wat mogelijkheden heeft om het verhaal naar buiten te brengen en dat zullen ze – inclusief de nodige spin – niet nalaten.

Afbeelding header: alexlmx – Fotolia.

Verder lezen over Online Advertising

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Verder lezen over YouTube

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

AI wordt onder andere omarmd door YouTube Music, dat nu door kunstmatige intelligentie samengestelde afspeellijsten ondersteunt. 

Online16.07.2024

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

YouTube Shorts-teksten worden straks opgelezen door een robot

YouTube heeft diverse nieuwe mogelijkheden onthuld voor YouTube Shorts en daarmee lijken de video’s wederom steeds meer naar TikTok toe te kruipen.

Video12.07.2024

YouTube Shorts-teksten worden straks opgelezen door een robot

Disney+ bevat straks mogelijk video’s door gebruikers

Disney zou overwegen om de video’s die gebruikers hebben gemaakt op zijn streamingdienst te zetten. 

Video28.06.2024

Disney+ bevat straks mogelijk video’s door gebruikers

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

Je hebt het waarschijnlijk niet door, maar YouTube gaat nu meerdere thumbnails per video testen. Het is een optie voor creators om zo meer kijkers te trekken.

Video12.06.2024

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen