Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De Amerikaan Marco Arment heeft een mobiele applicatie ontwikkeld die advertenties op websites blokkeert. Sinds afgelopen vrijdag voerde deze, wereldwijd in de App Store van Apple, het klassement aan van de best verkopende betaalde apps. Maar hij heeft zijn App, genaamd Peace, alweer uit de webwinkel verwijderd.
Op zijn eigen blog geeft Arment uitleg:
“Het voelt niet goed. Dus ik heb Peace uit de App Store gehaald. Voor iedereen die het al aan heeft geschaft blijft het werken, maar wel zonder updates.
Ik had dit succes nooit verwacht. Adblockers komen met een voetnoot: een grote groep mensen heeft er baat bij, maar anderen worden er de dupe van en vele van deze laatst genoemden verdienen dat niet.
Peace wilde dat alle reclame op eenzelfde manier behandeld zouden worden – een zwart-wit aanpak, zeg maar. […] Maar als we echt een globale en positieve verandering willen realiseren is een meer genuanceerde en meer complexe oplossing nodig dan degene die ik nu heb aangebracht.”
Steeds meer mensen gebruiken advertentieblokkerende applicaties om ongestoord websites te kunnen bekijken. Zo’n 198 miljoen mensen wereldwijd, waarvan 77 miljoen Europeanen, hebben momenteel al een ‘adblocker’ geïnstalleerd. Dat zijn er 41% meer dan een jaar geleden en dat heeft stilaan een verwoestend effect op uitgevers, die steeds minder verdienen via hun websites. Geschat wordt dat ze zo tegen 2016 ruim 36,6 miljard euro aan reclame-inkomsten zullen mislopen.
Daar worden nu oplossing voor bedacht. Zoals door de Washington Post bijvoorbeeld. Maar een feit blijft dat uitgevers en mediabedrijven niet happy zijn met de mogelijkheid tot Adblockers in Apple’s nieuwe mobiele besturingssyteem iOS 9.
[Afbeelding: © DigiClack – Fotolia.com]
Verder lezen over App Store
Gaming07.03.2024
Apple gooit Fortnite-maker toch weer uit de App Store
En de EU wil weten waaromMobile26.01.2024
Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het
Online24.01.2024
Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen
Mobile04.12.2023
Dit zijn de beste apps uit 2023 volgens Apple’s App Store
Online06.07.2023
Apple-fan? Je kunt Spotify straks niet meer betalen
Online23.05.2023
Apple App Store transparantierapport
Meer dan 6,1 miljoen nieuwe en geupdatete apps beoordeeld door AppleOnline19.05.2023
ChatGPT heeft officieel een iOS-app, maar blijf voorzichtig
Mobile25.04.2023
Binnenkort kun je apps buiten de App Store downloaden
Verder lezen over iOS
Technology27.03.2024
Apple WWDC 2024 vindt plaats op 10 juni: AI komt eraan
Mobile21.03.2024
De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store
Mobile19.03.2024
iOS-apps download je straks direct vanaf een website
Mobile18.01.2024
Update iOS 17.3 is uit: Apple maakt het iPhone-dieven moeilijker
Mobile04.01.2024
10 tips om je iPhone nog beter te gebruiken met iOS 17
Mobile26.10.2023
Update voor je iPhone: 3 dingen die nieuw zijn in iOS 17.1
Cybercrime08.09.2023
Apple lost twee zeroday kwetsbaarheden op in iOS
Advies: installeer deze update zo snel mogelijkMobile12.07.2023
Coldplay zet nieuwe mobiele app in tijdens wereldtour
Verder lezen over Mobile Advertising
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Advertising13.02.2023
Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem
Mobile16.05.2022
Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties
Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor dienstenSocial Media17.09.2021
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie
Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-appVideo18.06.2020
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads
Advertising11.10.2018
Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door
Social Media18.04.2018
Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?
Advertising06.02.2018