Uit onderzoek in opdracht van sportmarketing goeroe Van den Wall Bake blijkt dat bijna de helft van de tv-kijkers bang is voor een toename aan reclamezendtijd tijdens samenvattingen van eredivisievoetbal op de nieuwe zender Tien.
Zou Tien inderdaad voor de snelle winst gaan: proberen in zo min mogelijk uitzendingen de mega-investering terug te verdienen? Lijkt me niet!
Vanaf het moment dat John de Mol zijn bedrijf verkocht aan Telefonica broedt hij op het plan van een eigen zender. Dat plan dat met Sport7 de mist inging. Dat plan dat hem weer voor ogen kwam toen hij met BigBrother de wereld veroverde.
De realitysoap bracht hem de miljoenen waarmee hij achtereenvolgens radio (Noordzee), sterren (Linda, Henk, Frits en Jack S.), televisie (Tien), een netwerk (Versatel) én onderscheidend vermogen (voetbal) kon kopen. Zou hij dat allemaal op het spel zetten door zijn nieuwe kijkers te straffen met ongewoon lange reclamezendtijd?
Nee, John kent het oerprincipe van de marketing. Eerst verleiden dan verkopen. Als een echte drugdealer zal hij zijn publiek voorzien van 'genoeg spul voor weinig'. Pas als iedereen naar hem kijkt en Studio Sport alleen nog achter de Senioren-decoder te zien is, zal hij de reclamezendtijd pas écht gaan benutten.
Meer feiten uit het onderzoek? Bijna de helft van de vrouwelijke Studio Sport-kijkers kijkt niet uit vrije wil naar het sportprogramma.