IFA 2013, sneller, lichter, duurzamer, meer van alles en fotografen op het dak

Vorig artikel Volgend artikel
IFA 2013, sneller, lichter, duurzamer, meer van alles en fotografen op het dak

Vorige week was ik samen met Joran, onze vaste cameraman en Claire (presentatie) op de IFA in Berlijn. De naam IFA is door de jaren eigenlijk al lang achterhaald en staat voor Internationale Funkausstellung (Internationale radiotentoonstelling Berlijn). Het is tevens een van de oudste industriële tentoonstellingen en consumenten-elektronicabeurzen in de wereld. Tussen 1926 en 1939 was het een jaarlijks evenement, maar vanaf 1950 werd het georganiseerd om de twee jaar tot 2005. Sindsdien is het uitgegroeid tot een jaarlijks evenement (Bron Wikipedia).

De IFA is vandaag de dag de grootste beurs voor consumentenelektronica en dus ook groter dan de CES in Las Vegas. Steeds vaker kiezen bekende wereldmerken het podium in Berlijn voor de introductie van de allernieuwste producten. Voor bedrijven als Samsung, Sony, LG, Philips, AEG en vele anderen is de IFA van zeer groot belang, mede door de ongekende hoeveelheid aanwezige media.

Helemaal zeker weet ik het niet maar als ik kijk naar onze eigen registratie van de IFA 2013 editie is Samsung de absolute #1 van deze IFA. Niet alleen met hun eigen hal, al zijn deze van Sony en AEG zeker zo fraai, maar zeker hun Unpacked event is ongekend. Met meer dan 3.800 vertegenwoordigers van de media en partners is dit het event van de IFA. Dit jaar wisten we zelfs cameraploegen op de daken te spotten tegenover het Tempodrome waar het uiteindelijk allemaal te doen was.

Dat daarbij de bewaking was opgeschroefd tot het maximale bewees het Matrix opperhoofd die volledig in de juiste look met zonnebril, zwarte coltrui en regenjas bij een temperatuur van 25 graden aanwezig was. Madness, maar het past wel bij de hype van een lancering van een een bijzonder horloge waarmee je kunt bellen en foto's maken aKa de Samsung Galaxy Gear. De lancering is in iedere geval interessant genoeg om alle toonaangevende media die schrijven over tech en mobile naar Berlijn te laten komen. Wie er niet bij was doet even niet mee.

matrix_bewaking

Hoeveel echte innovaties zijn te vinden is lastiger te ontdekken. Alles wat we zien wordt kleiner, OLED TV's juist weer groter (dunner kan bijna niet), tablets dunner en lichter, mobieltjes groter, veelal sneller en met meer gigabytes aan opslag, alles wordt ook duurzamer, goedkoper en soms weer duurder en steeds mooier ogend. Bedrijven als Philips zetten vol in op gezondheid en zien we dat licht een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Daar tegenover staan de Koreaanse en Taiwainese paviljoenen waar we alle innovaties op het gebied van consumentenelectronica terug zien, soms schaamteloos gekopieerd met slechts een letter verschil in de naam. Omdat het kan en who cares lijkt het wel.

Wat verder opvalt is de jacht op nieuws en de PR-industrie die lekt waar het lekken kan of mag want de media is op zoek naar de primeurs om als eerste te zijn (met 1000 anderen) over de zoveelste lancering van het nieuwste device. Die hype is toch vooral voorbehouden aan de grote merken die we al eerder noemden. De lancering van een Sony Xperia Z1 lag al lang op straat nog voordat het toestel van de lopende band moest komen. Sites krijgen de primeur waardoor anderen weer gepikeerd zijn maar uiteindelijk publiceert iedereen gewoon volop door want de IFA heeft altijd nieuws, zeg maar gerust veel nieuws. En wie geluk heeft loopt op de vooravond van de lancering van deze Xperia zo maar tegen de generale repetitie aan van de officiele presentatie. Dat dit toestel zoveel aandacht kreeg is best opvallend want het leukste nieuws van Sony vonden wij toch echt de lancering van de Sony Smartlens.

Schermafbeelding 2013-09-08 om 23.00.30

De 35 hallen en Paviljoens zijn allang niet meer toereikend voor alle deelnemende bedrijven. Samsung als meest sprekende voorbeeld maar ook kleinere partijen als Acer kiezen voor extra locaties buiten de IFA om de media te woord te staan. Zo zijn er al jaren events als Showstoppers waar veel kleinere bedrijven zich presenteren met een smallere beurs. De formule is goud voor de organisator. Bedrijven betalen graag en voor de vele media is er een meer dan uitgebreid buffet en is dat echt een understatement want het is werkelijk ongekend. Pepcom (Digital focus) is zo'n ander event in het luxe Hyatt Hotel met juist weer wel grote namen uit de IT industrie. Overeenkomst is het luxe buffet, soms is het hard werken in de media.

De IFA in Berlijn is springlevend waar meta events als de Cebit in Hannover langzaam het loodje leggen. Volgend jaar zijn we er weer bij en wie nu een voorspelling kan doen over wat we dan gaan zien mag het zeggen. Alles is in ieder geval nog sneller, misschien dan juist groter en nog duurzamer. Let's hope.

dc team
Schermafbeelding 2013-09-08 om 22.47.29
Schermafbeelding 2013-09-08 om 22.47.47
Schermafbeelding 2013-09-08 om 22.48.46
Schermafbeelding 2013-09-08 om 22.49.40
Schermafbeelding 2013-09-08 om 22.50.04
Schermafbeelding 2013-09-08 om 22.49.56
Schermafbeelding 2013-09-08 om 22.51.28
Schermafbeelding 2013-09-08 om 22.50.48
Schermafbeelding 2013-09-08 om 22.50.19
Schermafbeelding 2013-09-08 om 22.51.41
samsung IFA
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies