Technology13.06.2013

Slim innoveren op school


slim-innoveren-op-school.jpg
slim-innoveren-op-school.jpg

Veel scholen zijn op zoek naar wat ze moeten doen met alle digitale ontwikkelingen. De uitgever wil graag digitale lesmethoden leveren, maar kan het boek al de deur uit? Moeten we zelf materiaal ontwikkelen? Hebben we een draadloos netwerk nodig?

In de  leermiddelenketen wordt het aanbod in grote mate bepaald door de uitgever. Maar zal dat zo blijven? Voorheen kon een uitgever niet zomaar investeren in nieuwe boeken zonder te weten hoeveel afnemers er zouden zijn. Introductie van nieuwe materialen was tamelijk kostbaar. Het grote verschil is dat het lesmateriaalaanbod in de digitale markt heel snel gelanceerd  kan worden via een app store en dat de aanbiedende partij flexibeler is, omdat er niet nagedacht hoeft te worden over de oplage. Je kunt vrij risicoloos content ontwikkelen en digitaal aanbieden. De beoordeling door de afnemer bepaalt het succes, niet de grootschalige marketinginspanning.

Met de digitalisering, denk aan iTunes, zijn er ecosystemen ontstaan waarbij de consument of afnemer kleinere eenheden kan kopen. In het geval van iTunes een muzieknummer in plaats van een heel album. Die finetuning heet modularisatie, oftewel het aanbieden van kleinere eenheden. Dat is een stap die uitgevers in Nederland nog moeten maken.

Het is in de markt van educatieve content de vraag of het misschien een nieuwkomer is die op dit gebied uitgevers voorbij gaat. Op het internet worden veel zaken gratis aangeboden, ook hele colleges en cursussen van indrukwekkende educatieve instituten. Iedereen vraagt zich af wat voor verdienmodel er zou kunnen zijn als uitgevers op educatief gebied de stap maken om informatie gratis aan te bieden. Wat zijn de extra diensten die de meter laten lopen als de rest van de informatie gratis aangeboden wordt?

Docent 2.0

De digitale leermiddelenketen brengt veel voordelen met zich mee. De programmatuur stelt ons in staat om de digitale data uit leerprogramma’s te bewaren. Net als Google die bijhoudt wat het profiel is van een internetgebruiker, onttrekken deze programma’s data aan het proces van de gebruiker, in dit geval de leerling. De interpretatie van deze data, de zogenoemde learning analytics, levert een schat aan informatie op over de leerprestaties van de groep en het individu. Deze beoordeling vraagt om nieuwe vaardigheden en oplossingen. De techniek en de voortgang van het leren van een individu wordt inzichtelijk voor de school en docent, zodat er relevant lesmateriaal kan worden aangeboden. Dit betekent dat je een uiteensplitsing krijgt van het leerproces zelf, een individuele aangelegenheid is, versus de sociale leervragen die in de klassikale leeromgeving gedaan moet worden. Dat laatste blijft. De docent 2.0 is vooral de regisseur van de leerprocessen.

De docent kan hierbij niet alleen realtime volgen wat de groep doet, maar ook wat elk individu doet. Een leerling zal misschien niet zo snel zijn hand op willen steken om toe te geven dat hij iets niet helemaal begrijpt. Maar een leraar die ziet welke opgave de leerling heel veel tijd kost, of waar veel van dezelfde fouten worden gemaakt, herkent een probleem. Door data op de juiste manier te interpreteren, ziet de docent welk kind behoefte heeft aan welke informatie.

Er ontstaat voor docenten een nieuwe expertise. Een die ze onder de knie moeten krijgen. De interpretatie van leerdata. Als de uitgever straks op grote schaal aan de slag gaat met het verzamelen van data, wellicht het nieuwe verdienmodel, heeft het weinig nut als docenten er niet mee om kunnen gaan. Big data doen hun intrede in de klas.

Wat te doen?

Het is niet meer de vraag òf je als school iets moet doen met digitalisering. Pas twee jaar geleden kon je je als school nog afvragen of er wel voldoende content voor de tablet in de klas zou zijn. De groei van het aantal relevante apps is sindsdien enorm en kwaliteit komt door ranking snel in beeld. Ga vooral niet veel energie steken in het zelf ontwikkelen van materiaal.

Alles bij elkaar helpen scholen zichzelf vooruit als ze zorgen voor toegang tot het internet en makkelijk gebruik van apps. Het ontsluiten van de digitale wereld begint bij beschikbaarheid van devices. Investeer daarin als school om effectief te innoveren. De rest gaat sneller dan u denkt.

Deze blogpost is geschreven door Pieter Wahlen, manager Onderwijs en Zorg bij Econocom.

Verder lezen over Innovatie

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

SAP Labs France, een SAP-dochteronderneming die zich bezighoudt met R&D-activiteiten, kondigt de opening aan van haar Customer Experience Center in het Zuid-Franse technologiepark Sophia Antipolis.

Technology17.04.2024

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

​Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt

Het was een video die volledig viral ging, en terecht: Amazons kassaloze supermarkten. Nu lijkt het daar echter op terug te komen. Het verwijdert de Just Walk Out-technologie uit de Fresh-supermarkten in de Verenigde Sta...

Technology03.04.2024

​Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

​Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen

Het is geen waarzegger: Amazon introduceert een app waarmee je hand wordt gelezen. Niet om te bepalen hoe lang je levenslijn is, maar wel om vast te stellen hoe hoog je banksaldo is. Of nou ja, of het genoeg is om de bet...

Technology29.03.2024

​Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij

Eén van de redenen dat vorig jaar zoveel acteurs en scenarioschrijvers in Hollywood staakten, was de angst voor AI. Computergemaakte mensen kunnen immers veel engere stunts doen, hoeven niet te worden betaald en zijn al...

Technology24.03.2024

OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij

And so it begins
​Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein

Hij is volledig verlamd, maar kan schaakstukken verplaatsen via de computer zonder een muis of scherm aan te raken. Het is de 29-jarige Noland Arbaugh, een naam die geschiedenis heeft geschreven. Niet helemaal door zijn...

Technology21.03.2024

​Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein

​Nvidia maakt een tweede planeet aarde om levens te redden

Nvidia is bekend van chips, maar ook van intelligentie. Het heeft nu een tweede versie van aarde gecreëerd: een digitale tweeling, die kan laten zien hoe klimaatverandering eruitziet. Maar denk bijvoorbeeld ook aan het...

Technology20.03.2024

​Nvidia maakt een tweede planeet aarde om levens te redden