Technology21.09.2012

BYO: de hype voorbij


byo-de-hype-voorbij.jpg
byo-de-hype-voorbij.jpg

Werken op je eigen apparatuur is een onomkeerbare trend. Thuis, onderweg én op kantoor. Omdat het nu eenmaal lekkerder werkt op je eigen iPad dan op je bedrijfslaptop. Dat geldt ook voor applicaties zoals Google Docs en online opslagservices als iCloud – privé heb je ontdekt hoe handig ze zijn om voor je werk te gebruiken.

Inmiddels is het een bekend begrip: Bring Your Own Device of kortweg Bring Your Own (BYO). Het gebruik van je eigen laptop, tablet of smartphone voor je werk. Discussies over dit verschijnsel gaan vaak over de vraag: wie bepaalt en wie betaalt? Maar BYO omvat meer: het gaat om veilig en efficiënt werken met de mogelijkheden van nu.

Medewerkers introduceren zelf nieuwe ICT
Bij KPN Consulting hebben we onderzoek gedaan onder 1.126 hoger opgeleide fulltimers. Wij ontdekten dat 1 op de 8 medewerkers zakelijke informatie opslaat op publieke online applicaties, zoals Dropbox. Het zijn niet meer de ICT-afdelingen die de nieuwe apparatuur en applicaties op het werk introduceren, maar de medewerkers zelf. Die ontwikkeling is er de afgelopen jaren ingeslopen.

Bedrijfsgegevens veilig?
Het is aan werkgevers om het gebruik van apparatuur en apps te structureren. Want nu we de hype voorbij zijn, zien we dat dit nog weinig gebeurt. Het begrip BYO is bekend, maar slechts 30 procent van de organisaties heeft een BYO-beleid, blijkt uit ons onderzoek. Bij 55 procent is het nog in ontwikkeling. Problematisch? Ja, want als een privé-laptop kapot gaat of wordt gestolen, is het onduidelijk of de werkgever of de werknemer verantwoordelijk is. Voor de verzekering en de aanschaf van een nieuw exemplaar, maar ook voor eventueel uitlekken van bedrijfsgevoelige gegevens en het back-uppen van bestanden. Om overal net zo veilig te kunnen werken als op kantoor, heb je een beleid nodig gericht op de apparatuur én applicaties die je gebruikt. Daarbij is het cruciaal om de gebruikersbehoeften en randvoorwaarden samen met alle relevante betrokkenen te bepalen. Denk aan vragen rond eigendom, beheer, beveiliging en support. Alleen dan kun je langetermijnoplossingen bieden die bij de organisatie passen.

Er kan meer dan je denkt
BYO is eigenlijk een achterhaalde term. Bij KPN Consulting spreken we van Business Consumerization: nieuw beleid, met als uitgangspunt dat medewerkers zelf het beste weten wat ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Als ICT-afdeling kun je hen beter als consumenten benaderen. Laat ze zelf kiezen uit apparatuur en apps die hun werk ondersteunen. Dat betekent niet dat je ze compleet vrij moet laten. Integendeel. De kunst is om een afweging te maken tussen de gewenste medewerkersproductiviteit en de kosten om de medewerker goed te faciliteren. Er zijn meerdere wegen om Business Consumerization te organiseren. Wij onderscheiden er vier:

– Here’s Your Own (HYO): de werkgever bepaalt welke apparatuur en applicaties de medewerkers gebruiken, geen keuze mogelijk. Een veilige optie, maar het kan medewerkers belemmeren in hun efficiëntie en productiviteit omdat ze niet op hun eigen apparatuur kunnen werken.

– Choose Your Own (CYO): medewerkers kiezen uit een selectie van apparatuur en applicaties die de werkgever aanbiedt. Favoriet bij medewerkers: bijna 1 op de 2 kiest voor dit model. Medewerkers vinden het dus prettig als de organisatie een voorselectie maakt.

– Bring Your Own (BYO): medewerkers schaffen zelf apparatuur en applicaties aan en mogen deze volgens bepaalde spelregels zakelijk gebruiken. Slechts 1 op de 10 medewerkers kiest voor deze vorm, terwijl veel organisaties aangeven dat ze zich in de toekomst meer op Bring Your Own willen richten.

– On Your Own (OYO): medewerkers schaffen zelf apparatuur en applicaties aan die ze zonder beperkingen zakelijk gebruiken. Hieraan kleven grote risico’s, want bestanden kunnen kwijtraken of in de verkeerde handen vallen en de laptop, tablet of smartphone is niet beveiligd of verzekerd.

Ga het gesprek aan
Veel organisaties werken nu nog volgens het traditionele Here’s Your Own- (40%) of – onbewust – volgens het volledig vrije On Your Own-model (35%). De meeste medewerkers willen juist kiezen uit apparatuur die de werkgever voor hen heeft geselecteerd (Choose Your Own). ICT-afdelingen moeten dus vooral het gesprek aangaan met medewerkers. Aandacht besteden aan wat ze willen en nodig hebben. Zo kom je tot een Business Consumerization-beleid dat iedereen in staat stelt om effectief te werken.

Maak er werk van!
Naast productiviteit en medewerkerstevredenheid speelt natuurlijk het kostenaspect een rol. En beveiliging, support bij ICT-problemen, compliance… Dit zijn nog maar een paar van de cruciale aspecten voor succesvolle toepassing van Business Consumerization. Bij KPN Consulting helpen we organisaties om de productiviteitswinst af te wegen tegen de kosten. We zorgen ervoor dat ICT-afdelingen meer vanuit de Business Consumer gaan denken. De beste strategie is vaak een combinatie van de scenario’s (Here’s Your Own, Choose Your Own, Bring Your Own en On Your Own). Hoe zorgt jouw bedrijf ervoor dat iedereen overal veilig en prettig kan werken?

infographic_businessconsumerization

Deze blogpost is geschreven door Richie van Heuven van Staereling (1983), Business Consultant bij KPN Consulting. Hij houdt zich bezig met IT strategie, duurzaamheid en Bring Your Own.

Verder lezen over BYOD

Nederlandse bedrijven investeren in Enterprise Mobility

Afgelopen week vond het Mobile World Congress plaats: het toneel voor de leveranciers van smartphones om hun nieuwste modellen op te tonen. Maar het MWC gaat ook over IT en enterprise in bredere zin. Eén van de hot to...

Mobile09.03.2015

Nederlandse bedrijven investeren in Enterprise Mobility

​De waarde van mobiel verklaard

Met de opkomst van smartphones en tablets gedurende de laatste tien jaar hebben ook bedrijven te maken gekregen met het gebruik van mobiele apparaten binnen de eigen bedrijfsmuren. Organisaties konden zich gelukkig pri...

Mobile07.08.2014

​De waarde van mobiel verklaard

Vier nuttige BYOD-lessen uit de praktijk

Er is de afgelopen jaren erg veel te doen geweest rond 'bring your own device' (BYOD) en mobiliteit. Inmiddels hebben veel organisaties al ervaring opgedaan met BYOD. Cisco heeft nu 4 belangrijke lessen in kaart gebrac...

Technology11.07.2014

Vier nuttige BYOD-lessen uit de praktijk

Van Tilburg University tot het Museum van Hedendaagse Kunst
Safer Internet Day: Mens is de zwakste schakel als het gaat om security

De factor mens is de zwakste schakel binnen organisaties als het gaat om IT-security en online samenwerken. Het online samenwerken is niet meer uit onze wereld weg te denken, het gebruik van cloudapplicaties brengt echte...

Online11.02.2014

Safer Internet Day: Mens is de zwakste schakel als het gaat om security

Printopties voor de BYOD’er

De gemiddelde Nederlander heeft 4,3 mobiele devices tot zijn beschikking. Je zou misschien denken dat het alsmaar groeiende gebruik van smartphones en tablets het einde van printen betekent. We kunnen documenten tenslott...

Technology18.12.2013

Printopties voor de BYOD’er

Sophos: 2012 was een jaar van nieuwe platformen en moderne malware

Sophos publiceerde vandaag het Security Threat Report 2013. Daarin wordt interactief en gedetailleerd ingegaan op wat er in 2012 in IT-beveiliging is gebeurd en wat de verwachtingen zijn voor 2013.Door de groeiende popul...

Cybercrime05.12.2012

Sophos: 2012 was een jaar van nieuwe platformen en moderne malware

Helft van alle servicedesks is niet in staat om BYOD te ondersteunen

Een meerderheid van zakelijke IT-afdelingen is niet in staat of bereid om ondersteuning te bieden voor werknemers die hun eigen apparatuur naar de werkplek meenemen (BYOD). Dit blijkt uit de resultaten van een Britse enq...

Gadgets23.11.2012

Helft van alle servicedesks is niet in staat om BYOD te ondersteunen

Baas van Bring Your Own Device

Voorbeelden van en maatregelen voor mobility-projecten.Ooit zorgde de baas voor alles: bureau, telefoon, computer en een kantine. Inmiddels hoeven tal van werknemers niet meer continu op kantoor te komen. Ze doen hun wer...

Technology12.06.2012

Baas van Bring Your Own Device

Verder lezen over Trends

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 on...

DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

​De leukste kantoortrends van 2022

Om optimaal te kunnen werken is het van groot belang dat u over een goed kantoor beschikt. Nu is het wellicht mogelijk dat u een kantoor wilt huren maar dat u niet precies weet waar u moet beginnen. Aangezien wij ervoor...

DC Business04.04.2022

​De leukste kantoortrends van 2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor

De autosport kan ervoor zorgen dat een bepaald merk of model ineens heel erg geliefd wordt. Denk maar eens aan de Audi 80 Quattro of de Lancia Delta. De Subaru Impreza WRX is er ook zo een. Dat was destijds, in 1994, een...

Automotive13.03.2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor