Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl
Uit een twitterbericht van Vlaams uittredend minister van Ondernemen en Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne gisterennamiddag bleek dat de razend populaire online muziekstreamingdienst Spotify vandaag zijn intrede zou maken in België en Zwitserland na de lancering in Oostenrijk maandagochtend. Begin februari waren er soortgelijke geruchten, maar die werden al snel door Spotify bestempeld als ‘foutief’. In een tweede twitterbericht liet de minister weten dat er 3 versies kwamen: gratis, €4,99/maand een €9,99/maand.
Betaalde account laat je onbeperkt muziek streamen én verlost van je van reclame
Het bedrijf achter Spotify verdient zijn brood met advertentie-inkomsten of anders geformuleerd: gratis gebruikers krijgen op geregelde tijdstippen reclameboodschappen te horen. Een abonnement van 10 euro per maand verlost je van alle reclame, laat je onbeperkt muziek streamen en geeft je meteen toegang tot de mobiele versie waarmee je muziek kan beluisteren op je smartphone.
Spotify vs Deezer (Belgacom) vs Tunify (Telenet?) vs Simfy vs Qriocity…
Spotify onderhandelde ook met Belgacom en Telenet over een partnerschap, maar dit zonder resultaat. Belgacom kondigde enkele dagen geleden al aan in zee te gaan met het Franse Deezer, terwijl er geruchten waaien dat Telenet zich tot Tunify zou keren. Ondertussen kwam Simfy op eigen houtje op de Belgische markt en lanceerde Sony in juni zijn eigen Music Unlimited-dienst “Qriocity” die gebruikers muziek laat streamen naar Android telefoons. Tot op heden is die dienst echter nog niet beschikbaar in Nederland en België, vermoedelijk door onderhandelingen met platenmaatschappijen over auteursrechten.
Grootste bron van digitale muziekinkomsten
Spotify heeft momenteel een dikke 10 miljoen gebruikers, waarvan een goede 750.000 gebruikers over een betalende account beschikken zodat ze verlost zijn van de vele reclamboodschappen. Uit een recente studie van de International Federation for the Phonographic Industry (IFPI) zou de Spotify – na iTunes – de grootste bron van digitale inkomsten voor platenmaatschappijen vormen.
Verder lezen over Muziek
Online03.04.2024
Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie
Online23.01.2024
Zoveel verdient een artiest met spatial audio op Apple
Entertainment25.12.2023
Top 2000: elke jaar dezelfde oude liedjes? Of toch niet?
Entertainment25.12.2023
Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify
Entertainment07.12.2023
Taylor Swift is TIME Person of the Year: 5 redenen waarom
Online03.12.2023
AI en muziek: wat artiesten doen met kunstmatige intelligentie
Entertainment29.11.2023
Spotify Wrapped 2023 staat erop: bekijk nu jouw favorieten
Entertainment29.11.2023
Wanneer verschijnt Spotify Wrapped 2023?
Verder lezen over Spotify
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Online25.03.2024
Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendTechnology05.03.2024
Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify
Entertainment01.03.2024
Spotify-helderziende raadt muziek aan voor je levensvragen
Online24.01.2024
Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen
Verder lezen over Streaming
Entertainment22.04.2024
Formule 1 blijft nog vele jaren bij Viaplay: prijs weer omhoog
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Entertainment05.04.2024
Disney+ verbiedt het straks ook om accounts te delen
Entertainment02.04.2024
Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief
Entertainment21.03.2024
HBO Max krijgt op 17 juni ook Discovery+: kortingsactie blijft
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment13.03.2024