De populaire ride sharing community BlaBlaCar heeft in samenwerking met NYU Stern het rapport Entering the Trust Age gepubliceerd. Daaruit blijkt dat we gelijkgestemden op het internet bijna net zoveel vertrouwen als vrienden en familie.
In de studie is onderzocht hoe vertrouwen – hetgeen van groot belang is in de huidige deeleconomie – op het internet wordt opgebouwd, met name bij peer-to-peer communities.
Er werd data geanalyseerd van 18.289 carpoolers uit 11 landen om erachter te komen hoe individuen een online vertrouwensband met elkaar creëren voordat ze elkaar in het echt ontmoeten. Het meest opvallende resultaat is dat men deze online peers met een volledig digitaal profiel meer vertrouwt dan collega’s of buren.
94% – familie
92% – vrienden
88% – BlaBlaCar-lid met een volledig profiel
58% – collega’s
42% – buren
16% – social media contacten
“Dankzij online vertrouwen, dat gebouwd wordt door platforms zoals BlaBlaCar, kan men peers die ze nog nooit ontmoet hebben meer vertrouwen dan mensen die ze iedere dag zien. Dat is toch bijzonder te noemen. Het biedt immense, nu nog onbenutte, mogelijkheden voor samenwerking met zich mee en brengt mensen dichter bij elkaar dan ooit tevoren”, aldus BlaBlaCar-oprichter Frédéric Mazzella die samen met Arun Sundararajan, professor aan NYU Stern, de data analyseerde.
Mazzella en Sundararajan voorspellen dat als individuen hun vertrouwen in elkaar versterken door middel van succesvolle economische en sociale interacties met online peers, het algemene niveau van vertrouwen in de samenleving zal groeien, wat de weg vrijmaakt naar een nieuw tijdperk: de Trust Age.