Liplezen en gebarentaal geen probleem voor Kinect

Vorig artikel Volgend artikel
Liplezen en gebarentaal geen probleem voor Kinect

Bewegingssensor Kinect is één van de heetste hangijzers deze zomer: er is volop discussie over de kwaliteit van de games, de bekendgemaakte prijs van €150 en hoeveel kans dat heeft in de winkel, of 'ie nou wel of niet werkt als je op de bank zit en ga zo maar door. Gamers zijn er in ieder geval heel erg mee bezig en de verdeeldheid is groot over wat dit allemaal gaat betekenen voor het spelen van games.

Maar het is makkelijk om te vergeten dat Kinect ook dingen mogelijk maakt waar je niet direct bij stilstaat. Bewijs: dit bericht waarin staat dat de sensor zelfs gebarentaal zou kunnen detecteren en lip kunnen gaan lezen. Maar wat hebben we daar aan?

Natuurlijk zitten er nogal wat haken en ogen aan: het is maar een patent, dus we weten niet eens of het echt werkt. Daarnaast is de groep mensen die hierbij baat heeft relatief heel erg klein, maar dat wil niet zeggen dat de mogelijkheden niet interessant zijn.

Neem nou bijvoorbeeld het liplezen: het zou volgens Microsoft -en dit is echt het voorbeeld dat ze in het patent gebruiken!- de mogelijkheid geven om in een game terwijl je niet kunt praten toch iemand te melden dat ze PWNED zijn (ze vertellen er niet bij of Kinect dan ook zelf de spelfout voor je maakt.) Dat is natuurlijk een banale toepassing, maar ik kan me zomaar voorstellen dat je door te praten menu's zou kunnen navigeren of in-game keuzes zou kunnen maken.

ASL-handshapes.jpg2

Die herkenning van de mondbewegigingen (eventueel samen met een ruwe schatting van het geluid dat je produceert) zou een prima manier zijn om gesproken woord te betrekken bij bijvoorbeeld Role playing games of actiegames waarbij je me een squad werkt. Games als EndWar deden al zoiets, maar dat was toch 100% afhankelijk van een microfoon en dus storingsgevoelig. Kinect kijkt naar je mond en weet dan al genoeg, is het idee.

Niet alleen dat, maar ook kan -zo zegt het patent- de mondbeweging "begrepen" worden en omgezet worden in spraak die dan door de Xbox uitgesproken zou worden. Zo zouden bijvoorbeeld stomme gamers ook online iets kunnen zeggen (een mooi contrast met de stomme gamers die je nu op Xbox Live tegenkomt en vooral de mond gesnoerd moeten krijgen.) Hetzelfde zou ook moeten werken voor gebarentaal, want die is door Kinect redelijk makkelijk te herkennen, wat alleen maar beter wordt.

Als zo'n oplossing een standaard onderdeel van je systeem is zal het veel meer gebruikt worden en -belangrijker nog- sneller verbeterd worden, wat goed nieuws is voor iedereen die moeite heeft met communiceren op dit moment. En zelfs al kun je het wel, wat let Microsoft om een soort van Sign Language Learner downloadable game weg te geven waarin je gebarentaal kunt leren, inclusief achievements en online training? Zo maak je het makkelijk en met de data van de spelers zou je de software van Kinect kunnen verbeteren.

play2

Want als er uit alle discussie en halve waarheden rondom Kinect één ding naar voren is gekomen, dan is het wel dat de bewegingssensor helemaal afhankelijk is van de juiste software, en hoe meer mensen zich de moeite doen om die te verbeteren, hoe harder het zal gaan. Mogelijkheden te over dus, maar of dit allemaal er uit zal komen op de Xbox is nog de vraag.

Die hoeft echter niet direct beantwoord te worden, want geloof wel maar dat Microsoft al het goede van Kinect zal gaan meenemen en inzetten voor hun PC-strategie in de komende jaren, dus verloren gaat het in elk geval niet, en alleen daarom is dit al een toffe ontwikkeling. Om van Achievement unlocked: Just Say Hello (5G) nog maar te zwijgen.

Maareh, even serieus, hoe zeg je nou 'Kinect' in gebarentaal?

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies