Media04.03.2010

Hoe Web 2.0 alles verandert


hoe-web-2-0-alles-verandert.jpg
hoe-web-2-0-alles-verandert.jpg

‘Alles’ heeft een indrukwekkende omvang en verandering is een constante. ‘Hoe Web 2.0 alles verandert’ lijkt dus geen hele goede titel, maar volgens mij verandert Web 2.0 in toenemende mate de wereld en dit is lastig minder radicaal te beschrijven.

De veranderingen beperken zich niet tot de online wereld. De kern van de verandering die Web 2.0 teweegbrengt is het faciliteren van collective intelligence; het internet als de hersenen van de wereld. Dit concept is niet nieuw, maar wordt door het internet economisch en praktisch haalbaar.

Dit heeft verstrekkende gevolgen voor de wereld zoals we die nu kennen. The corporation is dead en wordt vervangen door de community. Verder veranderen Wikipedia, iStockphoto en blogging de wijze waarop we expertise beschouwen; het verschil tussen professional en amateur. In de nabije toekomst voorzie ik door deze ontwikkelingen ingrijpende veranderingen op het gebied van onderwijs en leren in het algemeen. In het kader van de huidige stuurloosheid van de politiek is dit wellicht ook het moment om de democratie te perfectioneren.

Dit zijn radicale stellingen en verwachtingen, dus laat ik bij het begin beginnen. Mensen organiseren zich vanaf het moment dat men bedacht dat het wellicht handig zou zijn om samen op mammoeten te jagen. Later ging de bakker zich specialiseren in brood en de slager in vlees, door ruilhandel werden beiden beter af. Sinds het VOC-tijdperk organiseert de mensheid zich door middel van incorporation en dit gebeurt tot op de dag van vandaag. De theorie van Nobelprijs-winnaar Ronald Coase met betrekking tot transactiekosten verklaart dit; het was simpelweg te duur in zowel tijd als geld om taken via de markt uit te besteden.

Was, want het internet functioneert via communities in toenemende mate als een globale marktplaats. Via internet organiseren mensen zich op basis van hun interesse, zonder hierbij gehinderd te worden door hun geografische locatie. De community is zeer goed in bepalen wie waar goed in is, en dus toont deze vorm van organiseren zich keer op keer superieur; iStockphoto heeft een enorme impact op commerciële fotografie, de Encyclopædia Britannica versus Wikipedia en het feit dat jij op dit moment in staat bent om mijn hersenspinsels te lezen toont de verandering van journalisme aan. Ondanks dat een positieve verandering slachtoffers maakt onder de gevestigde orde, plukt de overgrote meerderheid hier de vruchten van. Internet maakt de wereld beter af.

Deze ontwikkelingen brengen met zich mee dat de traditionele verdeling van producent en consument vervaagt; de prosumer is geboren. Tegelijkertijd wordt het onderscheid tussen ‘play’ en ‘labor’ ook steeds kleiner; playbor‘. In het verlengde van deze mash-ups verandert ook de wijze hoe we expertise beschouwen; het onderscheid tussen professional en amateur. Het artikel op Wikipedia over antidisestablishmentarianism kan worden aangepast door vakkenvullers en academisch geschoolde taalkundigen. Op internet is de mening van eenieder evenveel waard.

Authoriteit op basis van kennis bestaat echter nog steeds en wordt zelfs meer waard. Echter, expertise is een wisselend iets want iedereen is ergens goed in en dus ‘professional’ op een bepaald gebied. Op internet is het ook niet nodig om autoriteit formeel vast te stellen. Nogmaals, dit gebeurd automatisch wanneer de community, als intelligent collective, efficiënt taken toedeelt aan diegene die er het meest geschikt voor is. Internet laat niks heel van traditionele barrières, alles wat resteert is ‘make it, get it out there, and help me find it‘. Op basis hiervan verwacht ik een verdere toename van het aantal zzp’ers. Het wordt immers steeds makkelijk om de six degrees of separation te overbruggen.

Waar zal de invloed van het internet in de nabije toekomst zichtbaar worden? Mijns inziens staat onderwijs en met name het instituut universiteit bovenaan de lijst. De kosten rijzen de pan uit en het niveau steekt hier schril bij af. Bovendien is geografische locatie vaak geen voorwaarde om te leren. Dit is brandhout voor het internet, nu het vonkje nog. Inherent aan het internet en momenteel erg actueel; de democratie. Op dit moment zitten de Nederlandse politici met de handen in het haar, er is weinig aandacht en dus tracht men met belachelijke campagnes de aandacht te trekken. Ik vind politiek wel degelijk interessant, maar de structuur is hopeloos achterhaald. Om mensen te activeren moet de politiek stoppen met reclame maken voor het slechte product en in plaats daarvan een beter product ontwikkelen. Operationele moeilijkheden, zoals het maken van een “vrije keuze” achter de computer, zijn overkomelijk. De tijd is rijp voor democratie 2.0!

Verder lezen over Community

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat

Gamification: veel bedrijven gebruiken het, maar slagen er lang niet altijd in om het een passend onderdeel te maken van een langdurige strategie. Dat lukt FC Urban wel. De online voetbalcommunity heeft door zijn stappen...

DC Business28.06.2023

​Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat

Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd

Harper’s Bazaar lanceert de Harper’s Business Club voor vrouwen. Met een lidmaatschap voor een jaar kunnen vrouwen genieten van: Toegang tot vijf exclusieve (digitale) bijeenkomsten per jaar, met inhoudelijke talk...

DC Business14.09.2021

Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd

​Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is

Reddit is nog niet begonnen, maar het is van plan om een investeringsronde te houden. Het denkt daarin 700 miljoen dollar (een kleine 600 miljoen euro) binnen te kunnen krijgen. Als dat lukt, dan zou Reddit meer dan 10 m...

Technology13.08.2021

​Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is

De voors en tegens van een Tiny House

Sommige mensen noemen het een veredelde stacaravan, anderen lijkt het een hel om extreem te minderen met spullen. Maar, er zijn ook die mensen die juist uitkijken naar leven met wat minder, of die het geweldig vinden om...

Lifestyle08.07.2019

De voors en tegens van een Tiny House

Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders

Tijdens de Facebook Communities Summit Europa, die vandaag plaats vindt, is het Facebook Community Leadership-programma onthuld: een wereldwijd initiatief waarbij Facebook gaat investeren in de mensen die community's opb...

Social Media09.02.2018

Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders

En komt met nieuwe tools voor groepsbeheerders
Deze website laat lezers eerst test maken voordat ze commentaar mogen geven

Een Noorse website heeft een hele interessante manier gevonden om de commentaren die onder een bericht geplaatst mogen worden door lezers beleefd en on-topic te houden. Voordat je een bericht mag achterlaten onder een ar...

Online02.03.2017

Deze website laat lezers eerst test maken voordat ze commentaar mogen geven

Verder lezen over Web 2.0

​Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3

We raken er bijna niet over uitgepraat: het Metaverse. Het ‘nieuwe’ internet. Of tenminste een nieuwe manier om het internet te benaderen. Maar, hoe zit dat dan met Web3? Dit zijn de verschillen én de overeenkomsten...

Metaverse27.01.2022

​Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3

Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur

Web Summit heeft vandaag aangekondigd dat het Rise, één van de grootste techbeurzen in Azië, in maart 2022 nieuw leven in zal blazen. Na 5 jaar Hong Kong verhuist het evenement naar Kuala Lumpur. Blijkbaar ziet Web Su...

Tech in Asia03.12.2020

Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur

en plant een nieuw evenement in Tokyo
Infographic: Wat is responsive web design?

Je hebt vast wel eens van de term 'responsive' gehoord als het om webdesign gaat. Maar wat houdt dat eigenlijk in, als je website responsieve is. En waarom zou je je website responsive maken? Onderstaande infographic maa...

Online30.11.2014

Infographic: Wat is responsive web design?

Hoe ‘2.0’ ben jij?

Fressen oder Moral, zullen we elkaars zakken gaan vullen?We hebben nu wel genoeg gelezen dat je uit je comfort zone moet stappen om echt te veranderen. Dat er nu een tijd ontstaat waarin we sharen, transparant naar elkaa...

Media25.07.2013

Hoe ‘2.0’ ben jij?

Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That

Sommige diensten worden binnen afzienbare tijd vrijwel onmisbaar. Ik noem een Evernote, Dropbox en Instapaper. Ondanks dat het afgelopen jaar weinig is geschreven over If This Then That, mag deze dienst snel aan deze...

Online18.12.2011

Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That

Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!

De politie staat niet bekent om innovatie. Ze lopen met oude mobieltjes, mogen niet op internet op de werkstations en hebben veel storingen. Toch spenderen ze 600 miljoen aan ICT, meer dan €10.000 per diender. Bij de d...

Media28.10.2010

Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!

Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0

Onderstaande tabel toont de verschillende stadia van het Web. Web 1.0 wordt beschouwd als het web van de documenten en het begin van de "nieuwe economie" (HTML fase), Web 2.0 als het internet waarbij de computergebruike...

Online05.04.2010

Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0

Succes Avatar door Social Media, Part II

In het populaire artikel geschreven door Jöran Maaswinkel wordt de vraag gesteld of het succes van film Avatar werd veroorzaakt door social media. Het artikel ontlokte menig reactie en leverde daarmee een interessant...

Social Media22.03.2010

Succes Avatar door Social Media, Part II