What to do: Als bots botsen met jouw website!

What to do: Als bots botsen met jouw website!

Vorig artikel Volgend artikel

Bots, of webrobots, zijn vandaag de dag niet meer weg te denken op het internet. Afgezien van de vraag of ze goede of slechte bedoelingen hebben, slurpen ze in ieder geval een groot deel van het dataverkeer op. Want bijna de helft van al het online dataverkeer bestaat uit bots, scrapers en andere geautomatiseerde toepassingen.

Maar kan dit kwaad voor jouw website of organisatie? En: hoe ga je hier het beste mee om? Om dat te weten moet je eerst weten wat bots zijn.

Bots

Bots zijn webrobots: software-applicaties die geautomatiseerde taken op het internet uitvoeren. Dit kan een goede of slechte zaak zijn. Googlebot is een voorbeeld van een ‘goede bot’ die nieuwe en geüpdatete pagina’s opspoort om ze toe te voegen aan de index van Google. ‘Slechte bots’ zijn er ook – bijvoorbeeld bots die bijdragen aan DDoS-aanvallen of die gevoelige gegevens helpen stelen.

Blokkeren

Er zijn uiteraard tools om het dataverkeer door bots te blokkeren. Dit levert een aanzienlijke verkleining van het botdataverkeer op, nadeel is wel dat ook legitieme bots dan geen toegang meer hebben tot de website. En bovendien is dit ook aanleiding voor 'slechte bots' om verder te evolueren, hetgeen ze nog moeilijker te vinden maakt.

Beheren

Een betere oplossing is het beheren van bots. Hier zijn handige tools voor beschikbaar, bijvoorbeeld de Bot Manager van Akamai. Deze oplossing is ontwikkeld op basis van het feit dat niet alle bots op dezelfde manier gemaakt worden. De tool helpt organisaties de impact van bots op hun business en infrastructuur beter te managen door ze te voorzien van een flexibel raamwerk.

Meer weten?

Download dan het whitepaper: ‘Manage, don’t mitigate: what you need to know about bots and scrapers.’

[Sponsored Story / Afbeelding © kavzov - Fotolia]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies