SXSW 2016: start morgen met Artificial Intelligence

SXSW 2016: start morgen met Artificial Intelligence

Vorig artikel Volgend artikel

Artificial Intelligence as a Service is er voor iedereen, en je kan er morgen al mee aan de slag.

Artificial Intelligence lijkt iets van de toekomst, maar we zitten er al middenin. Net als Uber is het voor iedereen beschikbaar. Van kleine startup tot grote corporate. Gewoon met een maandelijks abonnement bij clubs als IBM, Amazon en Orbit. Slimme inzet maakt je product beter en kan direct betere sales of service voor je klanten betekenen.

watson

Het principe

Met services als Dropbox slaan we onze bestanden ergens anders op dan op onze eigen laptop of server. En dat noemen we de cloud. Op dezelfde manier kun je “op afstand” gebruik maken van Artificial Intelligence. Je verbindt je online dienst met een AI-computer via een API en voilà: je hebt toegang tot AI. Die kun je vervolgens integreren met je online diensten.

Wat is AI?

Kort door de bocht laten we binnen AI een computer dingen doen die normaal alleen een mens kan doen. Zoals visuele waarneming, spraakherkenning, vertalen en besluiten nemen. Dit kan met behulp van een relatief simpel algoritme tot zeer geavanceerde machine learning. Enkele bekende voorbeelden:

  • Google en Apple Photo: die gezichten en emoties kan herkennen en taggen.
  • Muziek suggesties in Spotify op basis van eerder afgespeelde muziek.
  • Siri en Google Translation: verstaan van gesproken tekst en vertalen van zinnen.
  • Tijdlijn van Facebook en LinkedIn: die in plaats van een chronologische volgorde zelf een volgorde kiezen die relevant voor jou is.
  • Amazon wil in de toekomst producten aan jou leveren voordat je bedenkt dat je ze nodig hebt (op basis van eerdere aankopen en je gedrag).

Tot nu toe was AI alleen beschikbaar voor de grote jongens uit deze voorbeelden, maar nu wordt het “as a service” aangeboden door diverse bedrijven.

Leren & Netwerk-effecten

Door het lerend vermogen (ervaring) van AI wordt het steeds beter. Om dit voor te kunnen stellen beschrijf ik een willekeurige conversatie met een AI:

  • Mens: Ik wil graag pizza eten.
  • AI: Sorry, ik weet niet wat een pizza is.
  • Mens: OK, maar weet je dan een Italiaans restaurant in de buurt?
  • AI: Ja, restaurant Toscana is 100 meter verderop in de straat, rechts op de hoek.
  • Mens: OK, bedankt.

Wanneer de mens met de laatste reactie tevreden is, voegt de AI een associatie toe tussen pizza en Italiaans restaurant. Het is zelflerend.

Aangezien AI steeds meer toegepast en gebruikt wordt, doet het zo’n zelflerende ervaring steeds sneller op, waardoor het weer beter wordt, en weer meer toepassingen en gebruikers krijgt. Enzovoort.

IBM Watson, Google AlphaGo & Meer

IBM is met Watson de grote jongen en levert inmiddels 18 AI services. Google heeft net met AlphaGo-machine de wereldwijde grootmeester in het spel ‘Go’ met 4-1 verslagen. En levert daarbij ook commercieel diensten zoals de Prediction API. Wat deze grote en iets kleinere jongens voor je kunnen doen?

  • Op basis van de afbeeldingen van iemands Pinterest-pagina een dataprofiel maken. Bekijk dit live voorbeeld.
  • Een foto-analyse maken ten behoeve van eCommerce: het herkennen van merken, objecten, fashion en dit omzetten naar bruikbare data.
  • Suggesties doen voor alternatieve aankopen, bijvoorbeeld met Amazon ML.
  • Koppelen van een CV aan een potentiële opdrachtgever op basis van een LinkedIn profiel en een vacatureomschrijving.
  • Op röntgenfoto’s en MRI scans sneller en beter onregelmatigheden zoals botbreuken en kankercellen herkennen.

Kijk zelf eens welke services je zou kunnen gebruiken met jouw business. Want het is niet zo ingewikkeld; je kunt deze services gewoon gebruiken met een maandelijks abonnement, bijvoorbeeld op basis van het aantal API requests (een vrij normale licentievorm in IT).

De volgende 10.000 startups zullen AI gebruiken

Aldus Kevin Kelly, één van de oprichters van Wired. Wat het onderwerp ook is, AI zal overal bij ingezet worden. Hij stelt het zo:

take-X-add-AI

Er komen toepassingen die we ons nog niet kunnen voorstellen, maar zoals Kelly zegt: “we have to believe the impossible more often”.

Google eens op AI as a service. En GO! ;)

Deze blogpost is geschreven door Jeroen Paco Heydendael, Strateeg bij TamTam.

[Afbeelding © Tatiana Shepeleva - Fotolia]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies