Technology19.05.2015

​Slapend glas wakker maken met Digital Signage


WindowSketch projecteert advertenties op winkelruiten, terwijl de software het publiek analyseert, externe factoren meet en de content daarop aanpast. Als de winkelier dat wil. Hoe een startup slapende ramen winstgevend wil maken.

Floris Sanders is praktisch opgegroeid in de HEMA. Als telg van de Sanders Retail Groep kent hij het reilen en zeilen van de winkelbranche, een redelijk traditionele industrie die – zoals iedereen weet – al jaren in zwaar weer zit. Met zijn start-up WindowSketch is de jonge ondernemer vastbesloten retail middels digital signage het digitale tijdperk in te sleuren. “Wist je dat het twee tot zes maanden duurt, voordat een marketingidee daadwerkelijk een campagneposter is, klaar om opgehangen te worden? Het is toch sowieso ongelofelijk dat supermarkten nog met papier en plakband werken om hun aanbiedingen onder de aandacht te brengen?!’’

Perfecte timing

Zomer 2014 zat Floris in een restaurant in Londen, waar alle decoratie op de muren werd geprojecteerd. Vogels, vissen, zeegezichten, alles kwam voorbij. Hier ontstond het idee om etalageruiten in te zetten als advertentieruimte door er content op te projecteren. Slapend glas wakker maken, noemt hij het. “Digital signage is een groeimarkt en we zijn precies op tijd, qua hardware, software en mind-set.

De tijd van maandelijks lampjes vervangen in projectoren is voorbij. “We zijn partner met het Belgische beursgenoteerde Barco. Hun nieuwste generatie projectoren draait 20.000 uur zonder onderhoud.

Beeldschermen zijn niet meer nodig. Speciaal folie op de ramen houdt zonlicht tegen van buiten en laat geprojecteerd beeld haarscherp door. Software is slim genoeg om te herkennen wie er naar de advertentie kijkt. Een camera analyseert real-time kaaklijn, ogen, oren en mond en bepaalt leeftijd en geslacht. De content kan daar onmiddellijk op worden aangepast. Juridisch gezien is dit toegestaan, omdat gegevens niet worden opgeslagen. Een extra module weegt ook weersomstandigheden en feestdagen mee. Zo creëert adverteren opeens een goudmijn aan data.

Kortingsstikkers

En de retail is er klaar voor,” zegt Floris. “We bewegen misschien niet zo snel als andere branches, maar we bewegen wel. Kijk naar de nieuwe mix-belevingen zoals de kapper-koffiezaak of het kleding-theecafé. En concepten als pop-up-stores en shop-in-shop. De retailer snapt dat er iets moet gebeuren en kan daar niet meer onderuit.” Een ander voordeel is dat de consument zich niet langer schaamt voor koopjesjagen. “De man die eind van de dag de kortingsstikkers op producten plakt, wordt door de gangpaden gevolgd door prijsbewuste kopers. Bijna iedereen doet ook boodschappen bij de prijsvechters. Het hoort bij onze tijd.”

Real-time tompoezenprijs

HEMA heeft eind van de dag een Happy Hour waarin voedsel wordt afgeprijsd. Floris: “In plaats van stikkers te plakken, zouden we de actuele prijs van de tompoezen kunnen laten zien en het aantal dat nog beschikbaar is. Dat voorkomt ook dat producten worden weggegooid.” Retailers maken zelf advertentieafspraken met partners. “Afhankelijk van het beleid van de keten of winkel, krijgt de winkelier een veel grotere vrijheid in adverteren. Hij bepaalt de content. Als hij de samenwerking wil aangaan met een bioscoop of restaurant, dan kan dat.

Zes maanden na concept haalde WindowSketch zijn eerste grote klant binnen. Deze zomer start een pilot in drie vestigingen van een landelijke keten.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Digital

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

In Diergaarde Blijdorp sta je oog in oog met veel van het moois dat de wereldwijde natuur te bieden heeft. Maar Blijdorp is zoveel meer dan alleen een dierentuin. Het heeft ook een sterke focus op soortbehoud en natuurhe...

Marketing28.11.2023

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

Blijdorp wil impact maken!
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

Begin 2024 gaan er in totaal 70 Nederlandse startups naar de techbeurs CES in Las Vegas om daar hun innovatieve technologische oplossingen te presenteren aan potentiële klanten en investeerders. Het gaat om uitdagingen...

Startups16.11.2023

Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Je herkent het misschien wel? Apps of toepassingen die zeggen beter voor jou te werken als je ze toestaat om bepaalde gegevens over jou en jouw gebruik te verzamelen en te analyseren. Binnen de instellingenmenu's van app...

Online28.04.2023

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeteren
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Ruim 1.500 ambitieuze digital marketeers verzamelen zich op donderdag 8 juni in de Beurs van Berlage in Amsterdam voor de Emerce Digital Marketing Live! Tijdens dit event krijg je een update van de laatste trends en ontw...

Events07.04.2023

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Second Life komt als app uit op smartphones

Als we het over het metaverse hebben, dan komt vaak het spel -of eigenlijk online leven- Second Life voorbij. Het was een enorme hit in 2007, waarin je een avatar kon maken die dan online met andere avatars (waar dus ook...

Metaverse17.03.2023

Second Life komt als app uit op smartphones

Een tweede leven voor Second Life?
Toegankelijkheid: er is nog steeds werk aan de webwinkel!

Alle Europese webwinkels moeten in juni 2025 digitaal toegankelijk zijn. Dat ze nog niet zover zijn, bleek wel uit onderzoek dat wij vorig jaar publiceerden. Dit jaar namen wij opnieuw de proef op de som en er blijkt nog...

Online23.02.2023

Toegankelijkheid: er is nog steeds werk aan de webwinkel!

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop