​Slapend glas wakker maken met Digital Signage

​Slapend glas wakker maken met Digital Signage

Vorig artikel Volgend artikel

WindowSketch projecteert advertenties op winkelruiten, terwijl de software het publiek analyseert, externe factoren meet en de content daarop aanpast. Als de winkelier dat wil. Hoe een startup slapende ramen winstgevend wil maken.

Floris Sanders is praktisch opgegroeid in de HEMA. Als telg van de Sanders Retail Groep kent hij het reilen en zeilen van de winkelbranche, een redelijk traditionele industrie die - zoals iedereen weet – al jaren in zwaar weer zit. Met zijn start-up WindowSketch is de jonge ondernemer vastbesloten retail middels digital signage het digitale tijdperk in te sleuren. “Wist je dat het twee tot zes maanden duurt, voordat een marketingidee daadwerkelijk een campagneposter is, klaar om opgehangen te worden? Het is toch sowieso ongelofelijk dat supermarkten nog met papier en plakband werken om hun aanbiedingen onder de aandacht te brengen?!’’

Perfecte timing

Zomer 2014 zat Floris in een restaurant in Londen, waar alle decoratie op de muren werd geprojecteerd. Vogels, vissen, zeegezichten, alles kwam voorbij. Hier ontstond het idee om etalageruiten in te zetten als advertentieruimte door er content op te projecteren. Slapend glas wakker maken, noemt hij het. “Digital signage is een groeimarkt en we zijn precies op tijd, qua hardware, software en mind-set.

De tijd van maandelijks lampjes vervangen in projectoren is voorbij. “We zijn partner met het Belgische beursgenoteerde Barco. Hun nieuwste generatie projectoren draait 20.000 uur zonder onderhoud.

Beeldschermen zijn niet meer nodig. Speciaal folie op de ramen houdt zonlicht tegen van buiten en laat geprojecteerd beeld haarscherp door. Software is slim genoeg om te herkennen wie er naar de advertentie kijkt. Een camera analyseert real-time kaaklijn, ogen, oren en mond en bepaalt leeftijd en geslacht. De content kan daar onmiddellijk op worden aangepast. Juridisch gezien is dit toegestaan, omdat gegevens niet worden opgeslagen. Een extra module weegt ook weersomstandigheden en feestdagen mee. Zo creëert adverteren opeens een goudmijn aan data.

Kortingsstikkers

En de retail is er klaar voor,” zegt Floris. “We bewegen misschien niet zo snel als andere branches, maar we bewegen wel. Kijk naar de nieuwe mix-belevingen zoals de kapper-koffiezaak of het kleding-theecafé. En concepten als pop-up-stores en shop-in-shop. De retailer snapt dat er iets moet gebeuren en kan daar niet meer onderuit.” Een ander voordeel is dat de consument zich niet langer schaamt voor koopjesjagen. “De man die eind van de dag de kortingsstikkers op producten plakt, wordt door de gangpaden gevolgd door prijsbewuste kopers. Bijna iedereen doet ook boodschappen bij de prijsvechters. Het hoort bij onze tijd.”

Real-time tompoezenprijs

HEMA heeft eind van de dag een Happy Hour waarin voedsel wordt afgeprijsd. Floris: “In plaats van stikkers te plakken, zouden we de actuele prijs van de tompoezen kunnen laten zien en het aantal dat nog beschikbaar is. Dat voorkomt ook dat producten worden weggegooid.” Retailers maken zelf advertentieafspraken met partners. “Afhankelijk van het beleid van de keten of winkel, krijgt de winkelier een veel grotere vrijheid in adverteren. Hij bepaalt de content. Als hij de samenwerking wil aangaan met een bioscoop of restaurant, dan kan dat.

Zes maanden na concept haalde WindowSketch zijn eerste grote klant binnen. Deze zomer start een pilot in drie vestigingen van een landelijke keten.

Meer content

Karina Meerman

werkt sinds 1999 als freelance journalist en tekstschrijver voor customer media en B2B. Noemt zich tegenwoordig ook 'storyteller' omdat het hip is, maar...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies