Noorwegen bouwt 's werelds eerste zwevende tunnel onder water

Noorwegen bouwt 's werelds eerste zwevende tunnel onder water

Vorig artikel Volgend artikel

Noorwegen heeft een ambitieus plan om het verkeer van de lokale veerboten te verminderen door het bouwen van zwevende onderwatertunnels waarmee reizigers van Kristiansand naar Trondheim kunnen reizen.

Op dit moment kan een reis tussen deze twee Noorse steden zo'n 21 uur duren. Deze inefficiënte manier van reizen is grotendeels te wijten aan de zeven boottochten die je moet maken als je over de E39 rijdt.

De tunnels, die dan eigenlijk een soort ondergedompelde drijvende bruggen zouden worden, worden 30 meter onder water geplaatst en de tunnels zijn breed genoeg voor twee rijstroken. De tunnels worden bevestigd aan drijvende platformen. De tunnels worden meer dan een kilometer lang en komen op de plaatsen te liggen waar je normaal met de veerboot zou moeten gaan. De eerste tunnel gaat gebouwd worden tussen de plaatsen Oppedal en Lavik.

noorwegen-onder-water-tunnel

Sneller van A naar B

De drijvende tunnels worden zo ontworpen dat ze bestand zijn tegen ieder type weer, ook als het vriest. Het project gaat 25 miljard dollar kosten. De bedoeling is dat in 2035 een trip van Kristiansand naar Trondheim 10 uur gaat duren in plaats van 21. In Noorwegen worden al 1.150 verkeerstunnel gebruikt, waarvan er 35 onder water worden gedompeld. De Noren zijn dus al redelijk vertrouwd met het bouwen van tunnels.

Als iemand op dit moment met spoed naar het ziekenhuis moet, moet hij worden opgehaald door een helikopter, omdat het te lang duurt om met de veerboot te reizen. Als de tunnels er straks liggen (of beter gezegd, hangen), hoeft dit niet meer. Nog een voordeel: het landschap van Noorwegen wordt er niet anders van, want alles bevindt zich onder water. Als je bruggen zou bouwen (wat een veel goedkopere optie zou zijn), wordt het landschap hiermee wel beïnvloed.

noorwegen-tunnel
De tunnel hangt aan drijvende platformen.
367F557500000578-3703355-image-a-72_1469357454771
De tunnel ligt te diep om in aanraking te komen met de boot.

Meer content

Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies