Social Media16.05.2017

Instagram Pods voor meer likes en volgers


Hoe social influencers Instagram's algoritme te slim af willen zijn

Sinds Instagram zijn algoritme heeft aangepast en de eerste posts op je Instagram Feed niet automatisch de laatst geposte post van je vrienden is, is het meer dan anders belangrijk om goed je best te doen op je Instagram posts. Of nou ja, als het je doel is om zoveel mogelijk mensen te bereiken en likes en reacties te genereren. Wat voor social influencers en bedrijven vaak wel het geval is. En geef toe, ook jij vindt het leuker om dertig, dan om vijf likes te krijgen, toch? Hoewel het leven niet draait om likes en followers, geeft het vaak toch een goed gevoel als anderen wat jij deelt leuk vinden.

Degenen die het ‘hardst’ getroffen worden door het nieuwe algoritme van Instagram zijn social influencers en bedrijven, zij hebben vooral volgers die ze persoonlijk niet kennen. De follow en like-ratio ligt voor hen een stuk lager dan bij iemand die vooral veel bekenden als volgers heeft. Influencers die al een tijdje meedoen en voor een groot gedeelte ‘oude’ volgers heeft, als in; volgers die ze al meer dan een half jaar hebben, lijken het aller hardst getroffen te worden. Nieuwe volgers hebben de neiging om meer te liken en reacties te geven. En dat is nu juist wat een Instagrampost nodig heeft om hoger in de ranking te komen.

instagrampod
instagrampod

Om dit probleem te slim af te zijn vormen sommige social influencers Pods. Dit zijn groepen van vergelijkbare influencers van maximaal vijftien personen die elkaar groot houden/maken door elkaars foto’s te liken en reacties te plaatsen. Een reactie als ‘so cool’, of een rits aan smileys helpt niet. Er moeten échte reacties geplaatst worden die uit meer bestaan dan smileys en populaire korte zinnetjes om het algoritme van Instagram voor je te laten werken.

Instagram Pods zijn super exclusief, of bepaalde Instagrammers een ‘Pod’ vormen, daar kom je alleen achter als je heel goed oplet. Wil je zelf een Pod vormen met Instagrammers om je eigen Instagram-waarde te vergroten, ga dan als volgt te werk.

instagrampod2
instagrampod2

1. Voeg iedereen die je toe wil voegen aan je Pod toe in een groepsbericht op Instagram en vertel je idee.

2. Laat iedereen zijn notificaties aanzetten voor de andere Pod-leden, zodat wanneer een van de Pod-leden een foto plaatst, de squad (Pod) meteen in actie kan komen en de foto kan liken en een reactie kan plaatsen.

3. Zorg dat je reactie op de foto bestaat uit meer dan vier woorden en geen generieke zinnetjes bevat. Pas je reactie aan op de foto (anders valt het al snel op) en tag de plaatser van de foto voor extra effect.

instagrampod3
instagrampod3

Het kost net even wat meer tijd, maar het moet je Instagram helpen. Zelf heb ik me nog niet aan een Instagram Pod gewaagd, omdat ik niet zoveel met Instagram bezig wil zijn. Maar ik moet toch ook toegeven dat het met de komst van het nieuwe algoritme een stuk moeilijker is om je op deze manier staande te houden op Instagram. Groeide ik vorig jaar in acht maanden tijd met 10.000 volgers, het afgelopen jaar verzamelde ik ‘slechts’ 4000 nieuwe volgers (ik zit nu in totaal op 34K). Wellicht moet ook ik er aan geloven en meer tijd in social media gaan steken, wil ik over een paar jaar nog ‘mee tellen’ op social media.

Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen

...

Verder lezen over Instagram

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze week was het een mooie week voor viral gaande posts met vooral veel positiviteit. Zelfs wanneer het echt even fout ging, of niet Lidl?

Social Media20.10.2024

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden

Dan praat je over die grappige meme die iemand al dan niet moet hebben gezien. Nu vind je die sneller terug, als ze zijn gedeeld met je.

Social Media17.10.2024

Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Deze week is Amerika al steeds dichterbij Halloween aan het raken en dat merken we op onze socials ook. Maar er is meer.

Social Media13.10.2024

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

We instagrammen inmiddels al jaren en we denken goed te weten wat we doen. Maar, wat als dat beter kan? Instagram introduceert 'best practises'.

Social Media02.10.2024

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Het was een rustige week qua virals, maar gelukkig was er een Bridgerton-evenement...

Social Media29.09.2024

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Panda's die honden zijn, nijlpaarden die gepatenteerd worden: het was een gekke week. Lees het in Deze week viral.

Social Media22.09.2024

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Tieners krijgen op Instagram minder te zien en ouders krijgen meer controle. Het is geen keuze: ben je onder de 18 jaar, dan krijg je dit nieuwe tieneraccount automatisch.

Social Media18.09.2024

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners