Social Media05.11.2014

Hoe de perfecte Facebook-post eruit moet zien


De gouden formule

Beheerders van Facebook-pages hopen er iedere dag weer op, dat ze een hit te pakken hebben met een Facebook-post die veel traffic naar hun website zal leiden en die veel likes en reacties zal opleveren. Zij zouden eigenlijk een gouden formule nodig hebben. Goed nieuws: die gouden formule bestaat! En dit is hem.

Een Facebook post:

  • is een link
  • is kort: 40 karakters of nog minder
  • wordt gepubliceerd tijdens Facebook’s daluren
  • komt voort uit een strategie
  • is nieuwswaardig

De gouden formule is opgesteld door Kevan Lee via bufferapp.com. Laten we eens dieper induiken op ieder ingrediënt uit deze formule.

1. Een Facebook-post is een link

Facebook-posts die het ingebouwde linkformat van Facebook gebruiken krijgen twee keer zoveel clicks dan een losse link met een foto. Deze data komt overigens van Facebook zelf, mocht je eraan twijfelen. Uit onderzoek blijkt dat berichten met het linkformat andere soorten berichten aftroeven. Link-posts profiteren van de meta-informatie die je aan een pagina hebt meegegeven, die automatisch ook bij het Facebook-bericht worden geplaatst. Deze informatie kun je overigens ook nog editen wanneer je een bericht klaarzet op Facebook. Ook een foto wordt automatisch geplaatst en ook die kun je weer verwijderen door een nieuwe foto te uploaden. Hoe werkt het? Plak de URL in het veld van de status-update en wacht een paar seconden. De informatie wordt automatisch geladen, waarna je deze kunt editen. De link die je in het tekstveld hebt geplaatst kun je daarna weer verwijderen.

2. Een Facebook-post is kort, 40 karakters of nog minder

Posts met een lengte van ongeveer 40 karakters (of nog minder) krijgen meer engagement, ook deze informatie komt uit verschillende onderzoeken. Hoe korter het bericht, hoe hoger de engagement, zo blijkt uit onderzoek van BlitzLocal, die keek naar 11.000 Facebook-pages. 40 klinkt niet echt lang, en dat is het ook niet. Naast de 40 karakters heb je natuurlijk ook nog de titel en de meta description die je ook kunt gebruiken om meer likes, clicks en comments te verzamelen. Daarom een voorbeeld van een Facebook-post: deze heeft 60 tekens en is dus eigenlijk al te lang. 

3. Een Facebook-post wordt geplaatst tijdens de ‘daluren’

Wie een bericht plaatst, heeft natuurlijk concurrentie van al die andere duizenden posts die ook schreeuwen om gezien te worden. Plaats jij een bericht precies op het moment dat anderen het niet doen, dan betekent dat vanzelfsprekend dat je een groter bereik hebt. Zoals in de avonduren of in het weekend.

gouden_formule_facebook_tijdstip
gouden_formule_facebook_tijdstip

4. Een Facebook-post komt voort uit een strategie

Posts worden succesvoller wanneer ze voortkomen uit een strategie. Het zijn doordachte posts, die aansluiten bij de interesses van de doelgroep, die consequent gepost worden en die inhoudelijk van grote waarde zijn. Consistentie is het codewoord in dit geval: plaats updates volgens een regelmatig schema en blijf gepassioneerd over de inhoud. Wanneer fans gewend zijn volgens een bepaald schema updates te ontvangen, zal de interactie ook toenemen.

5. Een Facebook-post heeft nieuwswaarde

Een element in het bericht moet nieuwswaardig zijn, zo zegt de gouden formule. Dit kan voor veel bedrijven misschien wel het meest lastige punt van de vijf zijn, maar is zeker zo belangrijk. Als het je lukt om een haakje te vinden om jouw bericht te koppelen aan het nieuws, zal dat het succes van het bericht vergroten. Bewijs hiervoor heb je wel gezien tijdens het WK-voetbal. De Facebook-posts die inspeelden op de actualiteit kwamen in grote getale voorbij. En ze waren vaak allemaal succesvol, omdat ze kort waren en vooral inspeelde op de actualiteit.

Credits headerfoto: Fotolia.com.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt