Social Media05.01.2018

Flinke misser van Transavia op YouTube


video's verwijderd na tweets Tim Hofman?

Er was op Twitter de afgelopen uren – en ook gisterenavond – behoorlijk wat te doen om YouTube. Transavia plaatste daar namelijk een video die niet bij iedereen in de smaak viel. In ieder geval niet bij Lize Korpershoek en haar vriend Tim Hofman.

Lize – voor wie haar niet kent – maakt hele succesvolle, hilarische video’s in de reeks Adviezen van Lize. Over wat je moet doen als je net verkering hebt en bij je nieuwe liefde eens goed naar de wc moet. Of wat je moet doen als je een hekel aan een collega hebt. Lize heeft daarvoor een eigen stijltje ontwikkeld met kleding, animaties en grapjes. Blijkbaar viel het concept bij Transavia zó in de smaak dat ze de complete stijl hebben overgenomen en ene Stef presenteren als iemand die in de serie Geen stress met Stef ook adviezen gaat geven. Je ziet eigenlijk meteen dat de animaties en de kleding, en zelfs het typje dat Stef moet spelen bizar veel op Lize lijken. Je zou kunnen denken dat het toeval is, maar wanneer je ziet dat Lize in haar video’s Crocs draagt en Stef plastic waterschoenen, dan weet je dat hier sprake is van plagiaat. Want ik denk niet dat iemand vrijwillig op plastic waterschoenen loopt. Al wil Transavia vooralsnog het boetekleed niet aantrekken, en komt met twee zwakke tweets.

Video’s verwijderd

De video’s zijn inmiddels door Transavia verwijderd dus mocht je het niet gezien hebben, dan moet je maar aannemen dat de overeenkomsten heel erg ver gingen. De overeenkomsten zouden inherent zijn aan de stijl van dit moment. Nee, de overeenkomsten zijn een bewuste keuze om te scoren en het zou Transavia sieren als ze daar eerlijk voor uit willen komen.

Het hele voorval staat extra in de spotlight omdat Tim Hofman zich ermee bemoeit, de vriend van Lize. Hij was een tijdje afwezig op Twitter – normaal heel actief – maar wilde over dit hele gebeuren natuurlijk ook iets roepen. Op de ‘excuses’ van Transavia heeft nog niemand gereageerd, maar dat zal nog wel gaan gebeuren.

Origineel zijn op YouTube is helemaal niet zo eenvoudig en dat weet Transavia ook echt wel. Maar als ze slim waren hadden ze Lize gewoon ingehuurd voor grappige video’s. Dat deed Albert Heijn volgens mij ook al eerder. Een regelrechte misser dus.

Foto: Geen Stress met Stef – Transavia

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik