Facebook past newsfeed algoritme wéér aan

Facebook past newsfeed algoritme wéér aan

Dit keer is tijd de bepalende factor

Vorig artikel Volgend artikel

Facebook verandert haar algoritmes vaker dan dat wij überhaupt tijd hebben om onze newsfeed te bekijken (bij wijze van spreken natuurlijk), ook nu zijn de algoritmes weer aangepast.

Dit keer is de tijd die je besteedt aan het lezen van een berichtje bepalend voor je newsfeed. Voorheen was het vooral belangrijk hoeveel van je Facebookvrienden het bericht liken, hoeveel er op reageerden en hoe vaak het gedeeld werd, maar dat blijkt niet langer zo te werken.

In een blogpost die eind vorige week geplaatst is door Facebook vertelt software engineer Ansha Yu "Het is niet zo simpel als gewoon de seconden tellen die gespendeerd zijn aan het lezen van een post. Sommige mensen lezen een verhaal in 10 seconden en vinden het leuk, anderen lezen het misschien in 10 seconden omdat ze een langzame internetverbinding hebben."

Maar volgens Yu is er een oplossing: "We ontdekten dat wanneer mensen significant meer tijd aan een bepaald verhaal in hun newsfeed besteedden, dit een goede graadmeter is dat het een onderwerp is dat ze leuk vinden."

Heel concreet, als jij een paar minuten door de foto's van de bruiloft van je zus hebt gebladerd, is de kans groot dat jij vergelijkbare posts te zien krijgt. Daar hoef je geen reactie of comment voor achter te laten.

Eerder dit jaar paste Facebook ook al enkele malen de algoritmes aan. Zo komen er minder posts van Facebook Pages in je feed voorbij en meer berichten van vrienden.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies