Facebook in 2015: dit is wat je moet weten

Facebook in 2015: dit is wat je moet weten

Vorig artikel Volgend artikel

Kun je je als bedrijf nog een wereld zonder Facebook voorstellen? Een wereld waarin je niet de kans hebt om van 's morgens vroeg tot 's avonds laat de exacte doelgroep die je wilt bereiken te benaderen met inspirerende of informatieve berichten om uiteindelijk (aankoop)gedrag te beïnvloeden. Dat is ondenkbaar toch? Maar Facebook staat niet stil en precies op het moment dat je precies weet wat wel en niet werkt op Facebook voor jouw business, verandert Facebook het algoritme en kun je weer opnieuw beginnen. Maar ook de gebruiker verandert en is op zoek naar nieuwe vormen van content. Jan Rezab, CEO van Socialbakers, gaf zijn visie op hoe jouw Facebook-strategie er in 2015 uit zou moeten zien. En dit is wat je ervan kunt leren.

Video verslaat foto

We kennen allemaal het verhaal van de ALS Ice Bucket Challenge. Duizenden filmpjes werden geüpload, en allemaal waren het native video's (dus geen video's die eerst op YouTube of Vimeo werden gepost). En al die filmpjes werden massaal bekeken. Zouden ze ook zo goed bekeken zijn wanneer het YouTube-links waren geweest? Waarschijnlijk niet. We neigen meer en meer naar video in plaats van foto, omdat video nog veel meer tot de verbeelding spreekt dan een plaatje. Ga maar na: bekijk jij zelf de laatste tijd ook steeds vaker video's op Facebook? Dan ben je niet de enige, en als beheerder van een pagina zou je je voordeel moeten doen met die informatie.

Deelbare content

We worden steeds socialer. En met socialer bedoel ik dat we steeds meer willen delen met andere mensen, en dan het liefst content die inhoudelijk ook een betekenis heeft. Posts die alleen maar clicks naar een website moeten opleveren zijn verleden tijd, berichten moeten veel meer zijn dan dat. We moeten weer gaan storytellen. En daarbij: er komt wederom een aanpassing in het algoritme van Facebook. Gebruikers gaan vanaf januari 2015 minder openlijk gesponsorde berichten voorbij zien komen. Het voordeel voor bedrijven? Je kunt nu twee Facebook-strategieën maken: een voor storytelling en een voor advertising. Het is nu aan de online marketeers om met name het de kwaliteit van onze reguliere content op te schroeven, om te zorgen voor deelbare content, wat uiteindelijk zal leiden tot meer shares.

Merken moeten wat meer op media gaan lijken

De grote spelers op Facebook, neem als voorbeeld KLM, worden alsmaar groter. En dat komt omdat ze zelf een medium zijn geworden, ze bieden steeds weer nieuwe en unieke (en rake) content aan waar fans voor terug komen. Zoals lezers van een krant of blog ook steeds weer terugkomen voor nieuws. Engagement pur sang. Ieder merk zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen, door ook op deze manier content te maken.

Direct reageren op berichten

Blijkbaar duurt het gemiddeld nog steeds 33 uur voor je antwoord krijgt op een vraag die je via Facebook gesteld hebt. 33 uur, dat is veel te lang. We willen direct duidelijke, gevatte en vooral bevredigende antwoorden krijgen, zo snel als maar kan. In de über-competitieve wereld op Facebook ontkom je er dus niet aan als bedrijf om ervoor te zorgen dan fans direct de antwoorden krijgen die ze willen. Voor jou als online marketeer geldt dus dat je webcare - of sociale customer care - hoog op de agenda moet zetten.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies