Facebook geeft uitgevers wat ze willen: een betaalmuur voor nieuws

Facebook geeft uitgevers wat ze willen: een betaalmuur voor nieuws

Vorig artikel Volgend artikel

Facebook heeft het al een tijdje aan de stok met nieuwsuitgevers. Het is inmiddels zover dat zo'n 2000 uitgevers zich gebundeld hebben om een anti-trust uitzondering aan te vragen. Op die manier kunnen ze als blok onderhandelen met Facebook en wordt dat proces wat eerlijker.

Dat was vorige week. Deze week, toevallig, komt Facebook met het nieuws dat er in oktober op Facebook een 'nieuwsproduct' getest gaat worden op basis van abonnementen.

Instant abonnees

Instant Articles, de feature in Facebook waarin je al artikelen kon lezen van honderden uitgevers, dient schijnbaar als basis voor het nieuwe systeem. Straks wordt het zo dat je maar een stuk of tien artikelen kunt lezen voordat je een abonnement moet gaan lezen. Of het gaat om tien totaal of wellicht per maand is niet duidelijk.

Hoe dat geld dan precies verdeeld gaat worden is natuurlijk allemaal nog niet duidelijk, maar ga er van uit dat het grootste gedeelte van de opbrengst naar de uitgevers gaat. Je wordt trouwens bij het lezen van artikelen straks ook aangemoedigd om een abonnement te nemen.

Er gaan andere manieren zijn om te 'betalen' voor artikelen, want er zou ook een Freemium variant gaan komen, die dus met advertenties wordt betaald. Uitgevers kunnen per artikel gaan bepalen of het gratis of betaald gaat zijn en er wordt nu ook gewerkt aan een methode om de al betalende klanten van de uitgevers onbeperkte toegang te geven.

Careful what you wish for

Facebook geeft hiermee de uitgevers wat ze willen, maar of dat is wat ze nodig hebben is de grote vraag. Als deze verandering betekent dat je niet zomaar meer nieuwsartikelen kunt gaan delen zou dat een flinke demping zetten op de content die rondgaat en/of wordt gelezen.

Zelfs als jij wel toegang hebt tot een artikel heeft het al snel weinig zin om er eentje te delen met mensen die dat misschien niet (meer) hebben. Dan wordt de content van de uitgevers misschien gewoon veel minder gezien en hebben de uitgevers het eindeloze bereik zonder vergoeding straks misschien ingewisseld voor veel minder bereik voor een paar centen.

Als deze tactiek wel blijkt te werken zal het systeem begin 2018 op grote schaal actief worden.

[Afbeeldingen © mtkang - Fotolia]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies