Een op de vier jongeren in Europa maakt gevaarlijke 'selfies' tijdens het rijden

Een op de vier jongeren in Europa maakt gevaarlijke 'selfies' tijdens het rijden

Vorig artikel Volgend artikel

De populariteit van 'selfies' maken met de smartphone gaat onverminderd door. Iedereen doet het en op de meest uitzonderlijke plaatsen, het maakt niet uit lijkt het. Dat het soms ook gevaarlijk kan zijn lijkt niemand uit maken.

Een nieuwe, door Ford gesponsorde enquête onthult dat een op de vier jongeren in Europa weleens een 'selfie' heeft gemaakt onder het rijden – een uitermate afleidende activiteit – en dat bijna de helft van de jonge bestuurders toegeeft zijn of haar smartphone te hebben gebruikt om achter het stuur een foto te maken.

De enquête onder 7.000 Europese smartphonegebruikers van 18-24 jaar heeft ook uitgewezen dat een op de vier mensen weleens social media sites heeft gebruikt achter het stuur en dat jonge, mannelijke bestuurders het meest geneigd zijn om de risico's te negeren. Bijna alle ondervraagde bestuurders gaven toe dat de activiteiten gevaarlijk waren.

Auto-ongelukken zijn de voornaamste doodsoorzaak onder jonge bestuurders, en Ford heeft vorig jaar het bekroonde programma Ford Driving Skills for Life in Europa geïntroduceerd om meer dan 5.000 18-24-jarigen praktische training te geven en onlinetraining te bieden aan duizenden anderen. Het bedrijf breidt het programma nu uit en laat cursisten kennismaken met de gevaren van het maken van een 'selfie' en andere smartphone- en social media-activiteiten achter het stuur.

Man_selfie_auto

Er hebben dit jaar meerdere auto-ongelukken plaatsgevonden, met gewonden en zelfs doden als gevolg, waarbij werd gemeld dat de bestuurder vlak voor het tragische moment een 'selfie' had genomen. De publicatie van 'selfies' achter het stuur op social media heeft hashtags doen ontstaan die de aandacht vestigen op posts, zoals #drivingselfie.

Volgens de enquête zijn Britse bestuurders het meest geneigd om onderweg een 'selfie' te maken (33%), gevolg door hun tegenhangers in Duitsland (28%), Frankrijk (28%), Roemenië (27%), Italië (26%), Spanje (18%) en België (17%).

Duitse bestuurders zijn het meest geneigd om social media apps of websites te gebruiken (35%), gevolgd door de Britten (32%), Belgen (26%), Roemenen (25%), Fransen (23%), Italianen (21%) en Spanjaarden (8%).

Bijna alle Roemeense bestuurders gaven toe ooit achter het stuur een foto te hebben gemaakt (97%), gevolgd door de Duitsers (55%), Britten (43%), Belgen (41%), Fransen (41%), Italianen (40%) en Spanjaarden (32%).

Volgens de bevindingen van Ford kan het maken van een 'selfie' achter het stuur de bestuurder 14 seconden afleiden, en het bekijken van social media kanalen 20 seconden – een tijd waarin een auto die 100 km/u rijdt een afstand aflegt met een lengte van vijf voetbalvelden.

Uit door de Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) in Noord-Amerika uitgevoerd onderzoek blijkt dat het schikken van je haar in de achteruitkijkspiegel vier seconden afleidt, en het kiezen van een nummer in een in de hand gehouden telefoon zeven seconden. 

Ford Driving Skills for Life is tien jaar geleden in de VS van start gegaan, en al meer dan 100.000 jonge bestuurders overal ter wereld hebben in het kader van het programma praktische training gekregen. Tot nu toe is het programma in Europa ingevoerd in België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Roemenië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Als onderdeel van de training gaan de deelnemers op een afgesloten terrein en met een professionele instructeur naast zich met lage snelheid manoeuvreren en ondertussen een 'selfie' maken. Verder wordt er professioneel advies gegeven over het belang van het op tijd herkennen van gevaren en van een goed snelheids- en ruimtebeleid.

Jim Graham, manager van Ford Driving Skills For Life"De cursisten zijn in het begin soms een beetje blasé, maar als ze later de kegels zien die ze omver hebben gereden terwijl ze een 'selfie' probeerden te maken, brengt dat de boodschap heel doeltreffend over". "De mogelijke gevolgen van het maken van een 'selfie' zijn zeer ernstig, en het is van cruciaal belang om die boodschap zo effectief mogelijk aan jonge bestuurders over te brengen."

Een vorig jaar door Ford uitgevoerde eerdere enquête onder jonge bestuurders wees uit dat de meesten van hen de snelheidslimiet weleens hadden overschreden; bijna de helft had achter het stuur gegeten of gedronken, en 40% had onder het rijden een mobiele telefoon gebruikt. 

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies