Een lesje selfie-psychologie

Een lesje selfie-psychologie

Waarom selfies goed voor ons zijn en we het leuk vinden om naar te kijken

Vorig artikel Volgend artikel

Scroll eens even door de foto's op je telefoon. Hoeveel selfies ben je tegengekomen? Ik gok dat dat er wel een paar zijn. Schaam je niet hoor, de #selfie op Instagram levert op dit moment een kleine 300 miljoen foto's op, de meervoudsvorm #selfies is goed voor nog eens 18 miljoen foto's en dan zijn er nog varianten zoals #selfiesunday, #selfietime en #selfienation die bij elkaar 25 miljoen foto's vertegenwoordigen. Iedereen die zegt nooit een selfie te maken liegt. Nog even voor de duidelijkheid: een selfie moet je wel zelf hebben gemaakt, anders is het gewoon een foto van jezelf. Die telt niet.

Courtney Seiter dook voor Buffer dieper in de psychologie van selfies. Waarom maken we er zoveel, vinden we het zo leuk om die foto's te delen en is het misschien nog wel leuker om naar selfies van anderen te kijken? Een lesje selfie-psychologie.

Zelfbeeld

Het grote verschil tussen een selfie en een foto die door iemand anders van jou gemaakt wordt, is dat je bij een selfie volledig zelf in de hand hebt wat het eindresultaat is. Hiermee sturen we dus ons imago, gevoed door het beeld dat we van onszelf hebben. Een selfie die niet strookt met ons zelfbeeld zal het nooit redden tot het world wide web, maar ook selfies die niet stroken met het beeld waarvan we denken dat anderen dat van ons hebben, zullen het niet halen. Maar de foto's die het wél halen zijn een gigantische boost voor onze eigenwaarde.

Waarom we graag naar gezichten kijken

Er is ook nog een andere kant aan dit verhaal. Het is niet alleen prettig om met selfies zorgvuldig een imago op te bouwen, mensen vinden het ook leuk om naar te kijken. Wetenschappers doen al jaren onderzoek naar de manier waarop we anders kijken naar gezichten dan naar objecten. Op basis van eye-tracking is aangetoond dat de profielfoto het eerste is waar we naar kijken op een Facebook-pagina en Instagram-foto's waar mensen op te zien zijn krijgen nu eenmaal meer likes en reacties. Nu weet je meteen waarom selfie queen Kim Kardashian West nauwelijks foto's van zonsondergangen post. Gezichten hebben namelijk een bijzondere gave: ze kunnen ons aanzetten tot actie. We volgen graag namelijk de ogen van degene waar we naar kijken.

Stel je voor dat je in een advertentie aandacht wil voor een bepaalde tekst. Dan kun je ervoor kiezen dat de tekst eruit springt, zodat mensen er niet omheen kunnen. Maar we weten nu dat we graag naar mensen kijken. Een test met een foto van een baby die naar een bepaalde tekst keek, bleek de lezers naar deze tekst toe te trekken. Zonder de baby was dat nooit gelukt.

eye-tracking

Marketingtechnisch is dit dus ook een wijze les. Mensen en gezichten zorgen nu eenmaal voor meer empathie. Dat bleek ook uit een onderzoek onder radiologen, die naast het zien van botbreuken ook de foto van de persoon met de breuk zagen. Het zorgde voor een beter inlevingsvermogen en leidde opvallend genoeg zelfs tot een beter behandeling van de patiënt.

De juiste balans vinden

De tijd dat we selfies narcistisch noemen is dus voorbij. We weten nu namelijk dat het een goede boost is voor het zelfvertrouwen (met name bij vrouwen) en dat is voor iedereen goed om te hebben. Het maakt ons zelfbewuster maar ook zelfverzekerder, en in veel gevallen is zelfverzekerdheid ook een stuk aantrekkelijk dan onzekerheid. Maar... dat is dan het voordeel, er is ook een nadeel, want te veel selfies hebben weer een negatieve invloed. Er zijn namelijk ook grenzen aan wat we kunnen hebben als het gaat om selfies van anderen: na een bepaalde hoeveelheid bereik je de irritatiezone bij anderen en kan het zelfs invloed hebben op de offline relatie met die mensen. We moeten dus zoeken naar een balans, tussen het werken aan onze zelfverzekerdheid en de invloed die we daarmee op vrienden, familie en andere volgers hebben. Een lastige klus, want hoe weet je wanneer dat in balans is? Zolang niet iedere foto 'kijk mij' uitstraalt, zit je denk ik wel goed. Gelukkig kun je direct resultaat zien wat hoe je er selfie-technisch voor staat: bij veel likes en reacties zit je goed, maar scoor je minder likes en reacties dan normaal, dan moet je eerst maar weer wat zonsondergangen, huisdieren of een bordje eten posten. Daarna mag je weer aan je imago werken.


Mocht je de kunst van het maken van een selfie nog niet helemaal onder de knie hebben, dan hebben topmodellen Adriana Lima, Candice Swanepoel en Alessandra Ambrosio nog wel wat tips voor je.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies