ABN AMRO World Tennis Tournament: publieke primeur van social wall met analytics

ABN AMRO World Tennis Tournament: publieke primeur van social wall met analytics

Vorig artikel Volgend artikel

Een sportwedstrijd beleef je als toeschouwer tegenwoordig in vele dimensies. Want ook langs de lijn speelt social media een steeds grotere rol. Het 42e ABN AMRO World Tennis Tournament in Rotterdam had de openbare primeur van een Social wall die de beleving van de fans nog verder versterkt. En de analytics-fabriek die daarvoor achter de schermen draait, kan nog veel meer.

Het is niet de eerste keer dat IBM zijn analytics-diensten inzet voor sportwedstrijden. IBM's Watson Content Analytics was ook de basis voor data-analyses die het bedrijf tijdens grote evenementen als Wimbledon en de Superbowl maakte. Het verschil is: toen gebeurde dat nog intern en volledig geautomatiseerd, om te laten zien wat de mogelijkheden zijn. In Rotterdam werd de dienst voor het eerst naar de publieke ruimte verplaatst: op strategische plaatsen in Ahoy waren meerdere grote 'social walls' opgesteld, op nog eens 100+ schermen gaf IBM onder en naast de wedstrijdbeelden allerlei extra informatie door. Dat betekende dat – ook voor het eerst – twee journalisten als moderator optraden om een selectie van de beste tweets te maken.

full screen

Voor Rotterdam is vooral de 'social dashboard'-component van Watson Content Analytics van stal gehaald. Daarmee werd de social wall opgebouwd die de organisator in acht 'informatietegels' aan het publiek aanbood. Deze tegels bevatten niet alleen de tweets van spelers en publiek, maar hadden ook koppelingen met andere systemen. Zo was de agenda van het toernooi erin geïntegreerd, zodat de organisatie snel programmawijzigingen kon doorgeven. Daarnaast was een foto-feed opgenomen, met onder meer de Instagram-selfiecontest die de organisatie had uitgeschreven en waarvan de winnaar vrijkaartjes voor de finale kreeg.

Applicaties waarvoor analytics-software uit de kast werd getrokken, waren 'Evolving topics' (ofwel de onderwerpen die 'trending' waren) en 'Share of the conversation' (tennissers over wie het meeste werd getweet). De kracht van analytics is immers dat het uit grote hoeveelheden ongestructureerde data – zoals tweets – patronen, correlaties en trends kan destilleren. Zo voegden de data die rondom het tennistoernooi waren ontstaan, iets extra's toe aan de beleving van de toeschouwer. Ook zagen ze hun zelf gecreëerde content meteen terug, wat de band met het toernooi verder verstevigde.

De social wall stelde Ahoy in staat om zijn innovatieve karakter uit te stralen, maar vooral om extra contact met de fans te leggen en meer entertainment te bieden. Sociale media dat op televisie inmiddels gemeengoed is, gaat zo ook bij evenementen een steeds grotere rol spelen. Er ontstaat immers een heel directe feedbackloop tussen organisatie (als leverancier) en bezoeker (als klant) die in het openbaar plaatsvindt. Organisatoren kunnen zo sneller inspelen op publiekswensen en de resultaten daarvan meteen via hun digitale media kenbaar maken.

De social wall van het ABN AMRO World Tennis Tournament werd in drie weken tijd opgeleverd, maar voor 2016 heeft het toernooi samen met IBM meer tijd. En dus denken beide partijen na over uitbreidingsmogelijkheden.

Er liggen volop kansen in het aanbieden van allerlei wedstrijdstatistieken. Op Wimbledon kon IBM daar al een staaltje van laten zien: door jaren aan wedstrijdinformatie in te voeren en daar allerlei gegevens aan toe te voegen die tijdens het toernooi werden verzameld, kon Watson – IBM's cognitieve computer – allerlei fascinerende spelpatronen ontdekken. Die zijn niet alleen interessant voor de toeschouwer, zelfs coaches en spelers kunnen er iets van leren. Over zichzelf, maar ook over de komende tegenstander. Zo gaat technologie steeds meer een nieuwe dimensie toevoegen aan de sport. In de huiskamer, op de tribune en straks misschien zelfs in de wedstrijd zelf.

Deze blogpost is geschreven door Lin Yeh, Sr managing consultant Interactive Experience & Mobile (Business Solutions) bij IBM Global Business Services Europa.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies