Nieuw beloningssysteem maakt van social media krachtige marketingtool

Nieuw beloningssysteem maakt van social media krachtige marketingtool

‘ff paysten’

Vorig artikel Volgend artikel

Het is de droom van elke marketeer. Consumenten die twitterend en postend je merk aanbevelen via hun sociale netwerk. 'Rumour around the brand' brengt tenslotte geld in het laatje. Maar hoe krijg je een klant aan het posten en twitteren? Het onlangs gelanceerde Payst (inderdaad, klinkt als 'paste') is de veelbelovende schakel tussen social media en keiharde marketing.

De tijd dat marketeers eerbiedig moesten wachten op positieve mond-tot-mondreclame, is definitief voorbij met de komst van Payst. Payst (een samentrekking van 'pay' en 'post') is een zogenaamde social payment provider. Het idee erachter is eenvoudig: consumenten positieve ervaringen laten delen met hun sociale netwerk in ruil voor een beloning. In de evolutie van stilzwijgende koper naar delende vriend heeft de consument een nieuw stadium bereikt. De paystende klant.

Nieuw beloningssysteem maakt van social media krachtige marketingtool - ‘Ff paysten’

Zo werkt het

Payst  werkt heel eenvoudig. Op websites en in webshops staat een Payst-button met daarachter een specifiek voordeel. Wie een product niet gewoon bestelt maar payst, krijgt bijvoorbeeld korting of een extra product. Dat paysten is zo gebeurd: klik op de button, log in bij naar keuze Facebook of Twitter, kies het bericht dat je wilt delen en ontvang direct een voordeelcoupon. Op dat moment gaat de recente aankoop als een lopend vuurtje door het sociale netwerk. De betreffende consument profiteert tegelijkertijd van aantrekkelijk voordeel.

Enorme potentie

Payst zou wel eens een hype kunnen worden. En waarom? Omdat Payst een gevoelige snaar raakt bij én de consument én de aanbieder. Consumenten zijn altijd belust op voordeel. En bedrijven willen sociale netwerken optimaal benutten voor het vergroten van omzet en naamsbekendheid. Eindelijk is er nu een tool die ervoor zorgt dat een rinkelende kassa automatisch potentiële nieuwe klanten wakker maakt. De communicatiewaarde van sociale netwerken is daarmee simpeler dan ooit te benutten.

Snelle groei verwacht

Payst is recent gelanceerd. Op dit moment voert de gelijknamige start-up gesprekken met grote partijen over implementatie van de Payst widget. Als de eerste launching customers gevonden zijn, kon het wel eens hard gaan met Payst. Binnen afzienbare tijd worden ook een Facebook-app en een mobile app gelanceerd. Daarmee lokaliseren consumenten snel de voor hen interessante Payst-aanbiedingen. De internationale potentie van Payst liegt er ook niet om. Als het aan de oprichters ligt, breidt de social payment provider zich snel uit naar andere landen. Meer informatie over Payst is te vinden op www.payst.com.   

Over start-up Payst

De initiatiefnemers van Payst steken hun ambities niet onder stoelen of banken. “Payst heeft internationale potentie en die willen we volledig benutten. De wereld is er klaar voor. In onze visie moet elke klant een delende klant worden. Ons motto: ‘create customers who create customers’. Payst is de tool waar het tot nog toe aan ontbrak”, zegt Marco Groenendijk. Hij startte Payst samen met Ruben de Baat, Joel de Baat en Harm Bandstra. “Als team hebben we de belangrijkste competenties in huis, van design en development tot mediastrategie en ondernemerschap. De techniek erachter is complex, maar daar zien gebruikers niets van. Gebruiksgemak stond centraal bij de ontwikkeling van de interface.”

Dat Marco niet overdrijft, bewijst de demo-omgeving op www.payst.com. Daar is te zien hoe aanbieders de Payst-widget eenvoudig implementeren in hun webomgeving. Ongeveer even gemakkelijk als het plaatsen van een video op YouTube. ‘Even paysten’ is voor consumenten zo simpel als het liken van een website. “Payst geeft toegang tot het hart, het sociale netwerk én de portemonnee van consumenten. We geloven er heilig in!

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies