Privacy op social media onder druk

Vorig artikel Volgend artikel

Dat social media onthouden wat we delen, is een publiek geheim. Recentelijk kwam Facebook in het nieuws, omdat het informatie wil gebruiken uit je privéberichten. Is de maat vol?

Online privacy is een controversieel onderwerp dat al jaren in de aandacht staat op nieuwssites, congressen en zelfs bij de politieke debatten. De meningen lopen uiteen van ‘privacy is dood’ tot ‘privacy is macht’ of zelfs ‘privacy is voor losers’.

Privacy bestaat niet
Feit is dat instanties, of dit nu overheden of bedrijven zijn, in een gouden eeuw leven qua data. Nog nooit deelden we publiekelijk zoveel. Onze privacy staat dan ook onder druk, want we willen niet alles delen. Dit voelen we zeker als we met onze neus op de feiten worden gedrukt en spionage van de NSA boven tafel komt. De huidige situatie wordt zelfs vergeleken met het boek 1984 van George Orwell.

Privacy op social media onder druk

We leven niet in een totalitair bewind, waarbij één machtige persoon alles van iedereen weet. Wel gaan we op zoek naar alternatieven voor bedrijven die veel data over ons bezitten, zoals Google. DuckDuckGo beweert je niet te ‘achtervolgen’. De zoekmachine trekt daarom veel bezoekers. We zijn bezorgd over onze privacy, maar beseffen we wel dat social media verder dreigen te gaan dan Google?

Adverteerders zorgen voor gratis social media
Sociale netwerken zijn commerciële bedrijven, die ergens inkomsten vandaan moeten halen. De netwerken zijn steeds vaker beursgenoteerd, waardoor ze goede kwartaalcijfers moeten neerleggen. Zeker wanneer een netwerk gratis is kan het vaak alleen voortbestaan door adverteerders.

Adverteerders zijn zich steeds meer bewust van de kracht van SoLoMo (Social , Local en Mobile) marketing. Ze willen consumenten naar zich toe trekken op het juiste moment, op de juiste plaats en via de juiste, persoonlijke boodschap. De gegevens die social media als Foursquare, Twitter en Facebook bezitten zijn dan ook meer waard dan goud.  

Steeds meer gegevens gedeeld
Probleem is dat door de wensen van adverteerders, social media steeds meer gegevens vrijgeven of in ieder geval hun privacy policy aanpassen. Zo heeft Facebook net bekend gemaakt dat ze gegevens uit jouw privégesprekken mogen gebruiken om je interesses te delen met adverteerders. Achter de overname van WhatsApp van 16 miljard dollar zit ook een businessmodel. Het concurreerde namelijk met de eigen messages van Facebook. Verder heeft het bedrijf nu nog meer data.

Of we meer voordelen uit social media halen of ons juist opgejaagd voelen door de nieuwe werkwijze van social media moet de toekomst uitwijzen. Dat je maar beter voorzichtig kunt zijn met wat je online deelt bewijst dit angstaanjagende filmpje. Geschrokken? Kijk dan eens naar jouw eigen privacy en doe de social media privacy quiz van Yourhosting. Ben jij een expert of valt er nog iets te leren?

Deze blogost is geschreven door Martijn Couprie.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies