Social Media04.04.2014

Privacy op social media onder druk


Dat social media onthouden wat we delen, is een publiek geheim. Recentelijk kwam Facebook in het nieuws, omdat het informatie wil gebruiken uit je privéberichten. Is de maat vol?

Online privacy is een controversieel onderwerp dat al jaren in de aandacht staat op nieuwssites, congressen en zelfs bij de politieke debatten. De meningen lopen uiteen van ‘privacy is dood’ tot ‘privacy is macht’ of zelfs ‘privacy is voor losers’.

Privacy bestaat niet
Feit is dat instanties, of dit nu overheden of bedrijven zijn, in een gouden eeuw leven qua data. Nog nooit deelden we publiekelijk zoveel. Onze privacy staat dan ook onder druk, want we willen niet alles delen. Dit voelen we zeker als we met onze neus op de feiten worden gedrukt en spionage van de NSA boven tafel komt. De huidige situatie wordt zelfs vergeleken met het boek 1984 van George Orwell.

privacy-op-social-media-onder-druk.jpg
privacy-op-social-media-onder-druk.jpg

We leven niet in een totalitair bewind, waarbij één machtige persoon alles van iedereen weet. Wel gaan we op zoek naar alternatieven voor bedrijven die veel data over ons bezitten, zoals Google. DuckDuckGo beweert je niet te ‘achtervolgen’. De zoekmachine trekt daarom veel bezoekers. We zijn bezorgd over onze privacy, maar beseffen we wel dat social media verder dreigen te gaan dan Google?

Adverteerders zorgen voor gratis social media
Sociale netwerken zijn commerciële bedrijven, die ergens inkomsten vandaan moeten halen. De netwerken zijn steeds vaker beursgenoteerd, waardoor ze goede kwartaalcijfers moeten neerleggen. Zeker wanneer een netwerk gratis is kan het vaak alleen voortbestaan door adverteerders.

Adverteerders zijn zich steeds meer bewust van de kracht van SoLoMo (Social , Local en Mobile) marketing. Ze willen consumenten naar zich toe trekken op het juiste moment, op de juiste plaats en via de juiste, persoonlijke boodschap. De gegevens die social media als Foursquare, Twitter en Facebook bezitten zijn dan ook meer waard dan goud.  

Steeds meer gegevens gedeeld
Probleem is dat door de wensen van adverteerders, social media steeds meer gegevens vrijgeven of in ieder geval hun privacy policy aanpassen. Zo heeft Facebook net bekend gemaakt dat ze gegevens uit jouw privégesprekken mogen gebruiken om je interesses te delen met adverteerders. Achter de overname van WhatsApp van 16 miljard dollar zit ook een businessmodel. Het concurreerde namelijk met de eigen messages van Facebook. Verder heeft het bedrijf nu nog meer data.

Of we meer voordelen uit social media halen of ons juist opgejaagd voelen door de nieuwe werkwijze van social media moet de toekomst uitwijzen. Dat je maar beter voorzichtig kunt zijn met wat je online deelt bewijst dit angstaanjagende filmpje. Geschrokken? Kijk dan eens naar jouw eigen privacy en doe de social media privacy quiz van Yourhosting. Ben jij een expert of valt er nog iets te leren?

Deze blogost is geschreven door Martijn Couprie.

Verder lezen over Privacy

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?