Hashtags op elk sociaal netwerk: is het al tijd voor een Hashtag strategie?

Vorig artikel Volgend artikel
Hashtags op elk sociaal netwerk: is het al tijd voor een Hashtag strategie?

We zagen het vorige maand al in het filmpje van Justin Timberlake en Jimmy Fallon: hashtags zijn niet voor het normale gesprek. Maar in navolging van Twitter, Pinterest, Instagram, Flickr en Tumblr, ondersteunt Google+ hashtags sinds mei en Facebook sinds juni. En Google zal straks ook in Nederland hashtags resultaten van Google plus gaan tonen in de zoekresultaten. (nu nog alleen in US en canada vanaf 25 september) Waarom stort elk sociaal netwerk zich op hashtags?

Tijdens de laatste Super Bowl in Amerika gebruikten maar liefst de helft van alle adverteerders hashtags, in combinatie met Twitter. De Super Bowl is een evenement van wereldformaat, en het is voor adverteerders uitermate interessant om de online conversatie naar zich toe te trekken. Geen wonder dat Google+ en Facebook al snel volgden.

Recent vergeleek Josh Grau van Twitter de hashtag met het vroegere kampvuur, waar je verhalen aan elkaar vertelt. Die vergelijking gaat niet helemaal op: je praat eerder met vrienden en bekenden bij een kampvuur dan met vreemden. De hashtag zorgt juist voor communicatie over gemeenschappelijke interesses met nieuwe mensen. Hashtags zijn sociaal bindmiddel: mensen met dezelfde interesse, of aanwezig op het zelfde evenement, die het zelfde programma kijken, vinden elkaar met een simpele click. Het zijn dat soort interacties en betrokkenheid die bedrijven online zoeken met hun publiek. Als bedrijf actief op social media is het daarom de vraag: is het al tijd voor een hashtagstrategie?

Hashtag strategie
Hashtags geven bedrijven en merken kansen om een online conversatie te faciliteren, een domein te claimen en zelfs het gesprek te leiden. Voordat je begint een nieuwe hashtag te gebruiken: onderzoek of deze al niet in gebruik is. Zo voorkom je pijnlijke voorvallen zoals #notguilty. En denk nog even goed na voordat je hashtags als #susanalbumparty of #Cairo gebruikt. Het kan ook gebeuren dat een evenement met dezelfde afkorting als jouw evenement binnenkort van start gaat.

Waarom zou iemand jouw hashtag gebruiken? Zonder goede reden is het net als een knipoog in het donker: de ander ziet het niet en knipoogt niet terug. Gebruik geen algemene hashtags: die zijn leeg en hebben geen motivatie of humor. Ze brengen geen emotie over en dus ook geen call to action. Gebruik consequent specifieke hashtags om een blijvende conversatie te creëren. Zo verbind je je bedrijf of merk aan een onderwerp dat breder is dan je bedrijf, op een manier die veel blijvender is dan een campagne.

Houd hashtags relevant en leesbaar. Vraag jezelf af: wat is mijn toegevoegde waarde? Ben je bijvoorbeeld een kapper, geef dan tips en beantwoord vragen op je eigen hashtag: #vraagjekapper #Kappervraag #Kappertje. Teveel hashtags in een tweet of post worden gewoon genegeerd, dus twee of minder is echt genoeg. Bij voorkeur als onderdeel van een zin. Hou je hashtags kort en uiteraard geen spaties gebruiken, die breken je hashtag.

Voorbeelden

Domino's Pizza UK Hashtagletsdolunch

Het gebruik van een hashtag kun je belonen, zoals Domino's pizza met #letsdolunch op Twitter. Iedere tweet met deze hashtag, verlaagde de prijs voor een standaard pizza met 1 cent. Binnen 2 uur kelderde de prijs van £ 15.99 naar £ 7.74.

Starbucks Treatreceipt

Starbucks creëerde extra buzz voor hun actie “Treat Receipt” met #Treatreceipt op Facebook en Google+. Klanten die 's middags een bon lieten zien van een aankoop die ochtend, kregen korting. Ze speelden in op het warme weer van juli met #heatwave.

Heineken openyourworld 

En momenteel gebruikt Heineken de combinatie van #openyourworld en #stad om mensen wereldwijd aan te spreken op Facebook , Twitter, Instagram en Flickr. (maar niet op Google+).

Keywords van social media

Hashtags zijn de keywords van social media waarop je graag wordt gevonden. Alleen met relevantie en toegevoegde waarde stimuleer je het gebruik. Je kan inspelen op bestaande hashtags, maar doe het wel slim. De online conversatie die ontstaat zet jouw merk of bedrijf in de schijnwerpers. Nu alle sociale netwerken hashtags ondersteunen, is het tijd voor een hashtag strategie. Zeker als Google straks ook in Nederland hashtag resultaten van Google+ rechtsboven in de zoekresultaten gaat zetten.

Handige tools om Hashtags te volgen zijn:

Gebruik #hashtagstrategie om je inzichten te delen.

Thomas Lapperre

Thomas is vanuit zijn bedrijf Bloeise zelfstandig marketeer en blogger voor Dutchcowboys. Bloeise zet kennis om in groei. Thomas schrijft en spreekt over...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies